Kristian Byskovs ’Græsset’ er mystisk og fængslende sci-fi

Kristian Byskov bruger den splintrede søskenderelation som billede på en natur i opløsning i sin nye sci-fi-roman
Kristian Byskov debuterede i 2013 med den postapokalyptiske roman ’Mitose’. Nu er han aktuel med sin anden roman.

Margarita Del Carmen

4. juli 2020

Den danske sci-fi-forfatter Kristian Byskov (f. 1984) debuterede i 2013 med den postapokalyptiske roman Mitose, som han vandt Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris for. At debutere med en science fiction-roman var dengang uventet og vovet, hvilket også afspejlede sig i professor i dansk litteratur Anne-Marie Mais motiveringstale, hvor hun betegnede genren som en, der nemt kan ende med »klicheer om firkantede mutanter og Star Wars-agtigt isenkram«.

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.

Kenneth Krabat

"... professor i dansk litteratur Anne-Marie Mais motiveringstale, hvor hun betegnede genren som en, der nemt kan ende med »klicheer om firkantede mutanter og Star Wars-agtigt isenkram«." (i 2013).

Det er ikke kun holdninger, som den her, der siden de første fantastiske udgivelser har forhindret bogbranchen i at blive voksen i forhold til samme. Ansvaret bæres også af de mange forlag, der har nægtet at kæmpe FOR brugen af begrebet "science fiction" og i stedet fejt har sneget sig uden om med andre genre- eller indholdsbetegnelser, "fremtidsroman", "dystopisk roman" oa., for ikke at skræmme læserne væk. Eller forlag, er har udgivet i læssevis af top-science fiction-forfattere RØV-dårligt oversat. Here's looking at you, Sig Vendelkær - selvom du åbnede øjnene for mange, skræmte det dårlige sprog sprogelskerne væk. Og here's looking at you, litterære redaktører på landets aviser og TV og radiostationer gennem årene, der talte til hussarne og altid har slikket røv på de nedvurderende litterater. Og danske uddannelsesinstitutioner, der hellere ser eleverne læse Dennis Jürgensen og R.L. Stine end slet ikke at læse. (Og Harry Potter er ikke science fiction).

Det er SKØNT at se nye danske science fiction-udgivelser, som man skal kæmpe med, fordi de er begavet litteratur og ikke bare underholdende formelvare. Som selv de "fantastiske" forlag har været med til at fastholde opfattelsen af genren i - ved hellere at udgive nye forfattere, der selv kan læse korrektur og aflevere færdige ting end at stille krav til dansk science fiction om at blive (mere) voksen gennem at hjælpe forfatterne med at udvikle sig og invitere "sværere" ting ind.

Dén vækst er dog i gang lige nu, på ambitiøse forlag, og jeg håber det smitter til enhver. Også til den fanbase, som ugleset af enhver har holdt faklen i live, hvis ikke direkte blændende, igennem flere menneskealdre.