Højt skum: Mesterkok møder mesterbrygger

1. marts 2014

Årets i særklasse mest interessante ølnyhed hidtil var uden tvivl onsdagens imødesete premiere på hele seks nye øl signeret Mielcke og Mikkeller. Et brag af en lancering i et grænsebrydende joint venture fra smagskunstnere, der på hver deres felt længe har indlagt sig fortjent og noget nær unison anerkendelse. Det spektakulære er, at kokken og bryggeren nu har etableret deres fælles bryggeri, Mad Beer. Og der er absolut mening med den galskab. Den udspringer, forklarer Jakob Mielcke, af en »gensidig forførelse og nysgerrighed«, der går fire år tilbage.

Til mere end tipsfodbold

Vi vidste godt, at de to kan udrette store ting sammen. For et par år siden komponerede de en belgisk stærk ale lagret på stjernedyre Château d’Yquem-fade. Den holder stadig de seks stjerner, jeg tildelte i 2012. Det blev vi mindet om, for just denne drik akkompagnerede de appetizers, som traktementet først bød på: Minimalistiske lækkerier bestående af kartoffelmarengs med stenbiderrogn, kumbutang, misosuppe, havtorneblade med mere.

Makkerparrets mission er at føre mikrobryggerirevolutionen et skridt videre og brygge øl, der er direkte lagt an på at matche mad og udforske de gastronomiske muligheder i konsekvente kombinationer. Det lyder måske ikke revolutionært eller innovativt, men faktum er, at langt de færreste øl er brygget med det mål for øje. De brygges snarere brygges for at kunne nydes solo, f.eks. til tipsfodbold.

En bitter start

For at markere ambitionsniveauet blev hver enkelt af de nye øl serveret sammen med en potentiel rival fra verdens nok mest feterede kultbryggeri, amerikanske Three Floyds. Øl, der på alle måder er overlegne, men ikke nødvendigvis brygget specifikt med gastronomi for øje.

Til første ret – arktisk fjeldørred med shiso, skyr og ristet quinoa – blev serveret MAD Beers Bitter. Dristigt at starte en smagsodyssé med en IPA, endda inspireret af texanske chili-IPA’er. Det særlige raffinement er tilsætning af hjemmedyrket shiso, en japansk krydderurt, der spiller smukt sammen med humle ved at forlænge den bitre eftersmag. Næsen er floral med indslag af grønne pebernoter, citrus og græs. En intens og sprød nydelse, og jo, for så vidt et bedre match med ørreden end Three Floyd-IPA’en War Mullet, som dog har en bedre maltbalance og mere majestætisk pondus.

De fem grundsmage

Terminologien i forbindelse med fem af de nye øl fra MAD Beer er enkel. De opkaldt efter grundsmagene: Salt, Sur, Sød, Bitter og Umami.

Salt, der kom med grillet banan, ål, løgbouillon og teriyaki, er en belgisk hvid ale brygget med gærede saltede blommer. En frisk og frugtig bouquet med indslag af honning, appelsin, kløver og koriander. Blommerne er knap så fremtrædende, og karboneringen ret svag. Salt og brettanomyces giver karakter. Vinder over Three Floyd, hvis saisonøl, Razor Hoof, godt kunne have haft mere power.

Har en stjerne til gode

Vi springer frem til præsentationens piece de résistance, som beklageligvis er limited edition på kun 516 flasker, hvoraf en del røg onsdag. Venencia er en sherrylagret barley wine modnet gennem seks måneder på ammontilado-fade fra Lustau. Akkompagnementet var langtidsgrillet due med karljohan-svampe, svenske tyttebær og selleri. Dybrød sødme med mængder af sherry, flødekaramel, ahornssiurp og kandis, men også bitter hasselnød og læder. Lidt i familie med Mikkellers calvados-lagrede barley wine. Klart mere sofistikeret end den noget mere sprittede Behemoth fra Three Floyds.

Summa summarum: Der er vanskeligt at tænke sig mere overbevisende argumenter for øllets retmæssige placering inden for avantgarde-astronomi end MAD Beers seks varianter. Hvis Michelins inspektører var mindre konservative, skulle de tage og kvittere med den stjerne, de har skyldt i årevis.

De smagte øl nydes nok bedst på restaurant Mielcke og Hurtigkarl, Frederiksberg Runddel 1, men kan også købes via foodie-sitet www.blok18.dk til de anførte priser. Se også madbeer.dk

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Karaktererne

5/6: MAD Beer, Bitter. 75 cl. 6,9 pct. 90 kr. 

6/6: MAD Beer. Salt. 75 cl. 4,5 pct. 90 kr.

6/6: MAD Beer. Venencia. 75 cl. 10 pct. Pris ikke oplyst

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu