Læsetid: 4 min.

Forførende kælderfund

Med ’Salon des Refusés’ har Tina Maria Nielsen skabt et dragende og drømmeagtigt forestillingsrum for alverdens fortabte ting i kælderen under Den Frie Udstillingsbygning
’Re-stored, 2016’.

Lior Zilberstein

23. juli 2016

Nede i kælderen under Den Frie Udstillingsbygning har billedhuggeren Tina Maria Nielsen (f. 1964) skabt sit eget gemme.

Det er en sær og poetisk opmagasinering af ting, som ikke rigtig er ting længere, men synes på vej til at blive noget andet – funktionsløse ansamlinger, brudstykker og rester. Salon des Refusés kalder hun sit gemme med reference til de afviste kunstneres salon i Paris, der som modvægt til den censurerede salon blev etableret i 1863.

Med denne reference sammensmeltes Den Frie Udstillingsbygnings egen oprindelse og historie som et tilsvarende alternativt udstillingsrum med kælderrummets generelle karakteristika som pulterkammer for genstande, der balancerer usikkert mellem affektion og kassation, anerkendelse og afvisning. Ting, som er lige til at smide væk, men stadig så uhjælpeligt indgnedet i uafvaskelige minder eller en sidste, klæbende flig af anvendelighed, at det forekommer umuligt at skille sig af med dem.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu