Åbent ind til soveværelset

Miguel udgiver sit tredje album og viser sig som en af de pt. mest interessante, mandlige R&B-sangere
Moderne Tider
25. juli 2015

Hvis du ikke har set den endnu, skal du hoppe ind på YouTube og finde den afrofuturistiske video til Miguel og Janelle Monáes duo »PrimeTime« fra 2013. Udover at sangen indeholder 10’ernes mest sexede sang af ordet »okay«, så er videoen så fuld af genialt flirtende blikke, at man er helt ør og forelsket bagefter. »PrimeTime« stadfæstede Miguel som en af tidens mere interessante, mandlige R&B-vokalister. Med stor elasticitet og sprødhed i stemmen har han med stigende overbevisning vist, at han behersker et sexet påhør, som moderne R& B kræver.

R&B-musik har altid haft en dør åben til soveværelset. Siden 70’erne, hvor balladeformen ’quiet storm’ gav genren en ny inderlig retning, har genren arbejdet stadig mere intensivt med sangstemmens intimitet. En god R&B-vokalist skal kunne lyde så privat, at han eller hun næsten er en tunge i dit øre. Genren, der har en stærk musikhistorisk forbindelse til gospel og religiøs musik, er med historisk ironi blevet popkulturens mest populære arena for at synge om sex. På Wildheart prøver Miguel kræfter med en usædvanligt eksplicit og sexpositiv form. »I wanna fuck like we’re filming in the valley«, synger han og støder melodien op en oktav på ordet »fuck«, så det rigtig står og flagrer liderligt øverst i sangen. The Valley referer til San Fernando Valley, hvor en stor del af Californiens pornoproduktion foregår.

Leger med klicheerne

Sangen følges op af »Coffee«, pladens førstesingle, som handler om at vågne dagen efter, hvor alt er lidt mindre pornografisk og duften af hendes hår pludselig er det bedste, og man bare vil se hende sove, mens man planlægger at vægge hende med frisk kaffe. Når man snakker eller synger om sex og seksualitet, står klicheerne som bekendt til tjeneste ved hver eneste hjørne. Referencen til pornoindustrien er ikke tilfældig, den minder os om, at verden er fuld af kommercielle interesser i at definere, hvad der er sexet. I modsætning til meget kulturkritisk kunst vil popmusik imidlertid ikke bare afvise kulturindustriens klicheer om sex. Den omfavner ofte de kommercielle og politiske fantasier, hvilket gør den til et fremragende spejl på vores begær og drømme, der i langt højere grad dyrker samfundets normer end kritisk teori.

Det gælder også Miguel, når han på Wildheart bevæger sig ned gennem begærets forskellige udtryk. Det er sexpositivt, ikke bare fordi det ser positivt på sex, men fordi det anerkender klicheerne som en del af billedet. Det mest interessante ved Miguel er, at spillet på klicheerne ikke bare foregår i teksterne, men også finder sted rent musikalsk.

Hør f.eks. »Flesh«, hvor han synger »woman put me right where i belong« og lige presser stemmelæberne på ordet »women«, så der opstår en lummer skratten i stemmen.

Med den slags små humoristiske detaljer, placerer Miguel sig i direkte forlængelse af Beyoncés album fra 2013, hvor hun introducerede en ny leg med de popmusikalske signifianter for sex og seksualitet.

Venlig atmosfære

Stilistisk er Miguel også langt fra den klinisk præcise sangstil, som f.eks. præger den neurotiske Abel Tesfaye a.k.a. The Weeknd. Ikke sjældent ligger hans stemmeleje tværtimod på kanten af tale, hvilket intensiverer det private rum og skaber en næsten venlig atmosfære.

Produktionsmæssigt er R& B inde i en stime af gode udgivelser. Tendensen er at gå væk fra minimalistiske og radiovenlige produktioner og hen mod mere fyldige lydbilleder, hvor der bl.a. lægges vægt på afveksling i slagtøj.

Det kan også høres på Wildheart, som Miguel i vid udstrækning selv har produceret. Sangene er fyldt med gennemarbejdede og sammenhængende ideer, der bekræfter Miguels vilje til at lave en samlet produktion, der kan bære en hel plade. Den vil med al sandsynlighed ved årets udgang stå som en af 2015s bedste udgivelser i sin genre.

Miguel: Wildheart (RCA / Bystorm / Black Ice / Sony)