Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

En moderne arabisk verden

Enrico Navarra, kunstdealeren i Paris, der altid er på udkig efter talent, har udgivet en perle af dimensioner med fokus rettet mod moderne kunst og kultur i den arabiske verden
Moderne Tider
27. marts 2010

Abu Dhabi har store ambitioner i forhold til kulturel udvikling, og det ændrer den globale, økonomiske krise ikke umiddelbart på. Emiratet har klaret sig rimeligt på trods af krisen og står langt bedre end nabofænomenet Dubai, som Abu Dhabi i december sidste år måtte redde fra den totale økonomiske ruin. Emiratets storslåede planer på det kulturelle felt er derfor (endnu) ikke slået itu. I 2012 er det fortsat planen, at en afdeling af det franske Louvre skal åbnes på Saadiyat Island. Denne ø kommer inden for overskuelig fremtid til at være stedet, hvor store dele af verdens moderne samtidskunst vil høre hjemme. Louvre kommer nemlig ikke til at ligge alene. Guggenheim åbner her, og det samme gør Sheik Zayyed National Museum samt et Performance Art Centre - tegnet af arkitekten bag udvidelsen af Ordrupgaard, Zaha Hadid - samt et maritimt museum tegnet af en anden stor arkitekt, japaneren Tadao Ando. Et globalt kulturcentrum er under opsejling, og det er den store tegnedreng, der er fremme.

I mindre målestok var den store tegnedreng også fremme, da det samme sted for snart tre-fire år siden blev besluttet at lade udarbejde et kunstbog om moderne kunst i den arabiske verden. Bogen skulle indledningsvis være lige som alle andre, men projektet voksede, som det så ofte sker, når der er petrodollar fra Den Arabiske Golf involveret. 15-20 mennesker arbejdede på højtryk i seks måneder, og i sommeren 2008 var et trebindsværk på gaden. 1001 sider. Trykt i utallige farver, på tykt glitret papir. Et pragtværk. Et referenceværk. En hyldest til kunstnere, arkitekter, designere, gallerister og museer i den arabiske verden.

Varieret scene

Værkets første bind er efter en række glimrende indledende tekster en præsentation af nogle af den arabiske verdens fremmeste samtidskunstnere. Nogle af dem, som præsenteres, er the ususal suspects som for eksempel Mona Hatoum, Tarek al-Ghossein og Lara Baladi. De er uundgåelige. Kunstnere, der har manifesteret sig. Sat deres præg, og som nu i en alder af 40+ tilhører den ældre generation. Værket har heldigvis også viet rum til yngre og upcoming kunstnere. Den Cairo-baserede Tarek Hefny - www.tarekhefny.com - der i stor stil gør brug af byens rum i sin kunst, er bare et eksempel.

Værkets andet bind er med sine 400 sider det mest voluminøse. Det er dedikeret til en lang række interview med primært gallerister og kuratorer, der arbejder i regionen, og som medvirker til at skabe øst-vest-samarbejde. En af de interviewede er Townhouse Galleriets direktør og stifter, William Wells. Wells etablerede det Cairo-baserede Townhouse i 1998, på et tidspunkt hvor langt det meste kunst i Egypten fortsat blev skabt på institutioner kontrolleret af staten. I dag er scenen langt mere varieret. Andet bind indeholder ligeledes beskrivelser og interessante illustrationer af de kommende kulturinstitutioner der åbnes i Abu Dhabi i de kommende år. Louvre-projektet beskrives, og det samme gælder de øvrige omtalte museer.

Et referencepunkt

Og selv om det måske lyder forvirrende, indeholder denne del af værket også afsnit om film, mode og livsstil. Det er en moderne arabisk verden, der præsenteres. En verden, som eksisterer, men som oftest overses. En verden, der er global, og som er med på de hotteste beats.

Værkets tredje bind indledes med et interview med udgiveren, den Paris-baserede kunstdealer, Enrico Navarra. Navarra har tidligere 'opdaget' store kunstnere ved at sætte fokus på Kina som moderne kunstproducerende nation, og siden Indien og Brasilien. Øjnene for moderne arabisk kunst står allerede på stilke. Og hvis det ikke er tilfældet, vil det ske efter at have bladret gennem de resterende godt 300 sider af værkets tredje og sidste bind. Et overflødighedshorn af arabiske kunstneriske værker præsenteres i ypperlig kvalitet.

Da Townhouse-direktør William Wells så mig slæbende forlade galleriets lille, men ganske fine, boglade med det digre værk - som vel vejer omkring fem-seks kilo - sagde han: »Nu har du anskaffet dig det mest centrale referenceværk over moderne arabisk samtidskunst og kultur.«

Ingen tvivl om at værket allerede nu er referencepunktet, når det gælder samtidskunst fra den arabiske verden. Man må håbe, at der kommer en opfølger, da det i disse år vælter frem fra undergrunden med nye talenter. De kommer forhåbentlig med i fortsættelsen af dette must af et værk.

Jérôme Sans (red.):

In the Arab World... Now.

1001 sider.

(svær at skaffe, men set til en pris på 340 euro).

Gallerie Enrico Navarra.

Serie

Læst udefra

Seneste artikler

  • Spivaks postkoloniale hovedværk tager stadig pusten fra læseren

    25. september 2021
    En ny indpakning gør desværre ikke Gayatri Spivaks berygtede gennembrudsværk fra 1988, ’Can the Subaltern Speak?’, lettere at fordøje. Men har man tålmodigheden, forstår man, hvor dybt dets postkoloniale kritik fortsat stikker
  • Stærk bog om den tysk-tyrkiske virkelighed planter en utopisk længsel i læseren

    12. juni 2021
    Den tysk-tyrkiske forfatter Mely Kiyak har skrevet et bevægende og perfekt tilslebet selvbiografisk essay om at skrive og være sig selv – som kvinde, migrant og menneske i et Tyskland, hvor gæstearbejderne aldrig rigtig har fået deres egen stemme
  • Med Hannah Arendt på briksen

    13. marts 2021
    Tidens store interesse for Hannah Arendt giver også plads til mindre kendte veje ind i hendes tænkning. Genudgivelsen af filosoffen Julia Kristevas forelæsningsrække over den tysk-amerikanske tænker er en lejlighed til endelig at få pudset dine psykoanalytiske briller
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her