Læsetid: 6 min.

Ny bog: Riisager anklager folkeskolen og gymnasiet for at svigte viden og dannelse

Den danske folkeskole og gymnasium har de sidste 20 år undergået store forandringer. Er udviklingen god? Merete Riisager er i en ny væsentlig debatbog klar: Vi skaber mindre dannede unge med mere ondt i livet
Tidligere undervisningsminister Merete Riisagers bog sætter skarpt ind ømme steder og bør mane til eftertanke.

Tidligere undervisningsminister Merete Riisagers bog sætter skarpt ind ømme steder og bør mane til eftertanke.

Sigrid Nygaard

19. september 2020

I 1990’erne sker der noget nyt i dannelsesbegrebets danske historie: For første gang siden slut-1700-tallet, hvor begrebet hentes fra det tyske Bildung, skubbes dannelse som normativt nøgleord ud i periferien af konkurrencestatslig kompetencetænkning og arbejdsduelighed. Dannelse som tilværelsesoplysning og dannelse til livsduelighed og demokrati, som i det 20. århundredes velfærdsstat var idealet, kom i modvind.

Ifølge Ove Kaj Pedersens Konkurrencestaten sker den første vigtige markedsgørelse af skolen i 1997, da undervisningsminister Ole Vig Jensen (R) udgiver rapporten ’National kompetenceudvikling’, som hævder, at »uddannelse er en helt afgørende forudsætning for erhvervslivets konkurrenceevne«. Og under Fogh, Løkke og Thorning vokser markedslogikkerne. Da man i 2006 i folkeskolens formålsparagraf fjerner ordet ’personlige’ fra »den enkelte elevs alsidige personlige udvikling«, harcelerer Peter Kemp i bogen Folkeskolens filosofi: »Dannelsen er forsvundet, og kun uddannelsen er tilbage.«

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Poul Anker Juul
  • Per Klüver
  • David Zennaro
Poul Anker Juul, Per Klüver og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu