Læsetid: 7 min.

X Factor-finale: Vi anmelder Blachman, Oh Land og Ankerstjernes første sæson på TV 2

Finalen i X Factor ruller over skærmen fredag aften – og for første gang på TV 2, som straks købte konceptprogrammet, da DR efter 11 sæsoner valgte at droppe det. Vi vælger at fokusere på det vigtigste: Sådan klarede Oh Land, Blachman og Ankerstjerne deres dommerdebut på TV 2

Mia Mottelson

13. april 2019

Som vi ved, er X Factors virkelige hovedpersoner ikke deltagerne, men dommerne. Og hvordan klarede den nysammensatte dommertrio sig så gennem debuten på TV 2?

Det vurderer Moderne Tiders tv-redaktion her.

Oh Land – Nanna Øland Fabricius

Kendetegn

Den pastelglade alfelignende sangerinde Oh Land debuterede i år som dommer. Trods sine 33 år er der noget Peter Pan over kvinden, der ligner én, som nægter at blive voksen. Med lyserødt hår, glimmer på kinderne og flæset satintøj har hun cementeret sig som den legesyge dommer, der får alle optrædener til at ligne noget taget ud af et barns fantasi.

Dommerstil

Oh Land er æstetikeren, der bygger sin dom på et samlet indtryk af, hvor godt harmoniseringer, visuals, koreografi og kostumer spiller sammen. Men hun er også barnet, der bliver lille og pligtopfyldende, når Blachman kritiserer hende. Særligt ham er hun meget autoritetstro over for og i stedet for at svare ham igen bøjer hun som regel nakken. Som da Blachman sagde, at hun burde lade »hende, der synger godt« fra Echo starte med at synge, hvilket Oh Land selvfølgelig gjorde ugen efter til Blachmans store tilfredshed.

Styrke

Oh Land kan synge, danse, producere beats og spiller selv stort set alle instrumenter. Hun er musikalsk til fingerspidserne og har som én af de få dommere i X Factors historie været i stand til at give jazzmusikeren Thomas Blachman et nørdet og teknisk modspil. Oh Land efterfølger en række kvinder – bl.a. Lina Rafn og Mette Lindberg, hvis musikalske intellekt har kunnet diskuteres – og Oh Lands største styrke er, at hun i denne sæson har været med til at højne den musikalske diskussion i X Factor.

Svaghed

Oh Land satsede hele butikken på ghetto-pigerne Maria og Bea fra 6400 Sønderborg. Hun synes, de var så vidunderligt quirky, at hun kastede al sin kærlighed på dem. Hvis Maria og Bea ville køre rundt på elscooter, fik de en el-scooter på scenen. Hvis Maria og Bea ville have englevinger på og synge Gastas’ Paradise med autotune af Kanye Westske dimensioner, fik de det. Desværre forsømte hun sin anden gruppe, Echo, som først fik fodfæste, identitet og retning i det øjeblik, Maria og Bea måtte trække sig fra konkurrencen, og der var det for sent.

Det øjeblik vil vi huske Oh Land for

Da Oh Land talte direkte ind i kameraet til Maria og Bea, som dagen forinden var udgået af konkurrencen, fordi Beas far fik en hjerneblødning og døde. »Jeg ved, at I sidder og ser med,« sagde en tydeligt berørt Oh Land, som takkede rapduoen for at minde hende om det vigtige i livet: »I har lært mig, at det ikke er målet, der er det vigtige. Det er at være til stede i nuet.« Hvad er tv-underholdning i primetime uden en moraliserende løftet pegefinger til konkurrencestaten?

Kan hun bære en sæson mere?

Ja. Oh Land er det bedste bud på en kompetent kvindelig dommer i lang tid. Formår hun at vriste sig fri af sin underdanighed over for Blachman, kan hun gå mere til ham og give ham tørt på, når han bliver for meget. Det vil være godt tv.

Blachman – Thomas Blachman

Kendetegn

Blachman er X Factors grand old man, som har været med i alle sæsoner. Han er dommeren, alle respekterer for hans faglighed, frygter for hans skånselsløse kritik og samtidig søger anerkendelse hos på grund af hans indiskutable talent og humor. Netop fordi han har været dommer i hele 12 sæsoner, har tv-seerne også været med ham på en rejse, som det hedder i X-Factorsprog, hvor vi har set ham forvandle sig. I starten var han krukket, bedrevidende og hård. Det er han stadig, men hvor han førhen kunne finde på at være modbydelig over for artisterne, har han i dag lært at rette skytset mod sine meddommere. Det er de stærke, og de får med grovfilen, mens de svage – artisterne – får Blachmans varme og omsorg at føle.

Dommerstil

Blachman er faderen i dommerpanelet. Han er ældst, dygtigst og har været der i længst tid. Han taler med stor autoritet og kommer derfor også tit til at dominere sine meddommere. Får ofte det sidste ord, fordi folk forventer, at Blachman skal have det sidste ord.

Styrke

Han tager ungdommen alvorligt, og det har været hans mærkesag siden dag ét. Blachman er på en måde blevet en slags selvudnævnt mentor for en hel generation. Han ved, hvad de unge går igennem. Han forstår deres bekymringer, han kender deres usikkerheder, men i stedet for at pakke dem ind i vat og rose dem, når de laver en elendig optræden, insisterer han på at tale åbent og ærligt om deres problemer og udfordringer. Og han gør det på en måde, som gør, at børn og unge i hans nærvær føler sig set.

Svaghed

Kører ud af en tangent. Nogle gange formår han at vende tilbage til en pointe, men alt for ofte taler han sort.

Det øjeblik vil vi huske Blachman for

Under første liveshow, hvor seerne sendte Patrick og Dr. Rolf og Kanylerne i farezonen, rejste Blachman sig fra dommerbordet og gik op på scenen. »Den af jer, jeg giver et kys, ryger ud,« sagde han. Men X-factorværten Sofie Linde ville ikke have noget dødskys i bedste sendetid og sendte resolut Blachman ned fra scenen igen. Først protesterede Blachman, men efterfølgende kunne han godt se, at den historiske reference til det kys, Judas gav Jesus i Getsemane have, da han havde forrådt ham, var uheldig. Øjeblikket var tåkrummende, men også et herligt indblik i Blachmans hjerne, hvor alt sker spontant og uden større omtanke.

Kan han bære en sæson mere?

Altid. Blachman er X Factor. Uden ham er der intet program. Remee var god, men det har vist sig, at han fint kan undværes. Blachmans moraliserende prædikener, direkte svinere og vidunderlige opblæsthed er derimod det, der skal til, for at samle en hel nation fredag efter fredag.

Ankerstjerne – Lars Ankerstjerne Christensen

Kendetegn

Også popsnedkeren Ankerstjerne havde sin debut som X-Factordommer i denne sæson. Mange kendte ham ikke på forhånd og måtte google sig til, at det blandt andet er ham, der står bag det meste af Rasmus Seebachs musik. Han har også forsøgt sig som rapper, men den præstation er der vist mindre god grund til at prale med. Fredag efter fredag optrådte Ankerstjerne med sit karakteriske pophår, som ellers kun kendes fra fodboldverdenen og fra dengang, Robbie Williams stadig var god.

Dommerstil

Hvis Oh Land er legekammeraten og Blachman faderen, så er Ankerstjerne lillebroderen: Simpelt indrettet, en lille smule lalleglad og intellektuelt de to andre underlegen. Igennem sæsonen er det flere gange blevet udstillet, at Ankerstjerne har musikalske huller, når de andre dommere har præsenteret sange, som Ankerstjerne aldrig har hørt om. I det hele taget har han fremstået som en mand, der mangler ord at udtrykke sig med, og i stedet for at argumentere mod sine meddommere har han flere gange grebet til det billigste trick i tv-håndbogen og vendt sig mod publikum og fået dem til at huje og klappe. Så slap han da for at svare Blachman på, hvorfor han ikke havde udstukket nogen retning for sine solister. Den del har haltet. Til gengæld er han sød til at sige, at han er stolt af sine artister.

Styrke

Ankerstjerne er uden tvivl dygtig til at lave popmusik. Det er det sprog, han taler, og han ved præcis, hvad der skal til for at skabe en popsanger. Derudover føler han – modsat Oh Land – ikke noget behov for at please Blachman, og det skaber indimellem den slags diskussioner om smag, som er god underholdning.

Svaghed

At pop er sproget, han taler. Han har forsøgt at gøre alle tre artister til popstjerner, men er kun nået i mål med Benjamin, som befinder sig godt i sukkersøde, fløjlsbløde sange. Folkesangeren Patrick forstod Ankerstjerne sig slet ikke musikalsk på, og det er næsten ikke til at holde ud at tænke på, hvad Blachman kunne have gjort med Live, hvis hun havde været en af hans artister.

Det øjeblik vil vi huske Ankerstjerne for

Da Maria fra rapgruppen Maria og Bea svarede igen på kritik fra Ankerstjerne med et helt tørt »tak Lars.« Det var et underholdningsmæssigt højdepunkt, da man i øjnene på Ankerstjerne så, at han blev oprigtigt irriteret over at blive reduceret til sit borgerlige navn Lars. Nu havde han lige bygget en hel identitet og popimperium op på brandet Ankerstjerne. Så skulle han sgu ikke sidde der i sit stramme poptøj og hedde Lars og komme fra Hundige.

Kan han bære en sæson mere?

Nej. Ankerstjerne er castet som den nye Remee – altså ham, der har sans for pop og tidens musik. Og den del opfylder han fint. Til gengæld har han famlet rundt og svigtet sine artister, som gennem hele sæsonen har manglet retning. Der skal ske meget på et år, hvis Ankerstjerne også skal være med i næste sæson.

Mia Mottelson

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.