Sådan tænker franskmænd

At se en kultur udefra kan være af stor værdi, hvis man gør det med kærlighed
Moderne Tider
29. august 2015

Sudhir Hazareesinghs nye bog føles passende og godt timet. Hans mål er at levere en bred guide til den franske bevidsthed. Modsat andre ikke-franske forsøg, gør han det med kærlighed til og beundring for den franske civilisations bedrifter. Han skriver livligt, klart og lærd.

Tonen er legende og skarp. Han er ikke helt afvisende over for filosoffen Jacques Derridas indviklede sprog, men hans egen stil er en hyldest til Rivarols dictum om, at »ce qui n’est pas clair n’est pas français« (det, som ikke er klart, er ikke fransk). Det skal man huske på og bruge til at se bort fra bogens omslag som bærer et fotografi af en ung Bernard-Henri Lévy, der står og vifter med en smøg med de lange lokker flyvende og den hvide opknappede skjorte. Der er ikke mange franskmænd, der tager BHL alvorligt, og for resten af verden ligner han præcis den arketypiske fimsede franske intellektuelle.

Falske toner

Der er andre falske toner i bogen, vigtigst når den situationistiske tænker Guy Debord afvises som neopessimist, tilsyneladende fordi han begik selvmord i 1994. Hazareesingh nævner imidlertid slet ikke den situationistiske bevægelse, Debord grundlagde, og som har haft en utrolig stor indflydelse på anglo-amerikansk kultur fra punken over Factory Records og Will Self til Occupy-bevægelsen. Det kan hævdes, at Debord er fransk filosofis vigtigste eksportvare i de sidste 30 år – en omstændighed, som Frankrig nu også er ved at få øjnene op for, hvor Debord og hans globale indflydelse er kommet med i undervisningskanonen. Titlen på Debords mest berømte bog, Skuespilsamfundet, er heller ikke som Hazareesingh siger lånt af Roland Barthes, som Debord afskyede, men var faktisk et citat fra Nietzsches Tragediens fødsel.

Hazarresingh kan heller ikke modstå fristelsen til at tjatte til den nutidige tænker Alain Finkielkraut, som han hævder har fået en fiks ide om antisemitisme. Men antisemitismen i Frankrig er på historiske højder, og mængder af jøder forlader landet, så gad vide om Finkielkraut ikke har fat i noget.

Ikke desto mindre er han værd at læse for at forstå, hvordan franskmændene er blevet til dem, de er. Men vi lever i mørke og farlige tider. Spørgsmålet er ikke, hvad franskmændene tænker, men hvad der bliver deres næste træk.

© The Guardian og Information Oversat af Lotte Folke Kaarsholm