Sådan redder du verden, når nu politikerne ikke gør det

Forlaget Actes Sud, der har den diskrete franske kulturminister Françoise Nyssen som direktør, udgiver en lille serie bøger med ekstremt praktiske råd til, hvordan man kan ændre verden ved at begynde med sig selv
10. februar 2018

Hvordan skal vi redde verden? Er det politikerne, der skal stå for de lovmæssige tiltag, som begrænser vores forbrug, eller skal vi hver for sig gå i gang, spørger vi ofte i denne avis.

På denne plads i Information prøver vi så hver uge at læse de tunge teoretiske bøger fra andre lande, for at analysere os frem til, hvordan vi skal handle og ud fra hvilken viden.

I denne uge prøver vi noget helt nyt: Hvad med en gør det selv-bog? Det franske forlag Actes Sud, hvis direktør er den diskrete franske kulturminister Françoise Nyssen, er nemlig begyndt at udgive en hel række af slagsen med serien  Je passe à l’acte (Jeg griber til handling). Små bøger på omkring 60 sider, 10 i alt er der kommet indtil nu, til en pris, der ikke overstiger, hvad et dansk dameblad koster: otte euro.

I 2015 gik den franske dokumentarfilm I morgen af Cyril Dion og Mélanie Laurent sin stille sejrsgang verden over. I stedet for at anlægge et katastrofesyn på verdens tilstand, opsøgte dokumentaren folk, som finder løsninger overalt i verden. Folk, der kender til, hvordan jorden kan dyrkes uden pesticider, hvordan energiforbruget kan begrænses – bæredygtighed kort sagt.

Fjernt fra parnasset

Det var inspireret af I morgen, at Actes Sud i 2017 begyndte at udgive sine små praktiske bøger. Hvordan spise mindre og bedre kød? Hvordan undgå at tage bilen på arbejde? og Hvordan reparere sine ting? – hedder de sidste tre. Men der er også: Hvordan holde fest uden at ødelægge planeten? eller: Hvordan starte sin køkkenhave op med permakultur? Men også de mere ’indre’ som: Hvordan komme ned i hastighed?, eller Hvordan meditere?

Actes Sud er det helt oplagte forlag til at udgive en sådan serie. Forlaget blev grundlagt af Françoise Nyssens forældre, i bogstaveligste forstand i en stald, i den sydfranske landsby Paradou og flyttede i 1983 til Arles. Et stille forlæggerliv i provinsen som modsætning til det litterære parnas ved Saint Germain i Paris, hvor alle de store forlag klumper sig sammen.

Det har ikke i tidens løb forhindret Actes Sud i at opnå hele fire af de prestigiøse Goncourtpriser og en Nobelpris med Alexandra Aleksievitch. Ikke mindst var det Actes Sud som udgav Stieg Larsons Millenium-serie, hvilket har givet forlaget et solidt økonomisk grundlag. Actes Sud påbnegyndte – med åbenbart vanligt klarsyn – allerede i 2013 en serie af romaner der hedder Exofiktion.

Red verden gør det selv-bøgerne er alle bygget op efter samme princip, hvad kapitler angår: Hvorfor? Hvem skal man omgive sig med? Hvilket udstyr? Hvordan gå i gang? Hvordan holde ud? og så: Bagefter. For så at slutte af med adskillige sider referencer til forlag, websteder og blogs.

Hver bog er skrevet af en specialist og med ny illustrator til hver bog, men alle med et umiskendeligt 1970’er-look. Masser af videnskabelige referencer, men med søde tegninger. Serien er i øvrigt skabt i samarbejde med tidsskriftet Kaizen, grundlagt i 2012 af blandt andre Cyril Dion. Kaizen betyder ’forandring’.

Det bedste ved bøgerne er måske deres mangel på frelsthed, men også hvordan metoderne understøttes af videnskab. Bogen om at meditere, forklarer hvordan man har mediteret i næsten alle kulturer, men også hvordan psykiateren Christophe André bruger det med sine patienter for at komme angst til livs.

Begynd at tænke – helt konkret

Bogen om permakultur er selvfølgelig enormt praktisk med forklaringer om, hvordan man skaber sådan et bed. Men den beretter også om, hvordan vi i dag kun dyrker én procent af de planter, menneskeheden har dyrket i tidens løb, og om hvordan blot 12 planter i dag dækker 80 procent af vor fødevarebehov. Hvor blev de andre af? Fem virksomheder ejer i dag patentet på halvdelen af de planter, vi dagligt spiser. Nå, så er det man går i gang i sin køkkenhave, som halvdelen af franskmænd dyrker. Det kan da ændre noget? Bare lidt? Også på, hvor mange pesticider, der siver ned i grundvandet.

Og så måtte jeg jo lige købe bogen om, hvordan man holder fest uden at ødelægge planeten. Den viser både, hvordan man tilbereder en superlækker vegetarbuffet og undgår plastikflasker, engangsbestik og madspild.

Men det var også her jeg fandt den mest forbavsende oplysning, om energiforbruget ved forskellige kommunikationsformer. I Danmark bliver det selvfølgelig astronomisk dyrt – på grund af priserne på afsendelse af breve – at invitere gæster med et gammeldags brev. Men hele to undersøgelser viser, at tager man brugen af servere, computere og det faktum, at 35 procent printer invitationen ud, så bruger det næsten 50 procent mere energi at sende en elektronisk besked end et gammeldags brev.

Noget tyder på, at man roligt kan begynde at tænke sig om. I praksis.

Bogserie: Je passe à l’act. 61 sider. 8 euro. Actes Sud

• Katrine Damm