Læsetid: 4 min.

Orgie på Roskildes madscene

Roskilde Festival byder i år gæsterne på et overvældende madprogram, der foruden de 130 madboder giver en overflod af testsmagninger på tidens hippe madoplevelser
Meyers. Flæskestegssandwichen fra Meyers  er et must. Kamstegen med de sprøde stykker af svær, den grove rødkål i den lækre nybagte bolle kan spises både til morgenmad, frokost, aftensmad og natmad i festivalregi.

Meyers. Flæskestegssandwichen fra Meyers er et must. Kamstegen med de sprøde stykker af svær, den grove rødkål i den lækre nybagte bolle kan spises både til morgenmad, frokost, aftensmad og natmad i festivalregi.

Tine Sletting

7. juli 2012

Antallet af danske musikfestivaler stiger stødt og i kampen om at gafle festivalgængeres opmærksomhed, penge og troskab arbejder Roskilde Festival for at skabe flere oplevelser uden om musikken. I år er én af de store satsninger maden, der skal gøres til en oplevelse i sig selv, og ikke bare være et spørgsmål om at blive mæt, skriver Roskilde Festival selv. Til formålet er der udarbejdet en samlet madstrategi og et særligt madevent-hold er nedsat til at iværksætte en lang række begivenheder med fokus på netop madoplevelser.

At Roskilde Festival i år tager sit værtskab mere alvorligt, viser de programsatte smagninger, fællesspisninger, pop op-restauranter, madlavning, grødworkshops, saftpresserier og madpolitiske happenings. Roskilde Festival har dog allerede gennem flere år haft et godt øje til maden. En decideret madpolitik for festivalen viser omtanke for klima og samfund. Alle madboder skal eksempelvis have minimum én vegetarret på menukortet. Tanken er god, men det betyder desværre at nogle boder uden kulinarisk tæft for andet end traditionel fastfood serverer vegetarmad, når den er værst. Det vil sige kedelige serveringer, der kun opfylder kravet om fraværet af kød, men helt udelader at behandle grøntsagernes smagsmæssige potentiale. Ærgerligt.

Food jam og nydanskvand

Det hele går heller ikke op i boomblasters og breezers på campingområdet. I optakten, før musikken går løs, har festivalen i samarbejde med fødevaremyndigheden Madkulturen inviteret campisterne til Food Jam. For en flad 50’er kan de alene eller i hold få lov til at tilberede deres eget måltid. Gæsterne bliver udstyret med et forklæde og får en station med spækkebræt, knive og skåle og et blus. Kokke og kulinariske vejledere står klar til at assistere med inspiration, råd og ekspertise til menuen, som gæsten selv sammensætter ud fra et bord der bugner af friske økologiske grøntsager, fisk og muslinger. Oplevelseshungrende spisegæster, der vil investere lidt tid og sig selv i projektet får virkelig noget for pengene.

Spørgsmålet er, om projektet på så kort tid og i en festivalsammenhæng kan nå at udvikle deltagernes madkompetencer.

Tidligere på ugen har man også kunne deltage i en madpolitisk event, lanceringen af Nydanskvand. Designerduoen Surplus Wonder og Røde Kors producerer en danskvand i samarbejde med multimadkunsterne I’m a Kombo og beboerne fra Asylcenter Kongelunden i Dragør for at sætte fokus på de danske asylansøgeres forhold. Drikken sælges først på Roskilde Festival og skal derefter ud på hylderne i udvalgte butikker.

Pop op-gourmet på pladsen

De hippe københavnerrestauranter, der popper op for en dag, indtager selvfølgelig også Roskilde Festival. Showcooking-holdet NaCl med unge talentfulde up-and-coming kokke åbner ballet med en restaurant i en container. Seks kokke tilbereder hver især en ret med tilhørende vin til gæsterne, der betaler 180 kr. for showet. Det er en brøkdel af, hvad det normalt koster at deltage i gruppens arrangementer. Rødder, der står for lokal mad og naturlig vin, tager derefter over med deres klassiske opsætning med en ’lokal frokost’ baseret på råvarer fra lokalområdet.

Herefter dukker Nose2tail, madbodegaen fra Kødbyen i København, op med en scene optræden med livepartering af gris, der bliver tilberedt og serveret dagen efter.

Madscenen lukkes af guerilla dining-konceptet Silverspoon med en event, hvor de låner fra musikkens verden. De har udviklet en treretters covermenu med inspiration fra store amerikanske kokke som Thomas Keller fra Per Se i New York og David Chang fra Momofoku-kæden, også i New York. Den svenske kok Fabian Moraga serverer sin version af kendiskokkenes signaturretter.

Alle madevents har af gode grunde et begrænset antal pladser, så madboderne er og bliver dog den primære madoplevelse for størstedelen af festivalgæsterne. Udbuddet er overvældende, og de 130 muligheder tager spiserne med forbi køkkener fra hele verden. Lige fra det brasilianske og italienske til det palæstinensiske og selvfølgelig det nye nordiske.

Flæsk, agurkesalat og øko-cocktail

Og hvor skal man så spise og drikke? Der flyttes massive mængder af mad i løbet af festivalen. Mere end 3 millioner måltider serveres ,og alene flæskestegssandwichen kører 4 tons svin gennem udsalget i Meyers Køkken & Bageri i det nye område Urban Zone, der også huser andre københavnerbeværtninger som Cofoco, Malbeck og Mesteren og Lærlingen.

Flæskestegssandwichen er et must. Kamstegen med de sprøde stykker af svær, den grove rødkål i den lækre nybagte bolle kan spises både til morgenmad, frokost, aftensmad og natmad i festivalregi.

Ved scenen Arena ligger Kristinedal, der nu på tredje generation opdrætter kødkvæg på gården Kristinedal i Jørlunde på Sjælland. Deres Oxburger holder hele vejen med god dansk oksesteg af herefordkvæg og hjemmelavet agurkesalat i bollen. De grove og krydrede pommes frites er festivalens bedste.

Den Gyldne Bønne er netop der, hvor man spiser vegetarmad. I år har de i samarbejde med kogebogsforfatteren Tina Scheftelowitz givet retterne et løft under temaet vegetarisk vellyst. De legendariske falafelkugler får nu tahindressing, spidskålssalat med frisk mynte og en stærk chilisauce. Den Gyldne Bønne ligger i Sustainable Zone, der i øvrigt også byder på installationer som Urbane Haver, der godt nok er en lidt fattig showcase på en bykøkkenhave.

Drinks kan man ikke få nok af hos Boutique Lise. Alle ingredienser, også spiritus, er økologisk, og kortet byder på de klassiske Boutique Lise-cocktails, der er enkle, men godt bygget i de rette forhold. Særligt de sommerlækre cocktails som mojito og den med friske passionsfrugter vinder efter en opstart med den helt skarpe klassiske gin tonic.

Hvor end måltidet ligger i festivalgæstens behovspyramide og forventninger om, hvad måltidet skal kunne udrette, så er den største udfordring dog at finde den hårfine balance med hensyn til ikke at adlyde tømmermandshjernens signaler om evig tilfredsstillelse ved hjælp af mad. Overspisning er mere tillokkende end mådehold i Roskilde Festivals overflødighedshorn af gastronomiske tilbud.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu