Pletrens mellem husråd og satire

Livet er fyldt med uvelkomne vidnesbyrd over menneskelige aktiviteter. Fra bremsespor på lagnerne over mad, opkast og blodpletter. Amerikansk bestseller tackler det hele
5. juli 2014

Sommerferietiden står for døren. Og på intet tidspunkt i løbet af året ud over muligvis i juleferien er der risiko for så mange irriterende og uvelkomne pletter på alting.

Der er sod fra grillen og ketchup fra den hurtige hotdog, som du forsynede studenterne med, da hestevognen kom forbi. For slet ikke at tale om flødeskumspletter med rabarbertærte, eller sprøjt fra tilberedningen af omelet samt indtagelsen af skyr og byggrød, som du optimistisk har fyldt sommerhusets køleskab op med. Fordi også du er hoppet på ’spis mere protein-bølgen’.

For de yngre, eller muligvis blot mere livlige, af læserne kan man dertil forestille sig meget mere pinlige spor, som man for enhver pris gerne vil af med hurtigt igen – og helst uden ens forældre opdager det.

Som forfatteren til New York Times’ bestselleren My Boyfriend Barfed in My Handbag – and Other Things You Can't Ask Martha skriver, kan man i flæng nævne bremsespor, menstruationsblod eller sædpletter på hvide lagner eller opkast, som ens fordrukne kæreste har ramt ens håndtaske med. Navnet i titlens slutning referer til den noget småborgerlige amerikanske livsstilsguru, Martha Stewart, der helt sikkert ikke er en kvinde, man vil søge råd hos om den slags.

Og hvad gør man så? Det er naturligvis altid muligt at lave en rask søgning på Google eller lignende – overtegnede har forsøgt – men man vil få myriader af råd, også modstridende. Mens det, man er ude efter, er det modsatte: en stensikker rensemetode, som er testet og ikke ødelægger hverken sarte skjorter eller lagner.

Listen er lang

Her er det så, at Jolie Kerr kommer på banen. Kerr er berygtet og berømt, med rette, i USA, som nationens mest autoritative – og mest humoristisk velskrivende – røst på området for pletrens. Hendes underholdende causerier og råd i bogen er altomfattende og morsomme. De spænder over det helt basale – hvordan er det nu lige, man for alvor vasker et trægulv, og hvordan fjerner man kattepis fra sin bil – til det mere avancerede og af og til decideret eksotiske. Som f.eks.: Hvad stiller man op, hvis man gør sig i hjemmebrygning af ingefærøl, og produktionen udvikler sig i metangas-lignende retning med eksplosion og ødelæggende skjolder og pletter til følge? Eller hvordan renser man bedst en brødrister eller en mikrobølgeovn med indgroede madrester efter overkogning? Og hvad med motorolie, hårspray, farve, make-up eller lim? Listen er lang.

Og det viser sig, at selv de mest hårdføre pletter kan fjernes. Hvis man ved hvordan og altid husker at starte på den rette måde. Hvis man først tyer til de rette rensemidler, efter man har vasket en genstridig plet med helt gement vaskemiddel og denne er tørret ind, kan det være pløkumuligt at gøre noget.

Hvad er de rette midler så, og er der en overordnet devise? Vi skal ikke kede læserne med detaljer her, men kan røbe, at det har en del med viden om enzymer at gøre. Og at bagepulver og hvid eddike er to essentielle remedier, som enhver husfar må have i sit køkkenskab eller fadebur. Og som man derfor følgelig også bør udstyre sin ældste teenager med, hvis vedkommende er ved at flytte hjemmefra efter sommerferien for at studere eller arbejde. Unge mennesker ved generelt ikke en klap om husførelse – hvilket det efter overtegnedes mening er helt legitimt at ærgre sig over – men de kan imidlertid spare rigtig mange penge, hvis de får nogle gode råd med på (ud)vejen.

Til teenageren

Og netop det får de altså med Kerrs omfangsrige bog, der har gået sin sejrsgang over USA i de sidste par måneder, siden den udkom som en sælsomt appellerende blanding af cool bidske memoirer og praktiske råd. Den fejrer også triumfer på Amazon, hvor den er listet under både genren ’satire’ og ’husråd’ – og har fire en halv stjerne ud af fem mulige fra læserne.

Det skal siges, at Kerr allerede er kendt via sin blog samt den syndikerede klumme Ask a Clean Person, der giver gode råd om, hvordan man holder sit hus rent. Hun har optrådt i et hav af magasiner og aviser, lige som hun har sin egen absurd underholdende og ajourførte hjemmeside jezebel.com/tag/ask-a-clean-person

Konklusion: Køb roligt bogen til din teenager. Han trænger sikkert til en tutorial i vask og strygning. Og vi, der er lidt upraktiske forældrel, kan læse med først. Kerr – der er født i Boston, men i dag bor i en lille »meget ren« lejlighed på Manhattans Lower East Side efter studier ved det prestigiøse Barnard College – tilbyder det pletfri liv med et meget solidt glimt i øjet.

Informations læser vil muligvis være skeptisk, men bogen er velegnet til strandlæsning, alene af den grund, at den er virkelig underholdende. Og lige til at tage i praktisk brug i hverdagen efter endt læsning i solen.

Jolie Kerr

My Boyfriend Barfed in My Handbag – and Other Things You Can't Ask Martha.

238 sider. 15 dollar.