Leder

CEPOS er en gave

Tænketanken Cepos er en gave for samfundet. Med markante holdninger, der ikke tager højde for meningsmålinger, bidrager de til en »repolitisering af økonomien«
Tænketanken Cepos er en gave for samfundet. Med markante holdninger, der ikke tager højde for meningsmålinger, bidrager de til en »repolitisering af økonomien«

Peter Nygaard

11. februar 2019

Man kan være uenig med CEPOS, og man kan bestemt også diskutere, om den liberale tænketank har udviklet sig til det »powerhouse af borgerlige ideer«, som initiativtagerne drømte om.

Men grundlæggende er det en gave for samfundet med stærke, ideologiske institutioner, der formulerer markante holdninger uden først at skele til meningsmålinger. Når man fornemmer, hvor meget professionel kommunikation fylder i den offentlige debat, er det befriende med perspektiver, der er vokset ud af klare visioner for det gode samfund.

I lørdagens avis udtrykker Enhedslistens Pelle Dragsted bekymring over, at CEPOS fremstiller deres ideologiske indspark som objektiv videnskab.

Han har en pointe. Sat på spidsen giver private tænketanke samfundets mest velstillede mulighed for at veksle økonomisk kapital til dagsordensættende analyser og rapporter, der fremmer deres interesser. CEPOS’ årlige budget på 17 millioner kroner er finansieret af private – og hovedsageligt anonyme – donorer.

Det er et åbenlyst problem, når den offentlige debat tager udgangspunkt i politiske partsindlæg, der har smykket sig med videnskabens neutrale sprog. Det oplever vi ikke mindst i den økonomiske debat. Men det er ikke CEPOS’ skyld.

Tænketanken vedkender sig åbent en bestemt ideologisk position. Når de i en rapport konkluderer, at topskattelettelser kommer hele samfundet til gode, kan de fleste aflæse, at der er tale om et partsindlæg.

Når Finansministeriets regnemodeller konkluderer det præcis samme, fremstår det omvendt som en objektiv sandhed, og mange politikere tøver ikke med at lægge resultaterne til grund for, at en bestemt politik er nødvendig.

Den omstændighed at CEPOS’ holdninger stort set altid er i overensstemmelse med anbefalinger, man kan udlede af regnemodellerne, er med til at afsløre dem som det, de er. Ét perspektiv ud af mange. 

Man kan ligefrem hævde, at CEPOS på fornem vis bidrager til den »repolitisering af økonomien«, som Dragsted efterspørger.

Cepos-direktør ;artin Ågerup i ’Claes Kastholm Lounge & Library’ – opkaldt efter den tidligere Ekstra Bladet-redaktør, der døde i 2016. Kastholm var med til at stifte Cepos og sad i bestyrelsen i en årrække. Claes Kastholm var en ’åndsfyrste og fritænker’, kan man læse på tænketankens hjemmeside.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Carsten Mortensen
  • Jens Winther
  • David Zennaro
  • ulrik mortensen
  • Mette Poulsen
  • Ejvind Larsen
  • Espen Bøgh
  • Grethe Preisler
  • Poul Anker Sørensen
  • Lise Lotte Rahbek
Carsten Mortensen, Jens Winther, David Zennaro, ulrik mortensen, Mette Poulsen, Ejvind Larsen, Espen Bøgh, Grethe Preisler, Poul Anker Sørensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sabine Behrmann

Økonomernes tal har ingenting med sandhed at gøre - de bliver brugt til at få journalister til føjeligt at viderebringe disse folks forestillinger om verden, som om de var sandheder.

Carsten Mortensen, Rolf Andersen, Elisabeth Andersen, Torben Kjeldsen, Alvin Jensen, Tue Romanow, Torben Bruhn Andersen, Søren Andersen, Signe Hansen, Bjarne Andersen, Diego Krogstrup, Jens J. Pedersen, Fam. Tejsner, Merete Jung-Jensen, Flemming Berger, Lars Jensen, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Dennis Tomsen, Eva Schwanenflügel, Steen Sohn, Søren Bro, Katrine Damm, Thorbjørn Thiesen, Niels-Simon Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Mogens Holme, Vibeke Døssing, Sven Elming, Steen K Petersen, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen, Torben Skov, Steffen Gliese og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Når Cepos religiøse trosretning bliver udlagt som videnskab.

Det er tid til bæredygtig omstilling, det er ikke en mening eller holdning, det er et videnskabeligt faktum.
Der er intet galt i at en private virksomhed sælger politiske idéer til partier.

Problemet opstår når solgte idéer til politiske partier, er påstået værende faktuelt rigtigte, når det er løgn eller en religiøs tro.

Cepos sælger klimakatastrofe skabende pseudo økonomiske idéer, der politisk udlægges, som faktuelle sandheder.

Kapitalisme, liberalisme, fattigdom og løgnen.
Energi fra olie, gas og kul afbrænding og de menneskeskabte klimaforandringer skabt i kølvandet på denne vildfarelse, er af politikere helt ‘fejlagtigt’ påstået, at skabe mindre fattigdom i verden generelt og værende samlet set, til glæde og fremgang for menneskeligheden, men denne liberalisme skaber i virkeligheden, samlet set en negativ udvikling for alle mennesker på jorden, mere sult og nød i verden og den udvikling accelerer politikere i dag.

‘Sult i verden stiger igen, drevet af konflikter og klimaforandringer, fastslår FN-rapport.’
Link: http://un.dk/da/dk_news-and-media/sult-i-verden-stiger-igen-drevet-af-ko...

De menneskeskabte klimaforandringer stammer primært fra Co2 udledning skabt fra afbrænding af kul, olie og gas, der som FN beskriver i det foregående link, skaber krig i takt med eksistensgrundlaget svinder, fattigdom og folkevandring.

Det kræver politisk handling en bæredygtig omstilling, med social balance nu, ikke Cepos pseudo økonomisk vækst, udlagt som værende til gavn.

Cepos er en religiøs sekt, der er intet galt ved religiøse sekter, men det er tåbeligt, at forbinde Cepos med viden om økonomi.

Cepos er en religiøs sekt, hvor økonomisk vækst på olie, gas og kul afbrænding, er påstås skabende mindre fattigdom i verden og værende til glæde og fremgang for befolkningerne i de påståede avancerede økonomier.

Det er vigtigt at befolkningen leveres en ny opbyggende faktuel debatkultur i omstillingsprocessen, ikke mindst til det kommende valg, der indrager ofrene for den mangeårige politiske indoktrinering uden fakta.

Ingen nulevende traditionel vækst økonom har til dato kunne skabe, samlet set global vækst, uden brug af energi fra afbrænding af kul, olie og gas.

Ingen nulevende traditionel vækst økonom har til dato kunne beskrive et alternativ, der kan skabe samlet set global vækst i fremtiden, uden energi fra afbrænding af kul, olie og gas.

Konklusionen er, at traditionelle religiøse vækst økonomer,læs Cepos sekten, på olie, gas og kul afbrænding generelt og samlet set, ikke har forstået, hvad gode økonomiske forhold er, har ikke forstået skabelsen af samlet set økonomisk vækst, rimelig fordeling af den samlede velstand og på den ’lange bane’ bekæmpelse af fattigdom.

Den manglende bæredygtige omstilling har store omkostninger.
“Planlægger at bygge 1.600 nye kulkraftværker i 62 forskellige lande.”

Kilde: https://coalexit.org/sites/default/files/inline-files/Regional%20Briefin...
Link: https://politiken.dk/udland/art6022506/Rapport-Kinesiske-virksomheder-vi...

Fødevaresikkerhed svinder med pseudo økonomisk vækst.
August 21. 2017
Climate Change & Anthropocene Extinction 15: On 65% Earth surface biodiversity is beyond safe limit.

“Climate change is one big culprit of ‘geographical extinctions’ due to large-scale biome change.

Climate change is one very important driver of this geographical clean-sweep of the planet because it drags ecosystems and habitats away from their respective climate zones.

We recall from an earlier NASA study (from 2011) that the migration of climatic zones during the 21st century could force a staggering 40 percent of Earth’s biomes to flip state (for instance rainforest to savannah, savannah to desert, taiga to tundra) with an almost unimaginable forced species migration that can only lead to massive extinctions and other ecological disruptions.
Link: http://www.bitsofscience.org/anthropocene-extinction-insects-germany-dec...

(Det haster)
Sustainable Development Goals is dependent on what we do in the next 10 years.

The IPCC report highlighting that the impact on the agriculture sectors will be worse with an increase from 1.5 to 2 degrees.

