Hvem er det egentligt, der laver politikken?

En fremragende antologi redigeret af Christian S. Nissen og med bidrag fra en tidligere minister og en række forhenværende topembedsmænd afdækker fundamentale forandringer i administrationen af den danske velfærdsstat
Skred. Ideelt er det stadig ministrene, der udstikker den politiske linje - mens embedsværket assisterer med råd, vejledning og konkretiseringer. Men den stigende kompleksitet i forvaltningen har skabt det, bogen karakteriserer, som et 'konstitutionelt skred' uden, at det er blevet diskuteret af nogen. Det er bogens store fortjeneste, at det bliver afdækket.

Søren Bidstrup

31. oktober 2009

Der var noget, de absolut skulle se. Da Poul Schlüter blev statsminister i 1982, havde han forberedt nogen gode råd vil de nye borgerlige ministre: De skulle lære at tænke som et hold, og de blev opfordret til at anlægge en optimistisk stil. Der skulle smiles - fra alle sider til alle tider. Men de fik også udleveret videobånd med den britiske tv-serie Javel, Hr. Minister. De nye ministre skulle se, hvordan de kloge embedsmænd manipulerer de dumme politikere, og hvordan embedsværket med cirkulærer og paragraffer og uigennemskuelige henvisninger kvæler alle politiske drømme om forandring.

Det var tilbage i 1982. Dengang blev ordet 'embedsmandsstat' stadig brugt som forfaldsscenario for et demokrati, der blev regeret af jurister og økonomer i store bureaukratier uden forbindelse til den sociale virkelighed og uden adgang for folkevalgte politikere.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk