Historien bag Tranquebar

Tina Larsen så filmen ’Notting Hill’ med Hugh Grant og Julia Roberts, og så var hun solgt – til drømmen om at få en rejseboghandel

Pernille Sloth/iBureauet

7. november 2015

I mange år havde Mellemfolkeligt Samvirke en butik på hjørnet af Landgreven og Borgergade i det indre København. Her kunne man købe kunsthåndværk og lekture om alverdens fattige lande. For 11 år siden måtte den lukke. I stedet kom der en bogcafe, Tranquebar, og ærlig talt: Den er der betydeligt mere liv i. Faktisk imponeres jeg, hver gang jeg går forbi.

Der sælges stadig kunsthåndværk, men først og fremmest rejsebøger og også anden kvalitetslitteratur samt verdensmusik på cd. Kunder slår sig ned, læser avis og drikker kaffe, eventuelt med en van Hauen-kage til. Cafeen er blevet et mødested. På mange aftener kommer kendte og mindre kendte forfattere og præsenterer deres nye bøger foran et publikum, eller der spilles verdensmusik live. Det virker hyggeligt og intimt som et lille lys i mørket. I en tid, hvor mange andre boghandler er bukket under, får Tranquebar det til – mirakuløst – at løbe rundt.

• Heidi Larsen
  • Michael Kongstad Nielsen
  • uffe hellum
Heidi Larsen, Michael Kongstad Nielsen og uffe hellum anbefalede denne artikel

Det er inspirerende, at selvom de fysiske boghandlere ikke længere kan eksistere som distributører af papirsbøger, så er der stadig plads til individuelle aktører.

Det er let at stirre sig blind og frustreret, når en industri svinder væk, men vejen frem er naturligvis (som altid) at satse på det individuelle istedet for på stordriften.

Åh, dejlig læsning! Hvor dybt inspirerende.
Jeg må i den grad kigge forbi, når jeg en gang kommer til hovedstaden, for jeg drømte selv i mange år om at få en boghandel som Trankebar. Ikke en decideret rejseboghandel, men ellers med med café, events, faste kunder, sjove bøger og langt langt langt væk fra boghandlerkæderne.

TAK for den dejlige fortælling om det fantastiske sted i byen. Jeg opdagede selv Tranquebar en dag, hvor jeg spadserede rundt i middagspausen - mens jeg sundede mig oven på mange timers forklaringer, som jeg påhørte som domsmand i en langvarig bedragerisag i Østre Landsret. Da retssagen varede i mange måneder og med utallige retsmøder, besøgte jeg Tranquebar mange gange og nød udvalget af bøger og mange spændende ting fra de varme lande - plus naturligvis stedets fortræffelige cafe-latte. Nu ved jeg, hvem de to venlige kvinder i rejseboghandlen er, og det er jeg meget glad for, og jeg siger dem hermed mange tak for venlig og omsorgsfuld betjening og info i de mange dage. Af hjertet TAK.....