Læsetid: 6 min.

Et grumset angreb på den rene pædagogik

Af Stefan Hermann
En drøm om PISA? Er det rigtigt, at det pædagogiske parnas drømmer om PISA og top fem-placering på en verdensrangliste? Næppe, men det er ikke desto mindre et af bogens mange afsæt.

En drøm om PISA? Er det rigtigt, at det pædagogiske parnas drømmer om PISA og top fem-placering på en verdensrangliste? Næppe, men det er ikke desto mindre et af bogens mange afsæt.

Sofie Amalie Klougart

29. oktober 2011

 

 

 

Antologien Uren pædagogiker ikke alene et vidtløftigt, et facetteret og kritisk skrift forfattet af forskere med forskelligt perspektiv og forskellige udkigsposter i den danske uddannelses- og forskningsverden. Den er også højst ujævn og forekommer mestendels forbundet af en uvilje mod en såkaldt 'ren pædagogik', hvor metoder, teknikker etc. løsrives fra forankring i indhold, kultur, etik mv.

Det er altså pædagogik og uddannelse som ingeniørkunst, som kontekstfrie abstraktioner, bestemte metoder, der anvendes her og der og alle vegne, der synes at forene forfatterne i fælles aversion.

Udgangspunktet — at kritisere såvel tankeformer som praktiske programmer og tiltag, der søger at sterilisere pædagogik og uddannelse i galvaniserede metoder, der virker uafhængigt af konteksten — bør man hilse velkommen som en del af tankens kritiske arbejde. Mens udgangspunktet har noget på sig — og har rig og hørbar klangbund i medierne og uddannelsesverdenen — er udførelsen af det kritiske arbejde dog som helhed problematisk.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu