Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Dansk biografi om det excentriske geni C.S. Lewis kan måske tiltrække nye læsere

Den første biografi om den kristne tænker og forfatter C.S. Lewis skrevet af en dansker vinder ved sit engagement og store overblik, men taber på sit svulmende sprog og den ukritiske helgenkåring
Thomas Ø. Aallmanns fremstilling af C.S. Lewis – bedst kendt for syvbindsværket om Narnia – er skrevet med en inspirerende glød, men er desværre for ukritisk i sin fremstilling.

Thomas Ø. Aallmanns fremstilling af C.S. Lewis – bedst kendt for syvbindsværket om Narnia – er skrevet med en inspirerende glød, men er desværre for ukritisk i sin fremstilling.

Walt Stoneman

Moderne Tider
27. august 2022

C.S. Lewis. En biografi er en bog, jeg gerne vil elske, fordi afsættet er så sympatisk: En sognepræst forelsker sig i en litterær gigant og vil dele sin begejstring med en læsende offentlighed i stedet for at holde læsefrugterne i arbejdsværelset. Men jeg kan ikke. Dertil er bogen for ukritisk, en næsten branket helgenberetning, der besynger Lewis som kristenhedens Einstein, en intellektuel kong Midas, der forvandlede alle sine tanker til litterært guld, hvad enten det var akademiske litteraturstudier, prædikener, børnebøger eller kristen apologetik.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

gorm petersen

"En mere bred naturalisme, der tillader emergente spring, rammes ikke af argumentet – et emergent spring er, at en helhed besidder kvaliteter, som de enkelte dele ikke selv besidder, så menneskets rationalitet kan være opstået som et spring fra biokemiske processer, der ikke selv besidder nogen rationalitet. "

GP: Det kan være sandt for så vidt angår komplekse fænomener som f.ex. samtaler, som dem, nutidens AI-baserede chat-robotter hele tiden bliver bedre til.

Men hvad med det helt grundlæggende - evnen til at opleve (smerte, vellyst og alt derimellem) ?

Nær erkendelsesgrænserne må man have lov at bruge "common sense" altså intuition:

"Det første lysvågne barn blev næppe født at dybt bevidstløse forældre"

På samme måde som man selv har en "indre oplevelse" er det nærliggende at antage, at ens forældre også havde en indre oplevelse.

Og at deres forældre havde en indre oplevelse - og at deres forældre o.s.v.

Argumentet må holde helt tilbage til de allerførste forstadier til encellede organismer. Altså at nogle kemikalier reagerer indbyrdes.

På samme måde som den ydre synlige evolution bevæger sig i meget små skridt ad gangen, er det nærliggende at antage, at den indre oplevelse også bevæger sig i meget små skridt ad gangen.

Måske er det svært at modbevise, at evnen-til-at-opleve er (mindst) lige så gammel som BigBang. (nogle kosmologer mener, at vores BigBang har 5 søskende-BigBangs) - jo Gud er sandelig stor).

Lewis'a accept af, at mennesket ikke har fri vilje fremgår på de sidste sider af bogen Den Store Skilsmisse. Og denne erkendelse af menneskets magtesløshed er kernen i den oprindelige kristendom. Og faktisk også Islam, der vist betyder noget med "underkastelse".

Kausal fatalisme og ydmyg kristendom (Kaj munks beskrivelse af indremission blandt virkelig forarmede mennesker) er forskellige betegnelser for samme fænomen. Man kan så være mere eller mindre optimistisk/pessimistisk.