Superhelte forsøger at redde Palæstina

Sansour og Ashery har skabt et interessant møde i et eksperimenterende og politisk kunstværk, hvor deres alter egos, superheltene Nonel og Vovel, sætter sig for at redde Palæstina.
21. november 2009

Interessen for seriøse tegneserier er stigende. Publikumskredsen voksende. Alene i Danmark er antallet af tegneserier fordoblet i det seneste årti. Og de er mest for voksne. Art Speigelmans værk Maus. A survivors tale har gjort sit for genren, men også den iranske Satrapis historie om hendes forhold til den iranske revolution blev genstand for megen omtale, og er en meget læst graphic novel. Også mere eksperimenterende kunstnere har kastet sig over genren.

I næste uge lanceres en ny politisk graphic novel som har Palæstina-konflikten som omdrejningspunkt på Tate Modern i London. Værket The Novel of Nonel and Vovel lyder måske usexet, men indholdet er bestemt interessant. Novel og Vovel er de skabende kunstneres alter egoer.

Kritisk

Det er den herboende palæstinensiske kunstner Larissa Sansour som i samarbejde med den israelske kollega Oreet Ashery har skabt værket. Det er ikke et palæstinensisk-israelsk dialogprojekt for dialogens skyld, de to kunstnere har gang i. Det er derimod to bevidste kvinder, der i mange år, hver for sig, gennem deres kunsts praksis har beskæftiget sig med dette politisk hotte emne, og som er fuldstændig enige når det gælder »Israels vilde besættelse af Palæstina«. Værket er således konsekvent kritisk over for den fortsatte besættelse og ikke mindst italesættelsen af denne. De to kunstnere har mere tilfælles end kritikken af den fortsatte besættelse. De er begge født i Jerusalem, de er begge kvindelige kunstnere, og begge har gennem længere tid været bosiddende i London. Deres nye fælles projekt er et super interessant bidrag til diskussionen omkring kunst og politik.

Værket er dog først og fremmest et kunstnerisk eksperiment. De to kvindelige kunstnere beskriver i bogens indledning hvorledes konceptet udviklede sig. Efter at de havde skabt de to hovedpersoner, Nonel og Vovel, fulgte idéen om at de skulle de skulle smittes med en virus. Første del af værket skrider roligt frem. Der er bevidst ingen action scener, men alene dagligdags konversationer. Kort efter, de to hovedpersoner begge har oplevet at have fået grønne tunger, bliver de kontaktet af 'The Lab Man'. Han stiller dem over for valget om at opgive deres kreative evner og i stedet få rigtig magt. I historien vælger de kunsten og kreativiteten. Men valget er ikke deres, og de udvikler sig i stedet til superhelte, som lader det kunstneriske liv bag sig. De beslutter sig for at deres mission skal være at befri Palæstina.

Mangeartet form

Denne første del af historien er delt op i en række mindre kapitler, hvor de to kunstnere alene har konstrueret teksten, mens de i hvert kapitel har fået en række af deres fortrukne kunster kolleger til at lave illustrationerne. Værket antager således en kollektivistisk og mangeartet natur, som gør det til spændende læsning, præget af visuelle overraskelsesmomenter.

Læseren snydes i anden del ikke for dramatik. Den handler om superheltenes gøren og laden i Palæstina i forbindelse med befrielsen, som dog ender med at være en meget kompliceret og syret udviklingsproces. Den dramatiske anden del har de to kvindelige kunstnere intet at gøre med. Som symbol på, at de i forbindelse med transformationen til superhelte mistede deres kreative kraft, er de simpelthen sat ud af spil. Ind som forfatter kommer den danske Søren Lind, der tidligere i år udgav den roste roman Visum (Tiderne Skifter) og illustratoren Hiro Enoki.

Pirrende

I bogens tredje og sidste del har Sansour og Oreet bedt kuratorerne Reem Fadda og Nat Muller om at reflektere over Nonel og Vovel-projektet.

Bogen rejser en række centrale spørgsmål om ikke mindst brugen af terminologi når Palæstina-konflikten italesættes, om orientalisme og kunst og politik. Det er bl.a. disse spørgsmål, der vil blive diskuteret ved lanceringen på Tate Modern i London den 25. November. Herudover vil kunstnerne præsentere videokunst og performance, og endelig vil Reem Fadda og Nat Muller også deltage i diskussionerne. Sansour og Oreet vil i begyndelsen af det nye år præsentere Nonel og Vovel på Brooklyn Museum i New York den 23. Januar og endelig på Nikolaj udstillingshal i København den 28. Januar 2010.

Det er det italienske kunstforlag Charta, der står bag udgivelsen, som i såvel papirkvalitet og opsætning fremstår indbydende og pirrende, og på den måde lever op til indholdet.