Læsetid: 6 min.

Ny bog: Historien om afmontering af dansk skole- og dannelsestradition

I Thomas Aastrup Rømers ’Ballade i pædagogikkens forsamlingshus’ udfoldes polemikken og modstanden mod tidens vedtagne sandheder om globalisering og konkurrencesamfundet
Rømer viser, hvordan fag og kundskaber ikke længere er vigtige. Det helt centrale er derimod elevens læring og udvikling af kompetencer. Fag og tradition må vige for processen, og eleven skal først og fremmest ’lære at lære’.

Rømer viser, hvordan fag og kundskaber ikke længere er vigtige. Det helt centrale er derimod elevens læring og udvikling af kompetencer. Fag og tradition må vige for processen, og eleven skal først og fremmest ’lære at lære’.

Tine Sletting

16. december 2017

Thomas Aastrup Rømer er en forsker og debattør med hang til metaforer, aforismer og underfundige eller sarkastiske punchlines, men han er også til skarp begrebsanalyse og er en af de grundigste kritikere af tidens vedtagne sandheder om globalisering, konkurrence og disses implikationer for skole, pædagogik og dannelse.

Hans eget pædagogiske modsvar udfolder han især i antologierne Uren pædagogik, men i Ballade i pædagogikkens forsamlingshus er det polemikken og modstanden, det gælder.

Bogen er en mangfoldighed af genrer, spændende fra akademisk argumentation til personlige noter, og den fremstår som en slags opsummering af Rømers deltagelse i debatten om læringsmålstyring og konkurrencestat gennem de seneste turbulente år med folkeskole- og gymnasiereform og en øget kritik af konkurrencestatens ideologi.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Palle Yndal-Olsen
  • Ejvind Larsen
Palle Yndal-Olsen og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu