Læsetid: 4 min.

Revylatter i sommerlandet

Både Rottefældens garvede revytradition og Ganløserevyens nye kunstnerhold gør sommeraftenerne lysere og lettere. Med Carsten Svendsen som funklende revyskuespiller med Dirch-glimt i øjet
Jan Schou leverer en af sommerens heftigste Trump-parodier i Carl-Erik Sørensens tekst ’På golfbanen’ i Rottefælden.

Jan Schou leverer en af sommerens heftigste Trump-parodier i Carl-Erik Sørensens tekst ’På golfbanen’ i Rottefælden.

Niller

22. juli 2017

Den lille sommerrevy har det godt i år. Et tværsnit fra Rottefælden på Fyn til Ganløserevyen i den idylliske kro på Sjælland viser, at de små revyer virkelig trives. Det kan godt være, at skuespillerne optræder på bittesmå scener og med yderst begrænset scenografi.

Men deres kostumedesignere kan deres kram. Og de står samtidig kun få meter væk fra deres tilskuere, der netop har spist menubuffet og møjsommeligt vendt stolene mod scenen.

Skuespillerne får øjenkontakt med tilskuerne – og tilskuerne er vilde med at blinke tilbage. Hyggen oser. Også folk, der ikke kender hinanden, begynder spontant at snakke sammen hen over maden. Nærmest som i en kunstnerisk version af et folkekøkken. Bare fordi det er rart.

Rim om Hillary

Rottefælden er lig med Jan Schou. Denne gæve skuespiller har nu i 19 år været primus motor i sommerrevyen i Svendborg, både som skuespiller og som kunstnerisk leder sammen med Pia Ullehuus.

Mange kommer udelukkende for at se Jan Schou – velvidende, at han også altid får gode komikerkolleger til Rottefælden. Mange af teksterne handler faktisk om Jan Schou og om hans kollegers knap så idylliserende syn på ham: Jan Schou er en institution i dansk revy.

I år er han helt på toppen. Hans revybud på Donald Trump er blandt årets bedste. Carl-Erik Sørensen har skrevet det beske nummer »På golfbanen«, hvor Trump selvfølgelig indleder med ordene: »I’m gonna make Svendborg great again«.

Med sin særlige flair for gammeldags ordleg har Sørensen blandt andet digtet følgende forbløffelse: »Tænk, at verdens pæneste hår sidder på verdens værste børste!«

Men snart efter er han også sjofel: »Hillary / den nasty heks er ikke værd at stikke sin diller i,« siger Jan Schou med sikker stemme.

Hans herskerblik får Rottefældens publikum til at bryde sammen af grin – fint timet i Carsten Friis’ letløbende iscenesættelse og støttet af Jens Krøyers muntre musikertrio, der følger vittighederne helt til dørs.

Digitaltyranni

Men Jan Schou er ikke alene. Den unge, kække musicalstjerne Camille Rommedahl har i år kastet sig ud i revyen. Hun viser sig at besidde masser af komikercharme og den slags musikalsk kynisme, der skal til, når parodier skal afleveres brutalt i en håndevending.

Som hendes blide modsætning står så Anne Herdorf, der har hele sin smilende folkelighed med sig ind på scenen. Samtidig gør hun og resten af revyholdet kærligt grin med hendes egen imponerende melodi grand prix-fortid med En lille melodi.

Og Kim Brandt supplerer med skarpe figurer og opfindsomt kropssprog, ikke mindst i en sketch, hvor han forsøger at melde sig ud af folkekirken. Med rammende satire over tidens digitaltyranni.

Lyn af ondskab

I Ganløserevyen har Jan Hertz sammensat et vildt overrumplingshold. Carsten Svendsen er årets revyoverraskelse – han har godt nok lavet revy hos Elisa Kragerup for over ti år siden i København, men Ganløserevyen virker som hans egentlige revygennembrud.

Carsten Svendsen stiller sig frem foran publikum i rollen som en tvivlsom præst foran sin menighed – og så elsker publikum ham med det samme. Han kan juble, han kan snerre, han kan være gruopvækkende flabet. Alle spiser af hans hånd. Og han har altså Dirchs legendariske lynglimt af ondskab i sit brede smil.

Ikke mindst i Søren Anker Madsens forrygende tekst »Kammertonen«, hvor han på samme tid spiller en parterapeut og to skilsmisseklienter – en brokkerøvsmand og hans kværulerende kone – udelukkende ved at skifte stemme og mimik. Det er komik i topklasse.

Elegance og høtyve

Samtidig virker Carsten Svendsen perfekt matchet med Ganløserevyens to kvindelige performere: Liselotte Krogager, der har varme og en skarphed og en ublu råhed, som ellers kun Lisbet Dahl præsterer på en revyscene.

Og Randi Winther leger overlegent med sin musicalsangstemme, mens hun avanceret fortolker trivifigurer, så de bliver interessante. Også DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, får ukendte nuancer hos hende.

Carsten Svendsen er Ganløserevyens iltre Dirch-figur, her i en veloplagt bonderøvstrio sammen med Liselotte Krogager og Randi Winther.

Niels-Steen Andersen

Kapelmesteren og jazzpianisten Michael Sunding har desuden skabt sin egen kække, musikalske revystil. Han spiller selv til sangene sammen med sin lune bassist Finn Poulsen, men han afrunder også alle sangene ved selv at falde i på omkvædet med sin glimrende sangstemme. Det er elegant.

Ganløserevyen udstråler i det hele taget overskud. Da de tre skuespillere sammen stiller op til feminin bonderøvsdating, er krostuen ved at gå i krampe af grin. Deres overalls sidder, som de skal. Pigerne knytter knoerne fast om høtyvene, og Carsten Svendsen tygger på sit obligatoriske Morten Korch-kornstrå. Og så lyder omkvædet ellers:

»Det ka’ da godt vær’, at jeg lugter lidt af ko i dag.« Med tryk på KO.

Jovist. Der er muntert hos revyerne ude på landet.

Rottefælden. Iscenesættelse: Carsten Friis. Kapelmester: Jens Krøyer. Koreografi: Kim Brandt. Scenografi: Pia Ullehus og Henning Pedersen. Kostumier: Hanne Mørup. Svendborg Sommerteater. Til 26. august 2017.

Ganløserevyen. Iscenesættelse og koreografi: Jan Hertz. Scenografi: Hans Montheli og Michel Castenholt. Kostumer: Lissy Larsen. Kapelmester: Michael Sunding. Ganløserevyen i Ganløse Kro. Til 26. august 2017.

Spilletider: www.revydanmark.dk

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu