Læsetid: 1 min.

DNA i kamp mod racismen

Sorte amerikanere bruger dna til at søge deres rødder – en teknik med stort politisk perspektiv, siger ny bog
Moderne Tider
6. februar 2016

Over 10 år var Alondra Nelson om at skrive The Social Life of DNA: Race, Reparations and Reconciliation After the Genome – et banebrydende væk, der prøver at vise nye veje til, hvordan ’race’ kan tænkes på andre måder end de to dominerende. Den nye ’postraciale’ socialkonstruktivistiske og den gammelkendte essentialistiske og biologisk-deterministiske.

Sociologen Alondra Nelson er ophavskvinde til den såkaldte afrofuturisme – en erklæret ’afrocentrisk’ intellektuel strømning, der kritiserer og forsøger at genopfinde og omfortolke fortid, nutid og fremtid fra et sort perspektiv, især gennem science-fiction-fantasier og naturvidenskabelige overvejelser.

Udgangspunktet i Nelsons nye bog er da også den moderne genetik med dens dna-anlyse, og hendes centrale pointe er, at »dna har meget at fortælle os, der rækker videre end til helbredsinformationer og biologi – dna kan også bruges til at adressere sociale og politiske problemer, der har deres historiske rødder i slaveriets epoke«.

En ny bevistyngde

Nelsons bog bygger på samtaler med sorte amerikanere, der er optaget af slægtsforskning, også med genetikkens metoder. Hun dokumenterer, hvordan sorte aktivister kreativt bruger dna-analyser til at finde frem til deres slaveforfædre og afrikanske rødder. Hensigten er at skabe øget sort bevidsthed og herigennem bidrage til dagens politiske aktivisme og antiracistiske kamp, der »alt for ofte er præget af en historisk amnesi«.

I bogen henviser Nelson til et konkret eksempel. I 2002 forsøgte aktivisten Deadria Farmer-Paellmann på vegne af en gruppe slaveefterkommere at lægge sag an mod den amerikanske stat med krav om økonomisk kompensation. Trods en vis præcedens – USA har udbetalt erstatning til japansk-amerikanere, der blev interneret under Anden Verdenskrig – blev sagsanlægget afvist. Rettens første begrundelse – de kunne ikke bevise et slægtsforhold til slaver – var dog tvivlsom. For netop gennem dna-analyser mente de, at kunne gøre dette.

© The Guardian og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Alondra Nelson