According to the report, if temperatures rise to 1.5°C, 122 million additional people could experience extreme poverty by 2030 mainly due to higher food prices and declining health.

The report also makes it clear that reaching the Sustainable Development Goals is dependent on what we do in the next 10 years.

It represents a universal alert for action that needs to not only happen now but transform the way we live and interact with our planet and the limited resources it provides.
Link: http://www.fao.org/climate-change/news/detail/en/c/1158905/

Ansvarsfralæggelse er nu et stort politisk problem.

“Det er klart, at det er illegitimt, når magthavere((...) læs:politikere) forbyder videnskab, som ikke harmonerer med deres verdensbillede.
Citat Henrik Dahl Liberal Alliance
Link: https://www.berlingske.dk/kronikker/henrik-dahl-forskere-bedriver-politi...

Ny forskning afslører politikerne:
De ignorerer fakta, der ikke trækker i deres retning"
Link: https://www.information.dk/indland/2017/09/ny-forskning-afsloerer-politi...

Elisabeth Andersen, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Søren Andersen, Karsten Aaen, Niels Møller Jensen, Mads Berg, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Bettina Jensen, Eva Schwanenflügel, Jan Weber Fritsbøger, Katrine Damm, Ejvind Larsen, Thorbjørn Thiesen, Niels-Simon Larsen, Ervin Lazar, Steen K Petersen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

"CEPOS er en gave"
Eddersparkeme noget af et udsagn!

Den omstændighed at CEPOS’ holdninger stort set altid er i overensstemmelse med anbefalinger, man kan udlede af regnemodellerne, er med til at afsløre dem som det, de er. Ét perspektiv ud af mange. "

Nemlig, ét perspektiv ud af mange, det er så, efter min mening, blevet forsømt af mange medier at gøre opmærksom på og CEPOS' teorier er blevet opskastet som eviggyldige sandheder og de har fået lov til at løbe med den fortælling.
Uden meget modspil.

Elisabeth Andersen, Jan Boisen, Torben Kjeldsen, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Tue Romanow, Torben Bruhn Andersen, Lars Løfgren, Søren Andersen, Signe Hansen, Bjarne Andersen, Marie Jensen, Kurt Nielsen, Niels Møller Jensen, Diego Krogstrup, Fam. Tejsner, Eva Bertram, Merete Jung-Jensen, Flemming Berger, Mads Berg, Ejnar Søndergaard, Torben K L Jensen, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Dennis Tomsen, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Steen Sohn, Jan Weber Fritsbøger, Ellen Jeppesen, Ejvind Larsen, Steen K Petersen, Thorbjørn Thiesen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Niels-Simon Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Mogens Holme, Peter Knap, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

CEPOS er en gave - jeg vil godt have den byttet!

Lillian Larsen, Jan Boisen, Elisabeth Andersen, Torben Kjeldsen, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Tue Romanow, Torben Bruhn Andersen, Lars Løfgren, Signe Hansen, Bjarne Andersen, Liselotte Paulsen, Fam. Tejsner, David Zennaro, Mads Berg, Lars Jensen, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Poul Erik Riis, Steen K Petersen, Espen Bøgh, Arne Würgler, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Niels-Simon Larsen, Mogens Holme, John Andersen, Peter Knap, David Engelby, Hans Larsen, Steffen Gliese og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

EN HADEGAVE!

Carsten Mortensen, Lillian Larsen, Jan Boisen, Elisabeth Andersen, Torben Kjeldsen, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Lars Løfgren, Signe Hansen, Bjarne Andersen, Liselotte Paulsen, David Zennaro, Mads Berg, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Eva Schwanenflügel, Jan Weber Fritsbøger, Katrine Damm, Anita Ulrich, Poul Erik Riis, Steen K Petersen, Espen Bøgh, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Niels-Simon Larsen, Mogens Holme, John Andersen, Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Cepos er en meget dyr gave.
Det er os alle sammen der betaler til gaven over skatten, stor overraskelse for mange, de kan nemlig trække deres bidrag fra i skat, det vil sige alle os alle sammen betaler til Cepos over skatten.
Cepos er en flok hykler, da de ligger samfundet til last og uværdige, de træder på folk der ligger ned.
https://www.cepos.dk/stoet-os/hvordan-kan-jeg-stoette
Cepos vil ikke oplyse, hvad tænketanken bruger sine penge til, da både regnskab og budget er
hemmelige.
En patetisk og upålidelig forening, som hurtigst muligt skal på historiens mødding.

Carsten Mortensen, Bjarne Jørgensen, Lillian Larsen, Elisabeth Andersen, Torben Kjeldsen, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Tue Romanow, Torben Bruhn Andersen, Lars Løfgren, Signe Hansen, Bjarne Andersen, Morten Jensen, Fam. Tejsner, Mads Berg, Lars Jensen, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Jan Weber Fritsbøger, Finn Egelund, Katrine Damm, Frede Jørgensen, Arne Würgler, Thorbjørn Thiesen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Bjarne Bisgaard Jensen, Mogens Holme, Vibeke Døssing, Hans Larsen, Torben Skov, Steffen Gliese og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Nikolaj Lykke Nielsen

Cepos' oplæg er rystende ringe - dem, jeg selv har kigget nærmere efter, byggede allesammen på decideret vildledning af læseren om, hvordan verden hænger sammen.

Lillian Larsen, Elisabeth Andersen, Hans Houmøller, Tue Romanow, Torben Bruhn Andersen, Bjarne Andersen, Niels Møller Jensen, Fam. Tejsner, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Eva Schwanenflügel, Jan Weber Fritsbøger, Ellen Jeppesen, Ejvind Larsen, Niels-Simon Larsen, Mogens Holme, Steen K Petersen, Torben Skov og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

I Sindbergs og Christensens artikel i denne weekends tillæg i Information, “moderne tider”, citeres Martin Ågerup/Cepos for at sige at der ikke er nogen klimakrise. Den 3.2 retweeter Sindberg Christian Bennike omkring Bennikes artikel i information om klimakrisen og om klimadepression. Det må man antage er fordi Sindberg vil belyse klimaproblemerne. Nu kan man konstatere at Mathias Sindberg kalder Cepos “en gave”. Tja, i hvert fald ikke for kampen imod klimaforandringerne. Det er her, det kortslutter logisk. Kort sagt: Bennike og Ågerup har modstridende holdninger. Men Sindberg promoverer begge lejre. Eller har Sindberg bare en ny holdning hver dag, han vågner? Eller tror Sindberg man kan frakoble politiske holdninger som fx Cepos’ ideologi fra konsekvenserne for klimaet?

Hans Houmøller, Jan Damskier, Alvin Jensen, Kirsten Lindemark, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Jan Weber Fritsbøger, Frede Jørgensen, Steen K Petersen, Niels-Simon Larsen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Kurt Svennevig Christensen

Hvis CEPOS er en "gave", kan det kun være som at give sin kone en bowlingkugle.

Alvin Jensen, Kirsten Lindemark, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

CEPOS er et "hak i pladen":
"Mindre skat til de rige - mindre overførselsindkomst til de fattige." "SCRATS"
"Mindre skat til de rige - mindre overførselsindkomst til de fattige." "SCRATS"
"Mindre skat til ……….

Carsten Mortensen, Lillian Larsen, Elisabeth Andersen, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Tue Romanow, Signe Hansen, Bjarne Andersen, Kurt Nielsen, Flemming Berger, Mads Berg, Ejnar Søndergaard, Torben K L Jensen, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Espen Bøgh, Niels-Simon Larsen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Det er dog det ringeste, jeg har læst i Information længe. Skulle det virkelig være en gave, at de rige kan købe sig til så meget propaganda for 17 millioner kroner. Informations opgave her, burde være at afdække hvem, der reelt står bag her, samt at nærlæse nogle af deres "undersøgelser"

Carsten Mortensen, Elisabeth Andersen, Torben Kjeldsen, Hans Houmøller, Jan Damskier, Alvin Jensen, Tue Romanow, Torben Bruhn Andersen, Søren Andersen, Rikke Nielsen, Signe Hansen, Bjarne Andersen, Erik Boye, Kurt Nielsen, Fam. Tejsner, Merete Jung-Jensen, Flemming Berger, Mads Berg, Hans Larsen, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Dennis Tomsen, Kim Houmøller, Torben Skov, Peter Voss, Ib Gram-Jensen, Eva Schwanenflügel, Ellen Jeppesen, Steen K Petersen og Thora Hvidtfeldt Rasmussen anbefalede denne kommentar
Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Hvis I som avis vil fastholde, at det ikke "er CEPOS's skyld" så må I i det mindste vedkende jer, at det er dagspressens skyld.
Den dagspresse, der villigt og kritikløst viderebringer CEPOS's meninger, og behandler dem, som var det videnskabelige kendsgerninger.
Den dagspresse, der i interviews med CEPOS-ansatte agerer mikrofonholdere i stedet for at stille kritiske spørgsmål.

