Læsetid 6 min.

Pædagogik: Sagen i centrum – men hvilken…?

Dannelse er andet og mere end erhvervelse af kompetencer, undervisning andet og mere end indløsning af læringsmål. De urene pædagoger slår endnu et slag for at sætte sagen, faget og indholdet i centrum. Men hvor er det, de vil hen?
25. november 2017

Tredje bind i det århusianske forlag Klims serie om uren pædagogik er meget passende betitlet: Uren pædagogik 3.

De to første, der udkom i 2011 og 2014, fik en del omtale i medier og tidsskrifter og fik læst og påskrevet af mange forskellige aktører og interessenter inden for den pædagogiske og uddannelsespolitiske verden.

De urene pædagoger er en broget flok; men de er enige om, at pædagogik ikke kan reduceres til teknik, metode og koncepter. Pædagogik er ikke et redskab til at effektivisere og målstyre samfundets uddannelsessystem. Pædagogik er derimod at ville noget med nogen i en kontekst spækket med erfaringer, traditioner og forskellige erkendelsesinteresser.

Pædagogik kan således ikke løsrives fra de kulturelle og sociale praksisser, skoler og andre lærdomsinstitutioner på én gang er indfældet i og samtidig selv muliggør. Eleverne og de studerende er ikke passive modtagere af det, der skal læres og kunnes. De skal ikke agere som sprudlende humankapitaler og kompetencekataloger in spe eller te sig som servile og behørigt læringsmålsindløsende i årene inden.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer