Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Manden, der forsvandt

Et forsvundet maleri bliver for kunstkritiker Laura Cumming til en velskrevet hyldest til den gamle mester Velázquez
Moderne Tider
23. januar 2016

Tæt på opløser maleriers ansigter sig i et ikke-afkodeligt virvar af punkter og streger. Det samme gør sig gældende for mennesker. På en vis afstand besidder de aflæselige træk og ’karakter’, men begynder man først at analysere deres handlemåder og granske deres motiver, taber de fokus og sløres i kompleksitet.

Dét paradoks er udgangspunktet for Laura Cummings The Vanishing Man. Forfatteren forfølger her to mænd, der så at sige atomiseres for hendes blik. Den ene er Diego, som malede sig selv i færd med at male i det berømte billede, Las Meninas, men som derudover var sky, undvigende, gådefuld og »trådte ind i skyggerne, ikke ind i rampelyset« – kun fra det gennemborende, indlevende blik, som figurerne på hans portrætter tilbagesender, kender vi ham.

En skygge

Den anden mand kender vi kun, fordi han beundrede Velázquez endnu mere, end Cumming selv gør, og satte sit liv og karriere ind på at dyrke denne tilbedelse. I 1851 ved en auktion købte en boghandler i Reading, John Snare, et snavset maleri – et portræt af Karl I – som han var overbevist om var malet af Velázquez. Men skotske aristokrater gjorde insisterende krav på det, hvilket fik Snare til at sælge sine værdier, forlade sin familie og flygte til New York med billedet, hvor både han selv og dette i sidste ende forsvandt. Også Snare er en mand uden ansigt – der findes ingen samtidige beskrivelser eller billeder af ham.

Snares omflakkende færd eksemplificerefor Cumming en art symbiose mellem kunsten og livet. Hans besættelse af Velázquez peger for Cumming på, at malerier, der er så skrøbelige og uerstattelige som mennesker, er afhængige af, at vi ser dem og bevarer dem i vores bevidsthed.

»Vi fuldender selv billedet«, siger hun om Las Meninas, hvor maleren, de spanske prinsesser og deres hoffolk ligesom vender sig for at registrere den pludselige ankomst i atelieret af beskueren. Deres blikker skærer vores egne i »en unik cyklus af relationer mellem seende og sete«.

Laura Cumming
The Vanishing Man
304 sider. 18,99 dollar
Chatto & Windusm

© The Guardian og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her