Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

I nyt Stephen King-remix er det svært at gennemskue, hvem der skal blive offer for hvem

Tv-serien ’Castle Rock’ er et remix af personer og steder fra nogle af Stephen Kings mest berømte romaner og noveller. Og forehavendet lykkes. Ikke mindst fordi man i dette nykomponerede sammensurium af grumme historier har svært ved at gennemskue, hvem der skal blive offer for hvem
’Castle Rock’ har adopteret personer og steder fra gysermesteren Stephen Kings enorme fiktive univers. I fængslet Shawshank State Penetentiary, der var centrum for The Shawshank Redemption, bliver der eksempelvis gjort en foruroligende opdagelse.

’Castle Rock’ har adopteret personer og steder fra gysermesteren Stephen Kings enorme fiktive univers. I fængslet Shawshank State Penetentiary, der var centrum for The Shawshank Redemption, bliver der eksempelvis gjort en foruroligende opdagelse.

HBO Nordic

Moderne Tider
11. august 2018

Nogle steder er bare forbandede. I virkelighedens danske provinsbyer er det butikshjørnet, som aldrig kan slå sig til ro, men igen og igen huser skiftende populærkulturelle trends. Det er hjørnet, hvor der engang lå en videobutik, så et solcenter, siden en bland selv-slikbiks, nu en teleforretning.

I horrorgenrens fiktive verden er det steder, der synes at huse ondskaben selv. Hus, hotel, fængsel, kirkegård, ja, sågar en hel by. Som det er tilfældet med den fiktive by Castle Rock i den verserende tv-serie af samme navn. De få kvadratkilometer by er gennemvædet af onde begivenheder: politivold, mord, tilsyneladende selvmord, undladelsessynder, kidnapninger. Ja, noget helt overnaturligt ondskabsfuldt trækker vejret hér.

Fiaskoramt advokat

Det er så heller ikke så mærkeligt, at Castle Rock er et ondt sted, for tv-serien har adopteret og remixet personer og steder fra gysermesteren Stephen Kings efterhånden enorme fiktive univers. Byen Castle Rock – der ligger i Kings virkelige hjemstat Maine – har været centrum i et væld af hans historier, i romaner som The Dead Zone, Cujo, The Dark Half, Needfull Things, i noveller som The Body og Rita Hayworth and Shawshank Redemption.

Serieskaberne Sam Shaw og Dustin Thomason har ganske enkelt taget konsekvensen af Stephen Kings grumme egnshistorie og forfattet en ny fortælling midt i uhyggens topografi. Ind i den træder seriens hovedperson, den fiaskoramte death row-advokat Henry Deaver – strålende spillet af André Holland, kendt fra tv-serien The Knick.

Som barn forsvandt Deaver sammen med sin adoptivfar. Denne blev fundet halvdød for foden af en klippe, mens Henry Deaver dukkede op 11 dage senere og havde det fint – selvom han havde været i vildnisset i minus 34 graders kulde.

Vi har vænnet os til krøllet tid

Med tv-seriens overherredømme i mediebilledet bliver der leget for fuld hammer med fiktionens former og fortælleteknikker i disse år. Vi har vænnet os til komplicerede, ofte forræderiske fortællestrukturer, som for eksempel i den – overvurderede – Westworld, hvor man i første sæson blev narret til at tro, at et bestemt fortælleforløb foregik i nutiden, når det reelt foregik i datiden. I The Affair bliver den samme historie fortalt fra to – vidt forskellige – synsvinkler. Og den brillante kortserie Patrick Melrose går imod trenden med at give sig god tid til at tv-ficere en roman over en eller måske flere sæsoner (som i The Handmaid’s Tale) og bruger fem afsnit på fem sammenhængende romaner. Fem romaner, fem timers tv.

Og i genoplivningen af Twin Peaks rev David Lynch og Mark Frost faste fortælleformater og gængs virkelighedsopfattelse itu, mens parallelle tider, dimensioner og udgaver af hovedpersonerne satte en ny standard for eksperimenterende tv.

Vi har vænnet os til at følge – og gennemskue – komplekse forløb i tv-serier, hvilket placerer os på et ganske højt litterært niveau, når det kommer til fortællestrukturer. Vi har vænnet os til hop frem og tilbage i tid, til krøllet tid, og vi har vænnet os til at fortællere – helt i ånden fra salig Steen Steensen Blicher – kan være upålidelige.

Retur til Shawshank-fængslet

Castle Rock lader tiderne glide umærkeligt over i hinanden. Ejendomsmægleren Molly Strand (spillet med en kun sparsomt fattet nervøsitet af Melanie Lynskey, blandt andet elsket af denne signatur for HBO’s Togetherness) er tilbage i sit tidligere, nu tomme barndomshjem. Det var herfra, hun udspionerede hovedpersonen på den anden side af vejen, og nu gør hun det igen. Så skifter årstiden fra sommer til vinter, og hun er teenager igen. Vi er gledet tilbage til en særlig skæbnesvanger nat i fortællingens fortid, som hun overværer.

Hertil kommer de intertekstuelle referencer. Deavers adoptivmor spilles af Sissy Spacek, der har hovedrollen i Brian Di Palmas filmatisering af Carrie. Hunden fra Cujo nævnes, mens ekssheriffen Alan Pangborn fra romanen Needful Things har en central rolle i serien.

Og der er stederne, som har spillet store roller i tidligere King-bøger og -filmatiseringer. Jernbanesporet, hvor liget af en dreng findes i The Body. Men mest markant Shawshank State Penetentiary, der var centrum for The Shawshank Redemption En Verden Udenfor – som bliver ved at ligge nummer ét som den højest bedømte film på IMDB’s liste over bedste film. Det er her, at noget foruroligende bliver opdaget i Castle Rock. En fange gemt dybt i fængslets rustne tarmsystem, uden identitet, uden nogen registrering i arkiverne. Han spilles i øvrigt af Bill Skarsgård, der spillede psykoklovnen i den seneste filmatisering af Kings It ...

Mød Trumps kernevælgere

Byen Castle Rock er et stykke postindustrielt USA udmarvet af globaliseringen. Trumps kernevælgere bor her. Politiet er ikke på befolkningens side, og i fængslet tæver betjentene de indsatte uden grund. Og lige bag byen finder man the backwoods, vildnisset, hvor folk mister forstanden i al ensomhed.

Castle Rock er således klassisk Stephen King ikke kun på grund af steder og personer, men også fordi den medtænker den sociale dimension og historiens vægt. Den kortlægger hvordan økonomisk forarmelse og et voldeligt samfunds logik kan ødelægge selv de bedste.

Efter de fire første afsnit ser det ud til, at seriens tema er at vejen til helvede kan være brolagt med gode intentioner. Og at det er utrolig svært at undslippe sin historie, hvor gerne man end vil.

Det sker med et skarpt blik for de indre konflikter og undertrykte følelser og godt gemte forhistorier, som alle slæber rundt på. Og trods en yderst voldelig historie, så udpensles volden ikke. Det er jo alligevel alt dét, vi ikke ser, der er det mest uhyggelige – for det sender vores fantasi på overarbejde.

Castle Rock sætter så også vores indre medforfatter i sving. For hvem er de gode og hvem er de onde egentlig i dette nykomponerede sammensurium? Hvem bliver offer for hvem i dette ondskabsremix?

’Castle Rock’. Afsnit 1-4 af i alt 10. Skabt af Sam Shaw og Dustin Thomason. Afsnit lægges løbende op på HBO Nordic

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her