Mandebøffet basisgruppe på tur igen

Stripperen Magic Mike vender tilbage til det dameglade mandeslæng, han forlod i sidste film for at tage sit liv mere alvorligt. Truppen skal levere et sidste stripshow, de skal have det sjovt, og så finder de også lige ud af, hvem de selv er, indeni
4. juli 2015

Den sidste film om Mike (spillet af Channing Tatum, alle ansatte ved Joe and the Juice’s forbillede og stilikon) og hans stripperkolleger handlede om, hvor berusende et fællesskab af forlystelsessyge og vilde mænd kan være, og om hvordan Mike opdagede, at det, der engang var frigørende, var ved at blive begrænsende, da han så sin unge ven sove en fejldoseret rus ud på gulvet, mens en smuk kvindes kælegris spiste af hans opkast. Det krævede en flot og sur kvinde med fast arbejde at få ham til at tage sit drømmedagjob som møbelsnedker alvorligt og blive en seriøs selvstændig erhvervsdrivende. Det er han så nu, hvor Magic Mike XXL begynder. Der er styr på hans liv. Alligevel mangler der noget.

Og så af sted til strippertræf

Scenen, hvor Mike står i sit værksted og skal til at svejse (havde han bar overkrop, spurgte min bofælle, og nej, han var faktisk klædt arbejdssikkerhedsmæssigt forsvarligt lige der), og pludselig hører lydsporet til sit gamle glansnummer Pony, er helt super og får resten af filmen til at give mening. Som en anden Geena Davis i The Long Kiss Goodnight (den gyldne scene, hvor hun overvinder sit hukommelsestab ved at snitte grøntsager og opdage, hvordan den fuldstændige knivbeherskelse sidder i kroppen) opdager han, at kroppen har sin egen vilje, og den vil hellere danse end lave kvartalsregnskab. Så danser han lige helt vildt rundt i værkstedet og borer i alt muligt.

Og bum, så er Mike på tur med de såkaldte konger af Tampa – de stripperkolleger, der i den første film repræsenterede en stor hedonistisk fryd. Nu står de alle sammen på spring for at realisere sig selv i et borgerligt liv. Nogle af dem har bestemte ambitioner, nogle er i en søgende fase, og alle finder ud af noget om dem selv og deres styrker på den tur til et årligt strippertræf lidt længere oppe ad den amerikanske østkyst, som filmen skildrer.

Det skurrer lidt, at stripperkollegerne er så pisseirriterende i begyndelsen af filmen. Så gå dog hjem, de er for åndssvage, tænkte jeg. Men så tager de nogle stoffer og begynder at give udtryk for deres følelser.

Mike er lidt længe om at indrømme, at hans parforhold er gået i vasken, men til gengæld er han en mester til at praktisere en form for sarkasme, hvor han både er ovenpå og nogenlunde solidarisk med de venner, hans vittigheder handler om. I 1900-tallet ville man have kaldt ham for en rigtig guttermand.

Hans egen sårbarhed (når han f.eks. møder den bedårende skrappedulle, man med det samme ved han ender med) manifesterer sig som klædelige krusninger i ansigtet. Det trækker lige lidt i det ene smilebånd, mens øjenbrynene indfinder sig i skråvendt Brandon Walsh-position. Ansigtet sidder på en muskuløs krop, der har meget ro på sig, og som er utrolig god til at danse. Hvis der lige er en, der tilnærmelsesvis er bedre end ham, slår han bare flikflak over dem og breaker som en sindssyg, mens alle damerne hviner. Det kan han sagtens. Det er nok derfor, Channing Tatum pryder en del idolplakater.

Borgerlighed i sidste ende

Magic Mike XXL er en udviklingshistorie, hvor en vennegruppe går fra at fastholde hinanden i forældede roller til at hjælpe hinanden med at forstå sig selv, men det er også en service til dem, der bare gerne vil se noget mandestrip. Det får de lov til.

Det nye er, at det ikke er fællesnumrene, hvor kongerne af Tampa danser synkront, der er i fokus, men udviklingen af nye numre, der afspejler den enkelte strippers identitet.

Det har et vist pinlighedspotentiale, men det går over og bliver afløst af det store stripshow, som er den for strippergruppen så selvudviklende rejse. Her bliver godt nok revet nogle bukser af. Det går godt, og alle relationer kommer stærkere ud på den anden side.

Magic Mike XXL er en gevinst for alle, der kan lide, når muskuløse mænd river bukserne af sig selv. Moralen er, at rigtige mænd interesserer sig for, hvad damerne vil have, og at der for alle venter et borgerligt liv for enden af den hedonistiske tunnel.

Magic Mike XXL. Instruktion: Gregory Jacobs. Manuskript: Reid Carolin. Amerikansk.
Biografer landet over.