Hun kunne være din mor

Er du klar over hvor skræmmende det er, at være en enlig kvinde i 40'erne i USA?
Courtney Cox Arquette spiller en 40-årig kvinde, der prøver at opleve de 20'ere, som hun gik glip af - og hun gør det godt.

Michael Desmond

4. marts 2010

Det bør være alle forundt at prøve at falde i søvn på en bænk på hovedbanegården med hovedet på sin håndtaske, mens man venter på det første morgentog. Eller hvad?

I hvert fald synes det at være argumentationen, når Jules hovedpersonen i den nye sitcom Cougar Town udnytter sin frihed efter en skilsmisse til det yderste. Eller ok, måske er det med bænken på hovedgården ikke en del af den specifikke argumentation, men mere overordnet handler det om dét dér med at feste sine 20'ere væk. Det fik Jules aldrig lov til, fordi hun som ung blev gravid og var mor for både sin søn og mand, mens hun var i 20'erne.

Men nu er hun fri. Sønnen er næsten voksen, og manden er heldigvis skredet. Og alligevel spørger Jules sin mandlige nabo, der også er nyligt fraskilt og fejrer det med en ny ung kvinde hver nat, om han har nogen anelse om, hvor skræmmende det er at være en enlig kvinde i 40'erne i USA? Man forestiller sig, at det faktisk er netop den frygt, som hele serien er et resultat af.

Hovedpersonen Jules spilles af Courtney Cox Arquette, der i 1990'erne spillede Monica i serien Friends, der er den største amerikanske sitcom-succes nogensinde. Den kørte i 10 år, og som det så ofte sker med tv-skuespillere, så bliver deres succes et fængsel for dem. Således spiller både Jennifer Aniston og Matthew Perry stadig den samme Rachel og Chandler bare under andre navne og i andre sammenhænge, mens Matt le Blanc faktisk i mange år efter bare spillede den samme Joey i spinoff-serien Joey ...

Courtney Cox Arquette derimod har prøvet lidt af hvert efter Friends, men intet er rigtig lykkedes. Før Cougar Town. Courtney Cox Arquette har selv produceret serien, muligvis fordi ingen andre end hende selv troede på, at det var muligt at bryde ud af Monica Geller-rollen fra Friends.

Forestil dig at stå op om morgenen og stirre ind i spejlet og se poserne under øjnene, rynkerne, de grå hår, de hængende bryster og farmoroverarmene og vide, at alle forventer at se den 25-årige Monica, når du går ud af døren. Det kan ikke være sjovt. Men det er det. For nu spiller Courtney Cox Arquette det, hun er. En kvinde i 40'erne med et kæmpe komisk talent. Cougar Town er ikke kun underholdende på grund af den vittige og velbalancerede dialog, men også fordi den latterliggør forskellen på det at være en enlig mand i 40'erne og enlig kvinde i 40'erne.

Alderen klæder hende

Det helt klassiske, at en mand, der finder en yngre kvinde måske en gang om ugen, vækker beundring, mens en kvinde, der finder en ny yngre mand hver uge, vækker forargelse. Hun kunne være din mor! Og Jules er ikke bare enlig kvinde i 40'erne. Hun er en enlig kvinde i 40'erne, der faktisk ikke behøver en mand til andet end sex.

I USA, hvor husmodertraditionen stadig er så udbredt, at man kan lave hele dramaserier om det, er en kvinde, der ejer egen bolig og har en succesfuld karriere, ikke en selvfølge. Det er her, det begynder at blive skræmmende for mændene. Og Jules befinder sig heller ikke særlig godt i sin nye rolle og gør alt for ikke at blive én af dem: De enlige ældre kvinder, der afsøger barerne for gigolos. Og hendes omgivelser gør da også alt for, at hun ikke skal udnytte sin nyvundne frihed, så de selv bliver usikre på deres selvvalgte isolation i kernefamilien.

Den jævnaldrende veninde hader Jules' nye unge veninder, der kan gå i byen med hende, mens veninden selv må blive hjemme med det lille barn, hun har fået, før det blev for sent. For det var jo det, man skulle, når man havde fundet manden, der kunne forsørge én til gengæld for sex i hvert fald én gang om måneden. Og det skal han nok huske.

Nu er det jo en amerikansk sitcom, så der er selvfølgelig også opbyggelige og irriterende pointer, som at de nye unge venskaber er overfladiske, mens de gamle venskaber er guld værd. Men overordnet har det klædt Courtney Cox Arquette at vedkende sig sin alder og have det sjovt med det. Gå i byen, drikke sig fuld og tage unge mænd med hjem og så falde i søvn på jobbet næste dag, fordi man altså bare bliver træt, når man bliver ældre. Selv om hun jo selvfølgelig ikke ligner en på 46. Og det er en helt anden historie. Man tør slet ikke tænke på, hvor mange timer i fitnessrummet, på operationsbordet, hos diætisten, i varme islandske kilder, hos hudspecialisten og foran spejlet det kræver at komme til at se sådan ud, når man er 46. Se det er skræmmende. Men det kan ikke være sjovt.

Cougar Town Kanal 4

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.