Byliv: En snushønes eventyr

En nem genvej til et rigere liv er at få alle sanserne i spil: lyt, mærk, se, smag og snus. Jeg har snuset rundt i København. Helt bogstaveligt talt har jeg lukket øjnene for byens fristelser og til gengæld åbnet næsen på den danske klassiker: turen ned ad Strøget

Pernille Sloth/iBureauet

17. oktober 2015

Som så mange andre jyder tager jeg toget derind. Det samme gør en skægget, ældre kvinde, der lader til at have kendt bedre dage. Hendes uvaskede kropslugt fylder hele kupeen. Duftens bestanddele er fint beskrevet af forfatteren Patrick Süskind, der lader sin franske parfumemager i 1700-tallet blande en menneskelugt af »katteskidt, eddike, salt, gammelost, ammoniak, muskat, filet horn, desmer, bævergejl, rådden fisk og æg«. Nemlig! Præcist og ulækkert. Det er forbløffende, så fed, fæl og fyldig lugten af uvasket hovedbund er.

Da jeg flyttede til København for mere end 15 år siden, var der ikke bad i mere end 10 procent af de københavnske lejligheder. Inklusive min egen bopæl, hvor jeg badede i køkkenet ved at sætte en bruseslange på vandhanen og brusede mig i babybadekarret for derefter at tømme det. Der var selvfølgelig også den mulighed at tage tøj på, gå ned til badeanstalten, tage et smådyrt bad i kølige omgivelser og klæde sig på igen for at tage hjem med sit våde håndklæde. Det bøvl var der mange, der ikke gad, og det kunne lugtes i busserne og på gaden.