Læsetid: 5 min.

Beværtet: Barnemad

Madglæden overdøves af produktglæden i Arla Food Fests sansemættende mælkekassegrønne univers, hvor festmadderne helst skal smøres med Kærgården
Sundhedssnack. Spinatjuice til Madmodsløb i Kgs. Have, hvor børn inviteres til at prøve sanserne af, men også mærekvareinddoktrineres lige lovlig meget ved det ledsagende Arla Food Fest.

Sundhedssnack. Spinatjuice til Madmodsløb i Kgs. Have, hvor børn inviteres til at prøve sanserne af, men også mærekvareinddoktrineres lige lovlig meget ved det ledsagende Arla Food Fest.

Niels Ahlmann Olesen

6. september 2014

Hvor går grænsen, for hvad der elegant kan presses ned i halsen på børn af budskaber og produkter? Sidste weekend inviterede Arla Food Fest børn, unge og deres voksne til en todages madfest i Kongens Have i København som en del af madfestivalen Copenhagen Cooking. Det var egentlig Meyers Madmodsløb, der fangede interessen, da jeg inviterede to af mine børnevenner på syv og ti år ud, men madmodsløbet fandt også sted i Kongens Have, og billetten til 100 kr. per barn med ledsagende voksen gav også adgang til Arla Food Fest.

Hele den regnvejrsvåde lørdag er sat af til festlighederne, og vi lægger ud med to kilometers Madmodsløb. Startskuddet lyder fra den gigantiske scene, hvor Hr. Skæg giver et par opmuntrende ord med på vejen. Børnene har fået rigtige startnumre på trøjen og et printet kort til at finde ruten og de seks poster. På første post uddeles små ampuller fyldt med dybgrøn væske. »Kan du gætte, hvad der er i?« spørger damen i teltet. Børnene skyder løs med gætterier og flere rammer plet på spinat, æbler og ingefær. Et friskt juiceshot, som de fleste bunder, inden de får et belønnende madmodskryds i et af felterne på startnummeret og løber videre. »Tre omgange!« Råber én af løbslederne. Banen er kridtet op på grusstien i den gamle have, og vi hepper børnene rundt og op i tempo, så de atter kan kaste sig over de næste udfordrende poster.

Løberne forsvinder ind og ud mellem de mange aktiviteter, som Arla har linet op til festen, men først skal madmodet testes på ny. En lille plastikskål med kold grød lavet på havregryn og kerner fra forskellige korntyper, blandet med yoghurt og drysset med en grøn krydderurtesukker. Der er ikke flere plastiskskeer, så den faste grød skal slikkes ud af skålen. Her svigter modet hos den yngste. To afskårede grisehoveder troner på næste serveringsbord, men det synes ikke at skræmme. De fleste børn guffer vellystent på svinekæber anrettet på hjertesalat. Endnu et kryds sættes, og videre farer børnene til de mugne snegle, brødsnegle bagt med blåost og forbavsende velmodtaget.

Det bliver næste posts udfordring desværre ikke, røgede blåmuslinger. Det lille bløddyr sætter grimasser på vennernes ansigter. Hvordan smager det, vil jeg vide.

»Det smager af noget, som jeg ikke kan lide,« siger den ældste, og understreger i udsagnet samtidig, hvor svært det egentlig kan være at sætte ord på smag. En sag er at lære børnene at spise varieret og med vellyst, en anden er at lære dem at sætte ord på smag.

Sidste smagstest er skrigorange, sød og kold. Is fra Skarø har skabt en lammefjords-gulerodssorbet, der vækker stor glæde på de smås smagsløg. Sorbeten forsvinder i en ruf, og drengene løber straks i mål og får medaljer og godteposer med frugt, brød, Anders And-blade og andet godt. En venlig gestus og fin afslutning på et godt planlagt og sjovt løb. Nu er vi klar til at feste!

