Læsetid: 1 min.

Det er herligt at leve (1946)

Frank Capras sort/hvide-klassiker, der havde premiere i kølvandet på Anden Verdenskrig og har James Stewart i hovedrollen, er stadig en af de allerbedste julefilm nogensinde
18. december 2009

Frank Capras sort/hvide-klassiker, der havde premiere i kølvandet på Anden Verdenskrig og har James Stewart i hovedrollen, er stadig en af de allerbedste julefilm nogensinde. Det er historien om den helt igennem godhjertede sparekassemand og familiefar George Bailey (Stewart), der overvejer at tage sit eget liv. Han føler, at han har svigtet ikke bare sin familie, men hele byen, Bedford Falls, som stolede på ham, men nu har mistet alle deres penge. En kold julenat, hvor den ulykkelige og desperate George har fået overbevist sig selv om, at verden vil være bedre uden ham, kommer englen Clarence (Henry Travers) ham til undsætning og viser ham, hvordan verden ville have set ud uden ham. Det er ikke noget kønt syn, og efterhånden genfinder George livsmodet. Det er selvfølgelig også det tidløse, humanistiske budskab i filmen; at vi alle gør en forskel, at ingen er ligegyldig. Der er masser af humor, drama, livsglæde og hjertevarme i Capras film, og det er ikke til at stå for Henry Travers trinde engel, der stadig mangler at få sine vinger og skal bevise sit værd ved at hjælpe George, som til at begynde med tror, at Clarence er en galning. CMC

Det er herligt at leve. Instruktion: Frank Capra. Manuskript: Frances Goodrich, Albert Hackett, Frank Capra. Kan fås på dansk dvd fra Universal