Læsetid: 1 min.

Angst æder sjæle op (1974)

Med inspiration fra Douglas Sirks melodrama 'Med kærlighedens ret'  fra 1955 fik Rainer Werner Fassbinder sit internationale gennembrud med  Angst æder sjæle op . Filmen er blandt Fassbinders mest tilgængelige, en ligefrem, men stærk fortælling om fordomme og intolerance
10. juli 2009

Med inspiration fra Douglas Sirks melodrama Med kærlighedens ret fra 1955 fik Rainer Werner Fassbinder sit internationale gennembrud med Angst æder sjæle op . Filmen er blandt Fassbinders mest tilgængelige, en ligefrem, men stærk fortælling om fordomme og intolerance. Den udspiller sig i München, hvor en midaldrende tysk rengøringskone en dag møder en væsentligt yngre marokkansk gæstearbejder, som hun forelsker sig i. Filmens grammatisk ukorrekte originaltitel (det hedder Angst Isst die Seele auf ) afspejler gæstearbejderens mangelfulde beherskelse af det tyske sprog, men snart skal også den indfødte lære, hvordan det er at være outsider, da de varme følelser mellem hende og Ali udløser kolde skuldre fra omgivelserne. Angst æder sjæle op fik et dramatisk efterspil, da den mandlige hovedrolleindehaver, El Hedi ben Salem - som i en periode var Fassbinders elsker - i jalousi gik amok på et værtshus i Berlin med tre sårede til følge. Han begik selvmord i fængslet i 1982, og Fassbinder dedikerede, hvad der skulle blive hans sidste film til Salem. Senere samme år omkom instruktøren som følge af sit narko- og pillemisbrug. JVK

Angst æder sjæle op. Manuskript og instruktion: Rainer Werner Fassbinder. Kan fås på britisk dvd via Amazon.co.uk