Læsetid: 5 min.

OECD i rollen som skolemester

Uden viden, færdigheder, karakterdannelse og metalæring så bliver du det 21. århundredes taber. Det slår et internationalt forskningscenter fast i et uddannelsespolitisk rammeværk, der læses og studeres med interesse i ind- og udland i disse år. Men er anbefalingerne overhovedet ønskværdige og, og bliver de nogensinde til virkelighed?
1. september 2018

Det er hævet over enhver tvivl, at kravene til elever og studerende og dermed til uddannelsessystemet både eskalerer og ændrer sig radikalt i disse år. Det skyldes ikke mindst, at det såkaldte videnssamfund er meget interesseret i at forme fremtidens borgere til at blive konkurrencedygtig arbejdskraft.

Lige så sikkert er det også, at aktørerne og uddannelsesteoretikerne strides på alle niveauer, og at der kæmpes intense uddannelsespolitiske kampe i det politiske liv, på uddannelsesstederne og i offentligheden.

Jeg sidder med en dansk oversættelse af et ambitiøst værk i hænderne, skrevet af tre uddannelsesforskere: Charles Fadel, Maya Bialik og Bernie Trilling fra et internationalt konsortium kaldet Center for Curriculum Redesign (CCR). De er bestemt ikke bange for at bruge store ord. CCR »søger at udvide menneskehedens potentiale og forbedre kollektiv velstand ved at redesigne uddannelsesstandarderne i det 12-årige skoleforløb for det 21. århundrede«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Birgitte Bagger
Birgitte Bagger anbefalede denne artikel

Kommentarer