Godt med brandsmør

Allerede ved indgangen toner et univers op af mælkekasser formet som skulpturer, en Arla-mælkelastbil er omdannet til en kæmpe rutsjebane tæt på en Buko-madpakkeautomat og en Castello-bus. Ved Pop-up-restauranten med Smag smører de tykt på med brandet Kærgården. Man ryster sit eget smørbare blandingsprodukt og tilfører smag – ligesom de gør med Kærgården. I Yoyo Danceclub er det rigtigt sjovt at danse i mørke med selvlysende handsker og drikke Yoggi-smoothies. Og hold da op, det kæmpe Mathilde Kakaomælksspringvand tager kegler hos børnene, der samtidig kan smage et helt nyt Mathilde-produkt med mindre sukker. I området ’Nyd det gode’ står mandshøje mælkekartoner mærket Lærkevang designet til selvbetjente mælkebarer. Her kan man smage forskellen på skummet, mini og letmælk til budskabet om 24 timer fra gård til butik.

Der er også et spændende og opfindsomt ostemadsværksted, hvor børnene får udleveret kiks og mild, mellem eller stærk ost til en hel kasse fyldt med små rum af forskellige smage med opgaven ’design verdens bedste ostemad’. Den yngste prøver sig frem med stærk ost med lemoncurd og stærk tomat. En uventet ganske udmærket kombination af noget, der knaser, det fede fra osten, det søde fra curd og stærke fra tomaten. Et andet sted kan man blande A38 med ingredienser fra små bokse påskrevet indholdets sundheds- eller skønhedsfremmende egenskaber. Et tredje sted blender vejledere mælk med hvedegræs og jernurt og gulerodssaft eller Orios og lakrids, sådan kan mælk også smage. Det gør det heldigvis sjældent.

»Det kan være rigtigt svært at forklare, hvordan bittert smager,« siger vejlederen ovre ved Smagshjulet, hvor kyndige og dygtige vejledere fra Arlafondens Madlejr underviser børn, og voksne, i de fem grundsmage. Vi smager endivie, blommer, soja, chokolade, grape og skal pege den mindst bitre ud. Festen rummer heldigvis også aktiviteter med mindre produktfokus og mere madfokus. Til det har Arla allieret sig med andre forkæmpere for en bedre madkultur. Hos Bybi smager man forskel på nyslynget honning fra Amager, Kgs. Nytorv og Vesterbro. I Stop Spild af Madområdet skaber børnene ny mad ud af kasseret mad fra supermarkederne, f.eks. frugt der ikke længere ser godt ud, men stadig kan spises og smager godt. De spiller lykkehjulet med forskellige råvarer, f.eks. nødder, banan og æg, og når pilen lander på en ny råvare, skal børnene byde ind på, hvilke retter der kan tilberedes. Jo flere påhit, jo flere point. Økologisk Landsforening byder op til Mangfoldighed i potter og pander og underviser børn i grøntsagernes mangfoldighed i anvendelse og smag. Det bliver til farvestrålende grøntsagswok over bål.

Generelt er der skruet godt op for læringsaspektet ved de mange aktiviteter, og til den opgave er det lykkedes Arla at finde kompetente undervisere, der forstår sig på mad og børn.

Snedig markedsføring

Men det er nu snedigt. Sådan at få folk til at betale for at blive markeds (for) ført. Deltager man ikke i Madmodsløbet, koster en endagsbillet 50 kr. og 85 kr. for alle dage, men så kan man også høre og se stjerner som Christopher, Djämes Braun og den uundgåelige Chili Klaus på scenen, der i mellem stjernerne også gæstes af madens stjerner f.eks. til ’Hvor sidder frikadellen?‘, slagtersvende der live-parterer gris og underviser publikum i, hvor kødet til frikadellerne kommer fra.

Arla har helt sikkert lagt sig i selen for at skabe et lækkert univers med opmærksomhed for små sjove detaljer, der fanger børn, men det virker, som om de vakler i vægtningen mellem læring om mad og læring om produkter. Mine venner og de andre børn havde uden tvivl en fest med sjove oplevelser, overraskelser og nye maderfaringer. Så tilbage er der at lade de voksne bekymre sig om den massive markedsføring for Arlas stolthed, produktporteføljen.

Nuvel, det er Arlas fest Men det er lidt lige som at være til 50 årsfødselsdag, godt bænket og klar til en forhåbentlig god middag, hvorpå værtinden lige hiver et lysbilledshow frem og tvangsindlægger sine gæster til en times forelæsning om hendes meritter.

Skru op for festlighederne om den rene madglæde, så skal produktglæden nok følge.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu