Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Feminisme og nationalisme i den tredje verden

En over tre årtier gammel klassiker genudgives – og er stadig bedste indføring i kvindebevægelsernes historie i lande som Iran, Egypten, Indien, Sri Lanka, Kina, Vietnam og Tyrkiet
Moderne Tider
12. august 2017

Fra 1980-82 fordrev den srilankanske historiker Kumari Jayawardena sine togrejser fra Bruxelles til Haag med at nedfælde forskningsnotater om kvindebevægelsens historie. Notater af så høj kvalitet, at de blev til en bog, der udkom i 1982 og fik enorm indflydelse: Feminism and Nationalism in the Third World.

Nu genudgives den i forlaget Versos serie om feminismens klassikere med nyskrevet forord af Rafia Zakaria.

Og selv over tre årtier senere er den stadig den bedste introduktion til kvindebevægelsens historie i lande som Iran, Egypten, Indien, Sri Lanka, Kina, Vietnam, Korea, Japan og Tyrkiet. Ikke mindst i kraft af de fine personportrætter, der fører os ind i liv og tænkning hos et væld af fascinerende pionerskikkelser, kvinder som mænd, der kæmpede for ligestilling.

Her er beretningen om digteren Qiu Jin, født 1875, som brød med sin mand og børn i Beijing for at studere i Japan, hvor hun gik over til at klæde sig som en vestlig mand, blev eksponent for tidens rebelske ’nye kvinder’ og grundlagde en kvindehær.

Kumari Jayawardena: Feminism and Nationalism in the Third World.

Hendes prosadigt om Jingwei-fuglens sten, som hun skrev i en form, der var populær blandt tidens ofte analfabetiske kvinder, forbinder de kinesiske kvinders underkuelse med imperialismens ydmygelse af hendes land. Hun blev henrettet i 1907 af Manchu-regimet for anstiftelse til oprør.

Jaywardena skildrer kvindelige krigere, der rider ud i slag, og kvinder, der bliver shamaner i Korea.

Hun anerkender også de mænd, der i historiens løb har talt for kvinders ligeværdighed som f.eks. Ibn Rush i 1100-tallets Iran, som satte spørgsmålstegn ved de mange restriktioner for kvinders liv, eller Li Ruzhen, der i sin roman fra 1827, Blomster i spejlet, forestiller sig en verden, hvor det er kinesiske mænd og ikke kvinder, der får fødderne snøret ind.

Hendes feminismebegreb er det brede fra 18- og 1900-tallet, hvor feminisme ses som modreaktion på »kvinders undertrykkelse og udnyttelse i familie, arbejdsliv og samfundet«, og hun insisterer på, at feminisme, som andre radikale ideer, er universel og ikke etnokulturelt specifik.

Bogen er rig på eksempler på, hvordan kvinder fra den tredje verden lod sig inspirere af vestlig tænkning og feminisme, men approprierede den og gav den selvstændigt udtryk, og den viser konkret, hvordan disse ideer krydsede landegrænser og slog an i nye kulturer.

Kumari Jayawardena: Feminism and Nationalism in the Third World. 304 sider. £ 8.39.

© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her