40, fed og ikke særlig funny

Anders W. Berthelsen spiller afdanket komiker i Natasha Arthys ’Comeback’, der ikke helt ved, hvad den vil

Pressefoto

8. august 2015

Engang var han lidt af en standup-sensation; nu er han 40, fed og ikke særlig funny. Det er længe siden, at Thomas Vang (Anders W. Berthelsen), hovedpersonen i Natasha Arthys nye film, Comeback, selv har kunnet trække et publikum. I stedet varmer han op for sin yngre ven, den populære komiker Mads Andersen (Peder Thomas Pedersen), der rejser landet rundt for at finpudse materialet til et stort nyt show.

Thomas, der stadig går rundt med tophue og hængerøv i bukserne og taler om de ’kællinger’, han har scoret, er den perfekte opvarmer. Han får nemlig Mads til at fremstå sjovere, end han er, og Mads er da heller ikke sen til også at gøre grin med Thomas, når han bagefter går på scenen. Men så dukker Thomas’ 16-årige emo-datter, Frederikke (Sarah-Sofie Boussnina), op sammen med sin dullede veninde, Emilie (Roberta Reichhardt), og pludselig skal han i hvert fald forsøge at tage sig sammen og være den voksne.

Det er bare ikke så nemt, som det lyder, når man er på turné, sprutten flyder, Frederikke surmuler – hvilket man så godt forstår, fordi Thomas aldrig har været der for hende – og Emilie frister med de nye, store bryster, hun har fået i gave af sin far – »han er så også rimeligt fucked up,« som hun siger.

Menneskekloge øjeblikke

Det er langt fra første gang, at man ser en film om et kreativt menneske i kunstnerisk og personlig krise, ej heller er det første gang, man på film skildrer en fars forsøg på at blive forsonet med det barn, han ikke har set længe. Og selv om det selvfølgelig ikke umiddelbart skal lægges Comeback til last, er manglen på originalitet ikke desto mindre, hvad man tænker på, mens man ser filmen, fordi den har så lidt originalt at byde på.

Der er nogle gode scener mellem Anders W. Berthelsens skvat af en uansvarlig, akavet far og Sarah-Sofi Boussninas vrede datter, der konstant taler forbi hinanden, fordi de egentlig ikke kender hinanden. Berthelsen spiller Thomas med lige dele desperation og resignation, og Boussnina matcher hans sårbarhed bag den utilnærmelige facade. Men hvorfor skal der være så mange scener, hvor hun råber af ham, og hvor han forfjamsket prøver at få hende til at falde til ro? Det ville have været rart med lidt flere forskellige og mere nuancerede scener, der skildrede en reel udvikling i deres forhold.

Det er dog stadig i de smertefulde, mere stille og menneskekloge øjeblikke, at Comeback fungerer bedst. Det er øjeblikke, som enhver snart midaldrende far med en teenagedatter vil kunne nikke genkendende til, og dem er Natasha Arthy god til at iscenesætte og personinstruere.

Gennemført røvhul

Derimod er de scener, som skal være morsomme – og handler om komik og Thomas og Mads’ ulige forhold – ikke specielt vellykkede. En standup-komiker skal være sjov, og det er hverken Mads eller Thomas på scenen, og så ryger en del troværdighed i miljø- og personskildring.

Mads er et gennemført røvhul, der vil skide på alt andet end sig selv og sin karriere, og selv om Peder Thomas Pedersen bestemt gør det godt som røvhul – Mads fortæller f.eks. dårlige vittigheder om sin gravide, stortandede kæreste, mens hun overværer det – bliver figuren simpelthen for karikeret i en film, der tydeligvis gerne vil grave dybere i det at være et voksent og ansvarligt menneske.

Comeback er baseret på et islandsk manuskript af forfatteren Hallgrímur Helgason – ham med 101 Reykjavik – og fordansket af Natasha Arthy og komikeren Jacob Tingleff, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om filmen ville have fungeret bedre på originalsproget tilføjet en portion islandsk vanvid. Arthy, der tidligere har lavet aldeles fremragende film som Mirakel, Se til venstre der er en svensker og Fighter, virker ganske enkelt ude af synk med materialet i Comeback, og resultatet er en ujævn film, der ikke helt ved, hvad den vil.

Comeback. Instruktion: Natasha Arthy. Manuskript: Hallgrímur Helgason, Natasha Arthy og Jacob Tingleff. Dansk (Biografer landet over)