Læsetid: 5 min.

Ny bog: Uddannelsesverdenen har brug for brok, modstand og ulydighed

Med bogen ’Obstinate Education’ viser uddannelsesfilosof Gert Biesta igen, at hvis han ikke havde eksisteret, havde vi været nødt til at opfinde ham. Han har gang i et uomgængeligt og kritisk forehavende: at frisætte uddannelserne fra en skammelig og skadelig overstyring. Desværre forbliver hans dannelsesforsvar lidt tamt
9. november 2019

Retorikken er højstemt. Introduktionen bærer overskriften »The Duty to Resist«, og titlen på bogen er Obstinate Education. Jeg sidder med den allestedsnærværende, hollandskfødte, kontinentaleuropæiske uddannelsesfilosof Gert Biestas nyeste bog i hænderne og funderer over, hvad det mon er, der bør ydes modstand mod inden for uddannelsessystemet, og hvorfor uddannelsesverdenen skal være obsternasig, stædig og stålsat.

Uddannelse drejer sig først og fremmest om at skabe muligheder for menneskelig frihed, autonomi og emancipation og ikke mindst om at styrke demokratiseringen af alle dele af samfundet, lyder Biestas budskab.

Uddannelse må ikke degenerere til alene at være et middel til at tilvejebringe arbejdskraft. Uddannelse er ikke udelukkende sat i verden for at løse andre menneskers problemer eller at ordne praktiske samfundsopgaver, men for at give mennesker smag for at leve, øve sig og blive klogere.

Uddannelse er og bør være et engageret, eksistentielt og i overvejende grad frit anliggende for nysgerrige og eksperimenterende mennesker.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu