Læsetid: 6 min.

Islamisk Stats kvinder: ’Jeg gør dig bange, altså er jeg’

Hvordan kan det være, at kvinder født og opvokset i Europa vælger at blive jihadister for Islamisk Stat, som bygger på systematisk undertrykkelse af kvinder? Den tunesiske psykoanalytiker Fetih Benslama og den fransk-iranske sociolog Farhad Khosrokhavar prøver at besvare det spørgsmål i en ny bog
Til venstre: Belgiske Muriel Degauque blev kendt som den første kvindelige selvmordsbomber fra Europa, da hun i 2005 angreb en amerikansk militærkonvoj syd for Bagdad. Hendes forældre udtalte, at hun var blevet hjernevasket af sin mand, en islamist fra Marokko. Foto: Virginie Lefour/Scanpix. Til højre: Hayat Boumeddiene, der var gift med Amedy Coulibaly, som dræbte fire gidsler i et jødisk supermarked i Paris i 2015, er blevet kaldt Frankrigs mest eftersøgte kvinde. Hun er stadig på flugt. 

Til venstre: Belgiske Muriel Degauque blev kendt som den første kvindelige selvmordsbomber fra Europa, da hun i 2005 angreb en amerikansk militærkonvoj syd for Bagdad. Hendes forældre udtalte, at hun var blevet hjernevasket af sin mand, en islamist fra Marokko. Foto: Virginie Lefour/Scanpix. Til højre: Hayat Boumeddiene, der var gift med Amedy Coulibaly, som dræbte fire gidsler i et jødisk supermarked i Paris i 2015, er blevet kaldt Frankrigs mest eftersøgte kvinde. Hun er stadig på flugt. 

Polaris/Ritzau Foto

11. november 2017

Det forekommer ubegribeligt. Islamisk Stat kæmper for et kalifat, som ligner helvede for moderne kvinder: De må ikke bevæge sig alene på gaden, og de skal gå tildækkede. Mænd bestemmer alt, kvinder er underkastede, og uligheden mellem de to køn er selve præmissen for den moralske orden.

Og alligevel har flere hundrede kvinder fra Europa valgt at blive jihadister og er rejst til Syrien og Irak for at hjælpe Islamisk Stat med at realisere kalifatet.

Andre islamistiske organisationer som al-Qaeda ekskluderer kvinder fra mændenes hellige krig, men Islamisk Stat har skabt en plads til kvinden i deres kamp. De får ikke lov til at selv blive soldater på slagmarken, men de kan komme til krigen og få tildelt en ægtemand, hvis børn de må føde og opdrage sammen med de andre jihadistiske mødre. Det har vist sig som en succes.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Niels Nielsen
  • Bjørn Pedersen
  • Søren Lystlund
  • Eva Schwanenflügel
David Zennaro, Niels Nielsen, Bjørn Pedersen, Søren Lystlund og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Der vil altid være mennesker uden en indre kerne, en bevidsthed om, hvem de er og hvad de står for, der opsøger kultiske miljøer, der virker oppressive. "Jeg ved ikke hvem jeg er, eller om jeg har nogen værdi for andre. Så fortæl mig om min identitet, og hvad min rolle er i eksistensen", synes at være udgangspunktet. Det er derfor yderliggående bevægelser til alle tider har haft et stort rekrutteringsgrundlag. Et mangel på et 'selv' er omdrejningspunktet.

Claus Nielsen, Børge Neiiendam, Nike Forsander Lorentsen, Bjørn Pedersen, Søren Lystlund, Niki Dan Berthelsen og Christian de Thurah anbefalede denne kommentar
Børge Neiiendam

Det falder mig ind at Thrump-isternes rekrutteringsgrundlag har sin rod i samme måde at tænke på, omend den kollektive selvmordsrate med våben måske er noget mindre. Selvmordsraten ift. klimaspørgsmål og lignende, syntes dog at ligne Jihadisternes. ;-)

Der er historiske eksempler, der støtter de to sociologers teori: Den store krigsbegejstring op til Første Verdenskrig skyldes ifølge Hermann Hesse ("Under Hjulet") at borgerskabets unger var ved at kvæles i forloren kedsommelighed og mangel på mening med livet. Krigen gav så den mening, som samfundet ikke var i stand til at give.

Hesses hovedperson begår dog selvmord, inden det kommer så vidt, men Ernst Jünger giver så i sine selvbiografiske værker udtryk for, hvorledes den selv samme borgerlige kedsomhed, veldædighed og mangel på eventyr drev ham ind i Fremmedlegionen, som dog ikke ville have ham, hvorefter krigen i skyttegravene gav ham mulighed for at leve sine drømme ud - krigen blev til det bedste og mest livsbekræftende (!), han nogensinde havde oplevet, og han brugte resten af sit liv på at forsøge at beskrive hvorfor.

At det er borgerskabets døtre, der således følger i den gamle verdens mænds fodspor, er så interessant - det får vi ikke rigtig belyst i anmeldelsen. Det manglende "selv", som Eva Schwanenflügel taler om, burde jo være lige så udtalt for drenge som for piger - måske endda mere, givet, at kvindernes sag har relativt god medvind i disse krænkelsestider, mens drengene står overfor at skulle finde den smalle sti mellem de gamle kønsrollemønstre og de nye.

Claus Nielsen, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Den korte forklaring er at det er fordi de er snot-dumme. Mennesker vil bedrages, og det er ligegyldigt om det er religion eller politik. Historien viser gang på gang at gentage sig selv. I dag er det IS, i går noget andet, imorgen noget tredje.

Mikkel Kristensen

der er nogen der går i kloster, der er nogen der bliver harikrisna, der er scientology og alverdens andre sekter og klaner - hemmeligheden er sammenhold, og troen på, at netop denne mission er det rigtige for verden og en selv - hvis man som menneske føler sig tabt, vendes dette til samfundshad, der søges ligesindede og i kløerne på en god sælger skabes ny mening - hvad end denne så end går ud på.