Læsetid: 2 min.

Masser af velour

Ny Wagner-biografi lover psykologisk insigt, men afslører mere om komponistens klædeskab end hans skaberånd
21. januar 2017

Forsiden på Simon Callows nye Wagner-biografi viser komponisten i færd med at få åbnet kraniet, så forfatteren kan kigge ind. Det billede lover mere, end bogen holder.

Callow beskriver Wagners manerer, hans gale monologer leveret med udstående øjne og diabolske latterudbrud, hans nervøse sammenbrud, sårbare hud og den savlende sentimentale kærlighed, han overøsede sine hunde med – og gennemgår nidkært komponistens klædeskab: velourkapperne, de bohemeagtige baretter og undertøjet i lyserødt silke fra en Wiener-modehandlers konfektion. Portrættet forbliver imidlertid overfladisk og fuld af overdreven latterliggørelse af mandens særheder.

»Teatret var,« skriver Callow, »det sted, hvor han fandt sig selv«, og forfatteren morer sig over det kaos bag scenen, som Wagner-operaernes umulige krav til musikere og teknikere afstedkom. Under forberedelserne til den første Ringen-opførsel i Bayreuth i 1876 stak Brünnhildes hest for eksempel af med hende, og en violinist faldt død om.

Disse anekdoter er som skabt til underholdning, men Callow overser totalt det centrale i Wagners teatralske anstrengelser, nemlig hans foruroligende talent for metamorfoser. Under Ringen-forberedelserne spillede han selv alle rollerne igennem, fra guder til havfruer, fra bjørn til hoppende frø. Hans geni lå ikke i hans evne til at være sig selv, men i hans kapacitet til at forvandle sig til andre væsner.

I stedet er Callow tilsyneladende primært optaget af Wagners manglende evner til at begå sig og er ude af stand til at analysere hans værker. Ganske vist er Callow både begejstret og fascineret af Wagners musik, og hævder at han allerede som ung forstod teknikaliteterne i den uafklarede akkord, der slår Tristan og Isolde an. Men i stedet for at vise læseren den dybe indsigt, han hævder at besidde, er Callows gennemgang af værkerne snarere ren efterplapren.

Til sidst udelukker Callow komponisten Wagner fra det gode selskab af klassikere med følgende begrundelse: »Han tilbyder ingen komfort.« Men Wagners hektiske ekstaser finder deres forløsning i individets undergang eller den globale forløsning – og hvis det er komfort, man ønsker, bør man købe en sofa, og ikke en operabillet.

'Being Wagner: the Triumph of the Will'; Simon Callow; Harper Collins forlag; £14.99

© The Guardian og Information. Oversat af Nina Trige Andersen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu