Læsetid: 5 min.

Ny bog kortlægger det traumatiserende arbejde bag techgiganternes pæne facade. Her er de fem vigtiste pointer

De store techvirksomheder gør, hvad de kan, for at skjule mekanikken bag deres massive indholdsmoderering. Men forskningen indhenter dem med nye afsløringer af traumatiserende arbejdsforhold for indholdsmoderatorer i fattige egne af kloden
Aktivistgruppen Avaaz opstillede 100 papfigurer af Mark Zuckerberg, stifteren af Facebook, foran Kongressen i USA. Det skete i protest mod millioner af falske Facebook-brugere, der spredte misinformation.

Aktivistgruppen Avaaz opstillede 100 papfigurer af Mark Zuckerberg, stifteren af Facebook, foran Kongressen i USA. Det skete i protest mod millioner af falske Facebook-brugere, der spredte misinformation.

Saul Loeb

12. oktober 2019

Techvirksomhedernes indholdsmoderering er en forretningshemmelighed. De avancerede algoritmer beskyttes lige så nidkært som Coca-Colas hemmelige opskrift. Derfor er de ansatte, som modererer indholdet, bundet af strenge kontrakter med tavshedspligt, og de interne dokumenter, som træner moderatorerne til at vurdere grænsen for acceptable ytringer, er retsbeskyttede oplysninger.

Den prisvindende forsker i sociale medier Sarah T. Roberts tager med bogen Behind the Screen – Content Moderation in the Shadows of Social Media et vigtigt skridt i det akademiske oprydningsarbejde.

Otte års forskning har resulteret i øjenåbnende analyser af »kommerciel indholdsmoderation« via en række opsigtsvækkende interview med den ellers skjulte arbejdsstyrke af tidspressede og traumatiserede indholdsmoderatorer. Deres arbejde er helt essentielt for, at internettet ikke svømmer over i »100 procent porno«, som en af moderatorerne pointerer.

Her kommer de fem vigtigste afsløringer fra Roberts’ undersøgelse.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • Bjarne Andersen
  • Anne-Marie Krogsbøll
  • Johnny Christiansen
  • Eva Schwanenflügel
Alvin Jensen, Bjarne Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Johnny Christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Lindholm

Internettet udleder mere CO2 end flyindustrien. Og internettet data trafikken bliver hovedsageligt genereret af streaming og de sociale medier. Så Facebook skal ikke fixes. Det skal nedlægges. Det samme gælder youtube, netflix ect.. Det vil bidrage enormt til at nedsætte den globale CO2 udledningen lige som det vil øge de reelle og virkelige medmenneskelige relationer betydeligt. I dag får unge hjernen og moralen smurt ind i influenze nonsens virus. Og fremtidige selvkørende biler kommer til at skabe så store mængde internet data traffik at CO2 fordelen til elbiler forsvinder op i den blå luft, eller direkte forøger trafikens CO2 udslip for fremtiden. Så forbyd selvkørende biler før de overhovedet får startet.