Læsetid: 3 min.

Det kommercielle universitets amerikanske rødder

Universitetets forvandling til en strømlinet producent af højtuddannet arbejdskraft har været i gang i mange år og er næsten fuldendt. I en ny bog om det amerikanske universitets historie opridser historikeren Henry Heller den historiske baggrund for angrebet på den frie forskning og uddannelse
17. december 2016

De danske universiteter er i dag en slags virksomheder, der konkurrerer med hinanden om studerende og eksterne forskningsmidler.

Forskning og uddannelse rettes ind efter markedet og ikke efter sandheden, og den hierarkiske ledelsesstruktur sikrer en lydighed over for de skiftende regeringer, der er enige om at anse arbejdsmarkedet for at være et uddannelsespolitisk orakel.

Hvis Michel Foucault havde ret i, at nyliberalismen er karakteriseret ved en hidtil uset udbredelse af virksomhedsformen til hele samfundet, giver det altså i allerhøjeste grad mening at betragte de danske universiteter som nyliberale.

Således var det også naturligt, at Syddansk Universitets ledelse sidste år besøgte Google og Apple i Silicon Valley i San Fransisco, ligesom det ikke bør undre, at det første man møder, når man går ind ad hovedindgangen på universitetet, er en Starbucks og en plakat med et stort billede af Steve Jobs samt ordene »be curious«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu