Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Ikke mere Wiener

Orker du ikke endnu en januar i wienervalsens tegn, gemmer der sig andre nytårskoncerter, som er mindst lige så livsbekræftende
Curtis Stigers og DR Big Bandet kan høres flere steder i landet som alternativ til de klassiske musikalske fejringer af det nye år.

Hustad Katinka

Moderne Tider
18. december 2015

Taktarten for årets første dag er tre fjerdedele. I hvert fald hvis man vågner op til den traditionsrige transmission af Wiener Filharmonikernes nytårskoncert.

Hele 90 lande viser det sagnomspundne symfoniorkesters mesterlige versioner af wienervalse af Strauss-familien med flere. Wienerne har endda haft ‘vores’ Champagnegalop på programmet.

Herhjemme kopierer vi ivrigt denne form for nytårsfejring og det i et omfang, så det næsten fortrænger alt andet symfonisk i januar. Lidt på samme måde som Händels Messias og J.S. Bachs Juleoratorium dominerer hele december.

Men der er faktisk alternative tilbud derude, hvis man kigger efter en ekstra gang. Insisterer man på den klassiske afdeling, har DR SymfoniOrkestret tænkt sig om: Nytårsaften inviteres der i Koncerthuset til Wagners pompøse forspil til Mestersangerne i Nürnberg, arien Dich, teure Halle med sopranen Ann Petersen, Mozarts første violinkoncert med Nikolaj Znaider som solist og Ravels undergangsvision La Valse og derefter en lettere halvleg med dansetoner af Strauss, Kreisler og Brahms med flere. Et virkelig gennemtænkt alternativ til den klassiske nytårsgalla.

Finder man wienervals fra omkring Napoleons tid for støvet, kan man skifte hest og huske danseskoene eller lommetørklædet. Som man kan opleve i amerikanske kirker, kan de noget over there med at gemme det højtidelige væk og kaste sig ud i det livsbekræftende.

Fra jazzens fødeby

I jazzens fødeby New Orleans fejres hvert år det løsslupne karneval Mardi Gras, og hvis man tror, at traditionel jazz kun er for pensionister, tager man grueligt fejl.

De yngre generationer formår at pumpe liv i de oppeppet marchagtige second line-rytmer og de livsglade bluestoner, og det københavnske spillested Stengade importerer sydstatsånden i New Orleans New Year Jazz Event.

Skal nytårskoncerten være knap så svedig, teamer Odense Symfoniorkester på hjemmebane op med norske Brazz Brothers, der i over tre årtier har begejstret med deres virtuose spil og arrangementer af latin- og folkemusik med videre – det er ikke uden en vis kitschfaktor.

En mere maskulin feel good-underholdning får man med DR Big Bandets turné med den storcharmerende jazzcrooner Curtis Stigers, der genopliver det berømte samarbejde mellem Frank Sinatra og Count Basies orkester på det hedengangne Sands Hotel and Casino i Las Vegas.

På hovedstadsrestauranten og jazzklubben The Standard i Havnegade har klubchef Niels Lan Doky kunstnerisk held med at hyre gæstesolister i længere perioder. Debbie Sledge, en af de fire søstre, der udgjorde Sister Sledge, som stod bag det gamle diskohit We are family, indtager scenen med Doky og band selveste nytårsaften.

Dreamers Circus spiller intelligent folkemusik med en ukuelig ånd og sans for arrangementsmæssige detaljer. Trioens violinist, Rune Tonsgaard Sørensen, kender vi også fra Den Danske Strygekvartet, som har stort held med at lade klassisk musik og folketoner mødes. Mød Dreamers Circus nytårsdag på Højskolen Østersøen.

Det er alt andet end Wienervals.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her