Historier ender ikke altid lykkeligt

En fortælling om, at fortællinger kan dulme et barns angst for at miste sin kræftsyge mor, kan godt være sløj
’Monster’ er endnu et eksempel på, at sløje tekster kan blive legitimeret af interessante illustrationer. For Jim Kays sorte collager kunne fint have fungeret som selvstændig billedfortælling.Illustration: Jim Kay/’Monster’

’Monster’ er endnu et eksempel på, at sløje tekster kan blive legitimeret af interessante illustrationer. For Jim Kays sorte collager kunne fint have fungeret som selvstændig billedfortælling.
Illustration: Jim Kay/’Monster’

2. maj 2015

Monster hedder britisk-amerikanske Patrick Ness’ roman på dansk, men den kunne også have heddet Dengang Conor O’Malleys mor fik kræft og døde … nej, først er jeg nødt til at fremhæve bogens billeder af Jim Kay. Monster er gennemillustreret med collager. Sort er farven, sort og mere sort. Jeg bliver så imponeret, når en illustrator kan bruge så meget sort og nuancer af sort og så alligevel få billeder ud af det, så man kan SE noget der i mørket. Hele opslag i Monster er udelukkende illustration. Af et takstræ-monster!

Monsteret på kirkegården, monsteret foran Conors vindue, closeup af Conors bare fødder på gulvet i værelset, der er dækket af taksnåle efter et natligt besøg af monsteret, mormorens fine stue efter Conor (måske med hjælp fra monsteret) har smadret den. Jim Kays collager er nok nærmere en selvstændig billedfortælling, der kunne være udkommet uden tekst. For Monster er også et eksempel på det hierarki, der eksisterer mellem tekst og billeder – også i børnelitteraturen – og altså en uretfærdighed. Sløje tekster kan ligesom blive legitimeret af interessante billeder.

Men hvad er der galt med teksten, »denne hjerteskærende fortælling baseret på en idé af forfatteren Siobhan Dowd«, som både forfatter og illustrator har »vundet priser for«, som bagsideteksten siger? Det hjerteskærende ligger i en kinesisk æske af fortællinger. Der fortælles ligesom i 1001 nat for at holde døden på afstand, men med den forskel, at døden alligevel kommer, og så har Monsteret og Conor fået Sheherezades plads. De fortæller, fordi Conor er bange for at miste sin kræftsyge mor. Monsteret er en del af Conor selv, både hans angst for at miste moren og hans tro på, at hun nok skal blive rask.

Monsters metafortælling skærer det ud i pap, at historier i virkeligheden ikke altid ender lykkeligt, at i virkeligheden er det ikke som i eventyrene; at de onde bliver straffet og de gode lever lykkeligt til deres dages ende. Der er noget nyreligiøst over den måde, hvorpå fortællingen som en magisk kraft bliver brugt som terapi i Conors langsomme accept af, at hans mor ikke kan helbredes. At han er nødt til at give slip på hende. Men da han først slipper hende – både i sin mareridts- og monsterverden og i det virkelige liv – er der ingen bogsider til sorgen. Fortællingen har fikset det.

Overfortalt

Det er linjer som disse, hvor monsteret taler til Conor, der får mig til at bruge ord som nyreligiøst og terapi: »Du skal fortælle mig en fjerde historie, og det skal være sandheden. […] Ikke bare en tilfældig sandhed. Din sandhed. […] Du ved udmærket, at din sandhed, dén, du skjuler, Conor O’Malley, er det, du er allermest bange for.«

Ness tror på fortællingen som helende, det gør jeg ikke, men det er ikke det, der irriterer mig ved Monster. Det irriterende er den friskfyragtige og hårdkogte måde, historien er fortalt på: »Monsteret dukkede op lige efter midnat. Som den slags gør.«

Punktummet imellem de sætninger er for mig udelukkende ydre dramatik, og den sidste sætning er helt overflødig. Sådan noget ramasjang er der meget af i Monster. Selve historien om Conor, der bor alene i England med sin kræftsyge mor, og som må undvære sin far, der har sin nye familie i USA, er barsk nok, den behøver ikke hjælp fra friskfyren og den hårdkogte. Teksten er kluntet, men tag et kig på Kays illustrationer.

Patrick Ness: Monster. Illustreret af Jim Kay. Oversat af Lene Ewald Hesel. Gyldendal. 224 sider. 250 kroner.