Ideologernes kup mod Tea Party-bevægelsen

Konservative ideologer og rige donorer har med hjælp fra Fox News overtaget det Republikanske Parti under dække af at repræsentere Tea Party-aktivisterne, hævder to politologer fra Harvard i en ny bog
14. januar 2012

Det er kun 14 måneder siden, at kommentatorer i amerikanske medier gav Tea Party-aktivister æren for det Republikanske Partis generobring af flertallet i Repræsentanternes Hus — det ene af USA’s to lovgivende kamre.

Snesevis af demokrater blev af vælgerne sendt hjem i det sensationelle midtvejsvalg i november 2010 til fordel for et kontingent på 80 ultrakonservative republikanere, der ankom til Washington med Tea Party-stemplet på deres rygge. Den væsentligste effekt af dette magtskifte har været politisk hårdknude. Det republikanske lederskab i Kongressen er godt nok ikke blevet afsat i et højrekup; moderate ledere som John Boehner og Mitch McConnell sidder stadig i sadlen, men de er blevet staffage for et politisk parti, for hvilket dialog og kompromis er fyord.

I 2011 gik lovgivningsarbejdet praktisk talt i stå i Washington. Præsident Obama har opgivet at føre økonomisk politik; ingen banebrydende lovinitiativer, f.eks. indvandringsreform og sanering af statsfinanserne, står på dagsorden i 2012. Hele 2012 vil Obama være en lame duck — ude af stand til at tage lov-initiativer. Normalt befinder en præsident sig i denne situation i året, inden han forlader sit embede. Det er sjældent, at han handlingslammes i det fjerde år af sin første embedsperiode. Obama er jo på genvalg.

Virkeligheden er, at præsidenten er løbet mod en republikansk mur, som ad åre er blevet højere og højere og nu helt uoverstigelig.

1.000 Tea Party-grupper

En vigtig forklaring skal ifølge Harvard-politologen Theda Skocpol og ph.d.- kandidat Vanessa Williamson findes i Tea Partys indtræden på den politiske scene i 2009. I deres højst informative og veldokumenterede bog slår de til lyd for den tese, at Tea Party er en vedvarende bevægelse bestående af 1.000 græsrodsgrupper, og at næsten alle aktivister er ældre og hvide ultrakonservative republikanere fra middelklassen, som foragter Obama, demokrater, liberals, ekspertvældet, den kulturelle elite, indvandrere og folk på bistand, især farvede borgere.

Forfatterne peger på det hykleriske i, at Tea Party-aktivister på den ene side vil kæmpe for at forsvare deres folkepension og sygesikring til amerikanere over 65, mens de på den anden side stiller sig usolidarisk over for andre gruppers velfærd, især den unge generations. Deres beskrivelse af de typiske Tea Party-aktivister er ofte blevet citeret i amerikanske medier. To andre centrale punkter i bogen er vigtigere.

Forfatterne giver belæg for påstanden, at en lille gruppe rige konservative donorer, heriblandt de berømt Koch-brødre og en række konservative tænketanke, i Tea Party-bevægelsen så en oplagt mulighed for at kanalisere deres penge og ideologi ind i den politiske proces under dække af et folkeligt oprør mod Washington.

Paladskup

Højreideologer og rigmænd hoppede på på Tea Party-vognen og overtog snart tøjlerne. De fik hjælp fra højreorienterede radioværter og Fox News, uden hvilke Tea Party aldrig ville have opnået en afgørende indflydelse i amerikansk politik. Dette paladskup mod Tea Party har ifølge bogen haft til resultat, at Tea Partys græsrodsgrupper nu holder en lavere profil. Demonstrationer er ude, mens politisk kamp på det lokale plan er inde. Lovgivere valgt på bevægelsens nåde og med donorernes penge holdes under skarp overvågning. Det betyder tab af indflydelse i den aktuelle republikanske valgkamp.

Der er nogle huller i bogens tese. Tea Party beskrives som en monolitisk bevægelse bestående af mest ældre og fordomsfulde borgere. Det udelader den stærke libertære strømning domineret af unge idealister, hvis indflydelse kan ses i vælgerstøtten til Ron Paul. Bogen ser også bort fra en vigtig parallel mellem Tea Party og Occupy Wall Street, nemlig kritikken af Wall Streets og store koncerners korrumpering af Washington med penge og lobbyisme.

I den forstand vil Tea Party-læsere finde en bekræftelse i denne bog for deres ofte hørte påstand, at den liberale elite på USA’s østkyst ikke tager dem alvorligt, at de ikke bliver anerkendt som en legitim politisk aktør i det amerikanske samfund.

Theda Skocpol & Vanessa Williams

’The Tea Party and the Remaking of Republican Conservatism’, 245 sider Oxford University Press, 2012. 24.95 doller. ISBN: 9780199832637

Forsiden lige nu