Thailands kongedømme i dyb krise

I Thailand er det er majestætsfornærmelse at udtale sig negativt om kongehuset. Det har forfatteren Andrew C. Marshall taget konsekvensen af. Efter 20 år som politisk journalist i landet er han flyttet til Singapore, hvorfra han afslører censureret viden om de kongelige
8. februar 2014

Det thailandske kongehus er splittet. Og den tilhørende elite er magtbegærlig og intrigant i en skala, der skader landet og truer med at kaste det ud i en regulær borgerkrig. Det er det essentielle budskab i bogen Sindssyge tider i Thailand, som udkommer på thai den 14. februar.

Forfatteren Andrew C. Marshall har arbejdet som journalist for nyhedsbureauet Reuters i Thailand i nærved 20 år. I 2011 fik han fingre i de Wiki-lækkede filer, der handler om Thailand. Dokumenterne indeholder oplysninger om kongehuset, som han under ingen omstændigheder ville kunne slippe afsted med at offentliggøre i Thailand – og derfor sagde han sit job op og flyttede ud af landet. I dag sidder han som en torn i øjet på de thailandske magthavere og afslører alle deres hemmeligheder fra sit selvvalgte eksil.

Sindssyge tider i Thailand handler om arvefølgen i Thailand. Den aldrende konge, Bhumibol Adulyadej, er døende, og hans søn, Prins Vajiralongkorn, er voldsomt upopulær i den thailandske befolkning. Det er på grund af den strenge majestætsfornærmelseslov forbudt at diskutere, hvad der skal ske, når han indtager tronen, men i det religiøst royale Thailand kan en upopulær konge kaste landet ud i en krise.

Så meget ved vi.

Problem for eliten

Bogen bidrager med yderligere viden: Kongen er ikke bare døende – han er aktivt uskadeliggjort af hans egne cirkler: Militærets top, forskellige politiske institutioner, højtstående embedsmænd i det juridiske system. De vil ham intet godt – de vil blot beholde den magt, de har under et aktivt monarki. Alternativet – demokrati – vil tippe magtbalancen fra kongens til statens favør, og det er de ikke interesserede i.

Situationen er bare sådan, at den kommende konge – kronprinsen – er enormt problematisk. Ikke blot er han en skørtejager, der åbenlyst fester på højst upassende vis. Han er også hivsmittet, hvilket betyder, at hans blod ikke er ’rent’. Og helt katastrofalt er det, at han er politisk allieret med den thailandske elites værste fjende: Tidligere premierminister Thaksin Shinawatra. Når Vajiralongkorn bliver konge, så er Thaksin tilbage i magtens centrum, og det er forventeligt, mener Marshall, at han så gør hovedrent i toppen af samfundet. Den kongetro elite står derfor i en eksistential krise og den eneste mulighed, de magtfulde herrer og damer nu har, er – stik imod den gamle konges ønske – at forhindre kronprinsen i at blive konge. Men hvordan?

Marshall fortæller i bogen kronologisk om kongehusets andel i de politiske konflikter i nyere tid. Hans stærkeste kort er de lækkede dokumenter og en imponerende viden om nøglepersonerne i rænkemageriet. Han nævner navne på skurke, på håndlangere, på tandløse journalister: Bogen er en nådesløs, velunderbygget, velresearchet og utroligt underholdende afklædning af den thailandske elite, inklusiv de kongelige højheder selv.

Ukendt slutning

Det er forfatterens yndlingsemne, og begejstringen smitter. Særligt fordi den er skrevet med humor – som svar på en kontroversiel reklame for ’sladretelefonlinjen’ 1212, hvor borgere kan ringe og anmelde, hvis de oplever noget, der overtræder majestætsfornærmelsesloven. Reklamen viser et billede af tidligere premierminister Abhisit Vejjajiva, der smilende taler i telefon, med teksten »Hvis du ser en upassende hjemmeside, ring til 1212« skrevet henover.

Marshall bemærker tørt: »Det fremgår ikke af reklamen, hvorvidt Abhisit her gør sin borgerpligt og indberetter ’upassende’ materiale, eller om en heldig borger måske en dag ringer, og får selveste premierministeren i røret, ivrig efter at tage imod tippet og straks gå i aktion.«

Med de aktuelle demonstrationer i Bangkoks gader er det en bog, hvor ingen kender slutningen – rænkespillet har bredt sig til gadeplan, den lurende krise er allerede startet. Sindssyge tider i Thailand er det en af de mere substantielle bøger om emnet thailandsk politik, fordi forfatteren har frigjort sig selv fra den urimeligt strenge censur ved at skifte land, og derfor rapporterer mere nuanceret.

Og så gør det bestemt ikke noget, at Marshall er en kompromisløs ballademager, der beslutsomt arbejder på at afsløre det om den alfaderlige, almægtige, urørlige thailandske konge, som de fleste allerede ved: Han har ikke noget tøj på.

Andrew Marshall. Thailand’s Era of Insanity. 153 sider. Kan læses i blogform på www.zenjournalist.com