Læsetid: 3 min.

Idedebat: Film om Libanons borgerkrig tænder det palæstinensiske spørgsmål

Den prisbelønnede og kontroversielle filmskaber Ziad Doueiris seneste film, ’The Insult’, har aktiveret bevægelsen bag kulturboykotten mod Israel. Og dermed tørner principper om kunstnerisk frihed og palæstinensernes sag sammen
Ziad Doueiris film ’The Insult’ er en film, der vækker mindelser om den libanesiske borgerkrig, men sætter ild til debatten om palæstinensernes situation.

Ziad Doueiris film ’The Insult’ er en film, der vækker mindelser om den libanesiske borgerkrig, men sætter ild til debatten om palæstinensernes situation.

Ritzau Scanpix

7. april 2018

Det var en varm efterårsaften sidste år, at jeg første gang hørte om filmen. Jeg sad i et selskab med en gruppe arabiske intellektuelle i Amman. Wael, som er en Libanons fremmeste traumepsykologer, fortalte om den nye libanesiske film The Insult, som han netop havde set. Han omtalte den som et must see.

I Waels optik var det den film, som havde gjort størst indtryk på ham i årevis, og en absolut nødvendig film, der tackler mange af de spørgsmål omkring den libanesiske borgerkrig, som aldrig er blevet adresseret af en befolkning, der lider af kollektivt hukommelsestab.

The Insult er skabt af Ziad Doueiri, en prisbelønnet og samtidigt dybt kontroversiel filmskaber. Han debuterede, som instruktør, i 1998 med filmen West Beirut, som skildrer den libanesiske borgerkrig på forbilledlig vis.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu