Læsetid: 1 min.

Usynlige liv

Med dokumentarfilmen Migranterne lykkes det Niels Boel med ganske små armbevægelser at forvandle statistik til mennesker af kød og blod
11. september 2009

Det siges, at mere end 40 millioner migranter fra Den Tredje Verden i dag lever uden papirer og rettigheder, drevet væk fra deres landsbyer af økonomisk nød og drømmen om uddannelse eller social opstigning.

Alene i Bolivia anslås det således, at næsten en fjerdedel af landets 11 millioner indbyggere lever i udlandet. Normalt er disse mennesker mere eller mindre usynlige - i selvvalgt skjul eller gemt af vejen.

Den danske dokumentarfilm Migranterne giver tre af disse skæbner ansigt og stemme. I en stafetstruktur, hvor handlingen på en naturlig måde bevæger sig rundt i en trekant mellem Madrid, Buenos Aires og La Paz - med et par bolivianske landsbyer som ankerpunkt - følges tre bolivianere, to brødre og en kvinde, som af forskellige årsager er blevet rykket op fra deres rødder og nu lever i splittelsen mellem længslen efter det, de kom fra, og håbet om en bedre fremtid.

En større historie

Under de små individuelle historier rumsterer den store kollektive fortælling om et kontinent, der er martret af 500 års kolonialisme, og en oprindelig befolkning, hvis kultur er under pres fra globaliseringen og de økonomiske vilkår, som affolker landsbyerne og spreder familier for alle vinde. Denne fortælling holdes på stikordsplanet, men antydes lige akkurat nok til at fungere som klangbund for filmens udramatiske personportrætter, der hele vejen igennem balancerer på kanten mellem tristesse og tapperhed, mellem melankoli og musikalsk empati.

Bag Migranterne står Sydamerikaeksperten Niels Boel, som nu i snart mange år med engagement og insisterende stædighed har specialiseret sig i at lave film fra Bolivia og omegn - ofte for meget beskedne midler. Hovedværket er stadig den poetiske og tableau-prægede Stemmer fra Bolivia (1998). Men med den nye film, hvor Boel trænger lidt dybere ind i sine hovedpersoners hverdag, samtidig med at perspektivet bredes ud, lykkes det ham med ganske små armbevægelser at forvandle statistik til mennesker af kød og blod.