Læsetid: 1 min.

McCartney rehabiliteret

Ny biografi portrætterer den pæne beatle og afliver myten om, at John Lennon var den kreative dynamo
21. maj 2016

En autoriseret biografi er det ikke – det ville have krævet, at Paul McCartney selv havde bistået forfatteren, Philip Norman.

McCartneys mulige modvilje kan bero på, at Norman i 1981 skrev The Beatles’ historie i værket Shout! – en version, som eftertiden har bedømt som ’anti-Paul’. »John Lennon var tre fjerdele af The Beatles«, hævdede Norman således.

Siden har Norman udsendt en John Lennon-biografi. Nu foreligger altså Paul McCartney, der på mange måde er et korrektiv til denne tidligere opfattelse.

McCartney har i årtier selv følt sig forurettet over, at den etablerede Beatles-mytologi tildeler ham rollen som kvartettens pæne dreng – melodimageren, der spillede på det sikre, med de store dådyrøjne og det lidt for nuttede hvalpefjæs, som var uden Lennons mere farlige, mere originale, mere passionerede, mere geniale, mere rockede skaberkraft.

Citronen til olien

Myten skyldes ikke mindst, at Lennon selv promoverede den efter gruppens opløsning – han yndede således at fremhæve sine egne Tomorrow never knows og A Day in Life på bekostning af sin rivals ’bessefarmusik’, i form af numre som When I’m Sixty-Four og Your Mother Should Know.

Norman fremlægger i sin nye bog et helt andet billede. I de vilde unge dages rakkerliv i Hamburg, da The Beatles endnu hutlede sig igennem, var McCartney den ivrigste deltager i den galskaben.

I gruppens mest kreative år i midt-60’erne var det også McCartney, som deltog ivrigst i nye initiativer i Londons kunstneriske undergrund, og udforskede avantgardekomponister som Stockhausen og Luciano Berio. I mellemtiden havde Lennon, som McCartney udtrykker det, »taget bo på en golfbane i bloody Weybridge«.

McCartneys musik var heller ikke mindre innovativ. Han var gruppens største instrumentalist, havde et omfattende kendskab til klassisk musik og det var f.eks. ham, der krævede strygekvare på Eleanor Rigby. McCartney var, som producer Steve Martin udtrykte det »citronen til Johns olivenolie« – Beatles-magien krævede dem begge.

© The Guardian og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Philip Norman: 'Paul McCartney – The Biography'
321 sider. 25 pund
Weidenfeld & Nicolson

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu