Krig om digter- biografi

Boet efter Ted Hughes langer hårdt ud efter en uautoriseret biografi om den store britiske digter
Moderne Tider
31. oktober 2015

En af Storbritanniens største digtere i det 20. århundrede, Ted Hughes (1930-1998), kendt for 15 digtsamlinger og sit første, stormomsuste ægteskab med den kultagtigt feterede lyriker Sylvia Plath, er blevet genstand for en bitter strid. Udløseren er en ’uautoriseret’ biografi, skrevet af forfatteren Jonathan Bate. Striden står mellem på den ene side boet efter Hughes og hans enke – på den anden Bate og hans forlag, Harper Collins.

Bates påbegyndte værket i 2010 og havde i starten fuld støtte fra boet efter Hughes, men den blev trukket tilbage i 2014, og nu beskyldes den færdige biografi for at være fuld af faktuelle fejl og uunderbyggede formodninger, »18 af dem på bare 16 sider«, foruden af »skadende og krænkende påstande om digterens enke, Mrs. Carol Hughes«.

Til frokost med den døde?

Forlaget betegner boets klage som »bagvaskelse« og insisterer på, at Bates værk er et stykke »førsteklasses forskning«, der har blevet til ud fra »fem års upåklagelig research«.

Et ekspemel, boet og Carol Hughes nævner, er skildringen af timerne efter Hughes’ død. I bogen står: »Da liget var ført tilbage til Devon, gjorde det ledsagende selskab holdt for, helt i gastronomen Hughes’ ånd, at sætte en god frokost til livs på vejen«. Carol Hughes erklærer, at »bare ideen om, at jeg og Nicholas (Ted Hughes’ søn, red.) kunne nyde en god frokost, mens Ted lå død i rustvognen, er udtryk for yderste mangel på respekt og for ekstremt dårlig smag«.

Harper Collins er ikke mindre skarp i sit genmæle: »Som det fremgår af titlen, er professor Sir Jonathan Bates bog en ’uautoriseret’ biografi, som skønt den ikke har er blevet til i samarbejde med Ted Hughes’ bo og Carol Hughes, bygger på ikke mindre troværdige kilder, herunder Teds søster, datter og nærmeste venner. Selv om deres erindringer måtte afvige fra Carol Hughes, kan det ikke af den grund konkluderes, at de skulle være usandfærdige«.

Bogen har fået gode anmeldelser – Guardians John Mullan kaldte den »omhyggelig og klar« – og er nomineret til Samuel Johnson-prisen for sagprosa.

© The Guardian og Information . Oversat af Niels Ivar Larsen

Jonathan Bates