Jadaliyya bringer optimismen tilbage

Websitet jadaliyya.com har besluttet, at deres tidlige artikler om forandringsprocesserne i Mellemøsten nu skal udsendes på tryk
Moderne Tider
9. februar 2013

Jadaliyya.com skal der tastes, når de skarpeste analyser af udviklingen i Mellemøsten skal læses. I løbet af få år har Jadaliyya manifesteret sig som en af de mest centrale kilder for solide, aktuelle, holdbare og velskrevne analyser funderet på et dybtgående kendskab til Mellemøsten.

Styrken er, at Jadaliyya både publicerer akademiske og tunge artikler, samtidigt med at lettere journalistiske artikler også finder vej – og i heftige perioder sker det dagligt. Under og efter de store politiske omvæltninger i Mellemøsten, der tog sin begyndelse i Tunesien for godt to år siden, har Jadaliyya fulgt, analyseret og arkiveret begivenhederne. Jadaliyyas redaktionelle linje er klar. De ønsker, håber og tror på, at forandringens stemme i sidste ende også kommer til at vinde den politiske kamp.

Redaktørerne af websitet Jadaliyya.com har nu også kastet sig ud på bogmarkedet. Umiddelbart et lidt mærkeligt træk for et succesfuldt website. Det vidner måske om, at bøger trods alt er vanskelige at vælte af pinden. At biblioteker fortsat har værdi. Stor værdi.

En påmindelse

I bogen The Dawn of the Arab Uprisings præsenteres en række artikler, der allerede er at finde på nettet. De fleste af de udvalgte i alt 36 artikler er skrevet midt i revolutionerne og i tiden umiddelbart efter. Altså i en tid som var præget af stor optimisme. En optimisme der nu er afløst af usikkerhed og flere steder uroligheder, og markant politisk polarisering og tegn på frustrationer og tvivl på den umiddelbare fremtid.

Bogen er en påmindelse om, at foråret 2011 var historisk, var enestående, rørte alle – også uden for regionen. Minder os om, at det kun var begyndelsen, og om at forandringen er i gang. Redaktørerne minder os også om, at hvert land skal forstås på egne præmisser og ud fra en specifik historisk kontekst – dette til trods for de mange umiddelbare ligheder, hvad angår de udfordringer, de står over for. Folket ved, at det usandsynlige kan ske. Anytime.

Bogen har fokus på de mest berørte lande. Det er således ikke overraskende, at Tunesien, Ægypten, Libyen, Bahrain, Yemen og Syrien behandles mest indgående. Men eftersom alle lande i Mellemøsten har været berørt af oprørene, er der afslutningsvis en sektion, hvor de bedste samtidige artikler om blandt Saudi-Arabien, De forenden Arabiske Emirater og Jordan behandles.

De første seks indledende kapitler antager en mere teoretisk karakter, og er skrevet af tunge akademikere som Asef Bayat og Michael Hudson. Artiklerne, der omhandler de enkelte lande, er lettere og mere journalistiske.

Muligvis er jeg farvet af mine utallige ture til Egypten, både før og især efter revolutionen, men det forekommer mig, at netop kapitlerne om Egypten er blandt de mest interessante. Det gælder især de to kapitler der i har rettet blikket mod den nyliberalistiske økonomiske struktur, som omverdenen primært gennem IMF søger at videreføre. Som det anføres af Adam Hanieh, er denne økonomiske politik noget, som størstedelen af den egyptiske befolkning er imod, og som er antitesen af et af budskaberne og målet med hele revolutionen: social retfærdighed.

Katastrofen Bahrain

Også kapitlerne om Bahrain er spændende. Denne ofte oversete og glemte revolution, som fortsat ulmer, er levende beskrevet og historien flot forklaret. Revolutionen i Bahrain ’må ikke’ lykkes, da et politisk skifte i det lille land i Golfen kan bringe hele stabiliteten i den del af Mellemøsten i uorden og skabe grobund for en endnu dybere økonomisk krise i Vesten. Derfor kunne vestlige ledere ikke give klar opbakning til flertallets legitime krav om forandring. En moralsk katastrofe.

Bogen vil måske for meget. Og virker derfor måske lidt ufokuseret. Der er ganske enkelt valgt for mange lande. For mange artikler. Ikke desto mindre er det samtidigt dens styrke. Antologier skal jo ikke nødvendigvis læses fra ende til anden. Og der er lidt for enhver smag. Artiklernes længde gør bogen særdeles velegnet som godnatlæsning, da ingen er længere end 10 sider. Det er et smart træk af Jadaliyya at gå i trykken. Bogen kommer ud på højere læreranstalter verden over, og ind i private hjems samlinger.

Samtidig er der ingen tvivl om, at alle, der falder over bogen, sidenhen vil følge med på jadaliyya.com.

Bassam Haddad, Rosie Bsheer, Ziad Abu-Rish (red.)

The Dawn of the Arab Uprisings. End of an Old Order?