Læsetid: 4 min.

En superhelt i lav opløsning

Den elektroniske legende Aphex Twin bevæger sig tilbage til 1980'erne og stadig længere ind i nostalgien med sin nye, analogt klingende EP 'Cheetah' - akkurat som han gjorde med hele sidste års syndflod af udgivelser
’Cheetah’ er en tilbagevenden til  Richard D. James’ rødder i den analogt elektroniske musikinstrument-fauna fra før digitaliseringen.
6. august 2016

Dengang Richard D. James var dreng, så verden anderledes ud. Ikke kun fordi verden altid er i forbistret fluxus. Eller fordi vores samfund og vores teknologi befinder sig stadig længere fra dengang, vi fik styr på ilden. Men også fordi Richard D. James netop var en dreng.

I barnets porøse verdensoplevelse står alt til efterforskning og forhandling. Og tiden går derfor langsommere, den inhaleres dybere, med vidt udspilede lunger og sanserne på stilke.

Så selvom verden ville have stået helt stille, frosset i tid, så ville den voksne James alligevel opleve den som anderledes.

Den i dag 44-årige legendariske elektroniske musiker voksede op i den sydvestligste del af England, i Cornwall, med sine forældre og to søstre.

Nørklede med elektronik i en tidlig alder, skrev angiveligt sin første software som 14-årig. Det var midt i 1980’erne, og resten af årtiet brugte han på at blive elektronisk musiker – især på at blive til Aphex Twin, men også en række andre alteregoer. Det var tider.

Og hvem længes ikke lejlighedsvis efter barndommen og de tidlige ungdomsår? Det gør James i hvert fald tydeligvis på sin nye Aphex Twin-EP Cheetah, der er så fuld af gammeldags varmt dirrende synth-klange, at man næsten føler sig nedsænket i et analogt boblebad.

Et af den slags som James kogte op i starten og midten af 1990’erne på gear fra dengang, han var knægt, fra 1980’erne.

Nostalgi er et svært dechifrerbart kryds mellem længsel efter de svundne omgivelser og ens eget svundne selv. Den bedste måde at tilnærme sig sidstnævnte på må være at simulere førstnævnte så præcist som muligt.

Med Cheetah leger Aphex Twin med en simulering af datidens maskinpark. Ikke nok med at hans eget kunstnernavn angiveligt kommer fra det amerikansk grundlagte lydfirma Aphex Systems grundlagt i 1975, titlen på EP’en kommer fra en computer- og musikinstrumentproducent grundlagt i Cardiff engang i 1980’erne, Cheetah Marketing.

Ifølge Wikipedia startede de med at producere joysticks, men begyndte siden at bygge prisvenlige elektroniske musikenheder; samplere, trommemaskiner, sequencere.

Kækt melodisk

Aphex Twin simulerer altså her et muligt barn- og ungdomsscenarie og finder herigennem tilbage til sin kækt melodiske og behageligt klingende og gennemskueligt rytmiske æra omkring klassikere som »Analogue Bubblebath« og »On«. Langt fra hans seneste album Syros hyperkompleksitet.

Det er syv charmerende, men ikke revolutionerende numre. En glødende samling elegante og djævelsk hypnotiserende nørklerier fra hans karakteristisk dunkle maskinrum.

Cheetah er en tilbagevenden til James’ rødder i den analogt elektroniske musikinstrumentfauna fra før digitaliseringens eldorado.

Retur til uskylden og den lavteknologiske begejstring over at overvinde primitivt udstyrs modstand. Evnen til at skabe længsel i lav opløsning.

At simulere elasticitet i de melodiske programmeringer. At skabe en stivbenet funk på syntetiske trommeskind og messing aldrig berørt af menneskehånd eller trommestik.

Med vanligt computerlogiske titler som »CHEETA1b ms800« eller »CHEETA2 ms800«, der fungerer som privatsproglige pigtrådshegn for almindelige mennesker. Personligt glæder jeg mig til at høre en fan huje til en koncert, at Aphex skal spille »2X202-ST5«.

Det virker logisk, at James har fået en knægt – en fan med flere hjemmelavede Aphex-videoer på samvittigheden – til at lave videoen til Cheetah-tracket »CIRKLON3 [mix]«.

Han låner det egentlige barns blik på sit værk, ja, kan endda nyde godt af, at 12-årige Ryan Wyer har en punket rudimentær tilgang til en ny tids prisvenlige teknologi.

At sammenligne Wyers ’iMovie-stil’ med Chris Cunninghams supercomputermanipulerede video til »Windowlicker« fra 1999 er som at sammenligne en knytnæve med en harddisk.

Har Aphex Twin fået dødsangst? Har Richard D. James? Eller er han – eller alteregoet – bare ved at botanisere i barndommen for at kunne hente styrke til at se dybere i elektronikken, besvare en ny tids forstærket kompleksitet?

I hvert fald er det interessant at se ham jonglere med både futurisme og retromani i disse tider. Der var engang – for ikke så længe siden – hvor en Aphex Twin-udgivelse var en sjældenhed.

Da albummet Syro udkom i 2014, var det omkring ni år siden, at James havde givet lyd fra sig under noget som helst alter ego. Syro var et fremtidschok, omend også med referencer bagud i tiden.

Tilbageskuende

Men siden har Aphex Twins udgivelser været af mere klart tilbageskuende karakter, endda ret så konkret med den ufattelige udladning af aldrig tidligere udgivne tracks fra hans mange harddiske som sidste år gav os over 13 timers uhørt musik at fordøje.

Men fortiden summer jo også på Cheetah-EP’en, ligesom den gjorde på sidste års EP, Computer Controlled Acoustic Instruments pt2, der kan (eller skal) høres som et supplement til det forrige Aphex Twin-album Drukqs helt tilbage fra 2003.

Computer Controlled Acoustic Instruments pt2 er en ret så fornøjeligt avantgardistisk udgivelse af en helt anden karakter end Cheetah. Decideret funky i passager og – som titlen antyder – ganske akustisk. Ja, på den melodiske »piano un1 arpej« og »piano un10 it happened« er vi ude i klassisk komposition, mens »disk aud1_12« er ni sekunders speed-avantgarde for maskinmanøvreret tangentbokser.

Klaveret er ellers generelt præpareret og programmeret som et slagtøjsinstrument på Computer Controlled Acoustic Instruments pt2, mens melodierne gerne arbejder i frække, nærmest kontrapunktiske, spændingsfelter. John Cage, James Brown, Erik Satie mødes her – og ny sær musik af varemærket Aphex Twin opstår.

Aphex Twin: Cheetah EP (WARP) Aphex Twin: Computer Controlled Acoustic Instruments pt2 (WARP)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu