Snehvide som du aldrig har set hende før

High definition-disc'en Blu-ray tilbyder uforlignelige visuelle oplevelser af både nye og gamle film og har i løbet af få år afløst dvd'en som filmelskerens foretrukne format
Mesterværk. Disney har restaureret tegnefilmen 'Snehvide og de syv små dværge' fra 1937, og det fantasti-ske håndværk er synligt i hvert eneste billede, der stråler med en glans, den hidtidige dvd-udgave ikke kan leve op til.

Moderne Tider
16. oktober 2009

For mere end 10 år siden var Informations filmredaktion blandt de første til at begynde at anmelde dvd'er i Danmark. Vi har været knap så hurtige til at hoppe med på nye, high definition-formater som HD DVD og Blu-ray. Men nu er tiden kommet. Godt halvandet år efter at elektronikproducenten Toshiba opgav at producere HD DVD, hvorfor Blu-ray blev den højopløsningsstandard, som alle elektronikproducenterne og filmselskaberne bakkede op om, springer vi ud i en helt ny og forjættende verden af uovertruffen lyd og smukke billeder.

I forvejen var dvd'en et kvalitetsmæssigt kvantespring i forhold til videobåndet med omkring 500 vandrette linier i stedet for vhs'ens 240 vandrette linier. Blu-ray har til sammenligning en opløsning på hele 1.080 vandrette linier, hvorfor også forskellen på en dvd og Blu-ray er til at se. Farverne er dybere og klarere, detaljerne flere, billedet skarpere.

Stor kapacitet

Også lyden er markant bedre, fordi der på en Blu-ray er plads til så mange flere informationer end en dvd. En almindelig dvd kan rumme ca. fem gigabyte, mens en dobbeltsidet, dobbeltlaget dvd har plads til 17 gigabyte. En Blu-ray-disc, der i øvrigt til forveksling ligner en dvd, kan rumme fra 25 og helt op til 200 gigabyte, hvis man bruger begge sider og de flere lag, der er mulighed for på begge sider.

Der er altså ca. plads til fem gange så mange informationer på en Blu-ray, hvilket er den vigtigste grund til, at kvaliteten af lyd og billede er så meget bedre. At det hedder Blu-ray skyldes, at informationerne på disc'en aflæses af en blå laserstråle, hvor de på en dvd aflæses af en rød. Og det er den blå stråle, som giver mulighed for en tættere lagring og hurtigere indlæsning af informationerne på Blu-ray.

Angiveligt sker skiftet fra dvd til Blu-ray meget hurtigere end skiftet fra vhs til dvd. Det er blandt andet fordi, der teknologisk ikke er så langt fra dvd til Blu-ray, som der var fra vhs til dvd - forbrugerne er ikke bange for det nye, fordi de allerede har taget det store spring - og at Blu-ray-afspillerne også kan afspille og endda optimere kvaliteten af de dvd'er, man allerede har. Samtidig har mange mennesker allerede skiftet fra billedrørs-tv til fladskærms-tv, HD-ready eller Full HD, som kan drage den fulde nytte af Blu-ray-disc'ens høje lyd- og billedkvalitet.

Nyt og gammelt

I 2006, da Blu-ray stadig var et forholdsvis nyt fænomen, blev der i USA og Canada solgt 1,2 millioner discs, mens der blot to år senere blev solgt 82,4 millioner. De store, amerikanske filmselskaber håber velsagtens, at salget af film på Blu-ray kan modvirke det stærkt faldende dvd-salg.

Prisen er dog stadig et mindre problem, i hvert fald i Danmark, hvor en ny dvd koster ca. 150-170 kroner, mens en ny Blu-ray koster 200-300 kroner. Dvd-markedet er allerede ramlet sammen pga. kraftigt faldende salg, hvorfor priserne også hurtigt sættes ned på nye titler, og det kan vise sig at være svært at fortsætte med at sælge Blu-ray til de nuværende, høje priser.

I hvert fald går udbredelsen af Blu-ray hurtigt, og det store spørgsmål er nu, hvad det næste format bliver. Kommer der overhovedet et nyt, fysisk videoformat, eller er den internetbårne filmdistribution, man længe har talt om skulle blive fremtiden, så effektiv, at den bliver Blu-rays naturlige afløser? Ifølge Wikipedia var der i juni i år udgivet 2.500 film på Blu-ray i USA og Canada, 2.500 i Japan, 1.000 i Australien og 1.500 i England. Enkelte danske film er udgivet på Blu-ray - De fortabte sjæles ø, der oven i købet var den første, Flugten, Rejsen til Saturn - og nyere, europæiske film som Hunger, Det regner altid i Provence, Mænd der hader kvinder og JCVD er også tilgængelige i high definition. Men de fleste film er stadig store, amerikanske produktioner, selv om filmselskaberne også er begyndt at udsende klassikere - og det, der ligner - på Blu-ray. Men det kræver ressourcer og en grundig bearbejdning af en films lyd og billede - ikke mindst de gamle film - hvis man skal have det mest mulige ud af Blu-ray-formatet.

Enkelte film, der er udkommet på Blu-ray, har man ikke gjort noget ved, og den høje opløsning afslører med det samme alle de problemer og fejl, billedsiden måtte have.

Derfor vil også Blu-ray snart dø
Selv om den japanske gigant Sony har investeret milliarder af kroner i Blu-ray, kan de mange penge være svære at hente hjem igen. Alt tyder på, at Blu-ray kun får kort tid at leve i, siger Preben Mejer.
Skriver Computerworld, se her:
-ivan

Nu har man i samtlige ca. 10-12 år siden internettets udbredelse begyndte (dvs. siden i hvert fald 1998) talt om at fremtiden bliver digital downloading af film, f.eks. med video-on-demand. Og det er da muligt at det kommer, engang om 20-25 år, når teknologien er til det.

Lige nu sker skftet fra dvd-afspillere til BLU-RAY-afspillere; det er helt fint. Hvis bare der også kom nogle optagere til BLU-RAY så...

Og mange af os, deriblandt jeg, har altså stadig et gammelt billedrørs-fjernsyn, mens vi drømmer om SONY's LED-fjernsyn...

Næhhh - ihhh - åhhh - BLU-RAY? ægte HD? Hvor fantastisk! Både historien og animationen må da helt klart blive fantastisk meget bedre!