Curt Sørensen, Jan Boisen, Elisabeth Andersen, Hans Houmøller, Jan Damskier, David Zennaro, Alvin Jensen, Tue Romanow, Torben Bruhn Andersen, Lars Løfgren, Søren Andersen, Rikke Nielsen, Signe Hansen, Bjarne Andersen, Kurt Nielsen, Niels Møller Jensen, Fam. Tejsner, Eva Bertram, Flemming Berger, Lars Jørgensen, Vibeke Døssing, Ejnar Søndergaard, Hans Larsen, Kirsten Lindemark, Bjarne Bisgaard Jensen, Dennis Tomsen, Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Steen Sohn, Jan Weber Fritsbøger, Katrine Damm, Frede Jørgensen, Ebbe Overbye, Niels-Simon Larsen, Ejvind Larsen, Mogens Holme, Herdis Weins, Steen K Petersen, Arne Würgler og Thorbjørn Thiesen anbefalede denne kommentar

Cepos har sejret helt af helvedet. På porten med dem og det liberale slæng, der ikke har forstået, at vi mennesker er til for hinanden. Så bliv da voksne for pokker.

Carsten Mortensen, Nikolaj Lykke Nielsen, Lillian Larsen, Hans Houmøller, David Zennaro, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Bjarne Andersen, Viggo Okholm, Merete Jung-Jensen, Kirsten Lindemark, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Eva Schwanenflügel, Jan Weber Fritsbøger, Frede Jørgensen, Niels-Simon Larsen, Mogens Holme og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Ib Gram-Jensen

Problemet med argumentationen i lederen er, at Cepos jo netop præsenterer deres synspunkter ("ideologiske indspark" ifølge lederen) som den skinbarlige, objektive, realistiske videnskab - også i artiklen i weekendtillægget. Et andet er naturligvis det, andre har gjort opmærksom på, at i et ulige samfund er mulighederne for økonomisk støtte til forskellige tænketanke og medier også ulige: økonomisk rigdom kan langt hen ad vejen omveksles til ideologisk indflydelse og dermed politisk magt. Økonomisk ulighed er også et demokratisk problem.

Det ville være relevant at tage spørgsmålet om sammenhængen mellem ulighed/lighed og økonomisk vækst, social mobilitet og livskvalitet grundigt op i spalterne - det empiriske grundlag for at påstå, at mere ulige kapitalistiske samfund er mere dynamiske, har mere social mobilitet og bedre livskvalitet synes at være ikkeeksisterende (Robert E. Goodin m.fl.: The Real Worlds of Welfare Capitalism; Richard Wilkinson & Kate Pickett: The Spirit Level: Why Equality is Better for Everyone; Ha-Joon Chang: 23 Things They Don't Tell You about Capitalism.

Dette ikke for at påstå, at et bedre alternativ til kapitalismen er udelukket, blot for at henvise til seriøs argumentation for, at den bedste måde at håndtere kapitalistisk økonomi på ikke er den, Cepos anbefaler.

Elisabeth Andersen, Anders Reinholdt, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Flemming Berger, Kirsten Lindemark, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Niels-Simon Larsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

“Repolitisering” som der står til sidst i lederen, er i positivformen en tagen tråden op om, hvad tingene i virkeligheden drejer sig om. Det er jo ikke det, CEPOS gør, når de benægter klimakrisen. De giver bare sig selv friløb til en hel masse økonomisk snak, hvor de burde være stoppet af, ja, klimaet. De anerkender ikke, at verdens forskere giver os 11 år til at vende udviklingen. De kører bare videre i deres ideologiske spor. De er virkelighedsfornægtere sammen med den højrefløj, de tilhører, og som har magten. Som læser har jeg brug for at blive oplyst om, hvem der fører os bag lyset, så vi nu kun har 11 år til at besinde os. Den opgave magter MS ikke. Alene det at gå op ad trappen til CEPOS eller se på deres rædselsfulde billeder på væggene eller sidde i Kastholm-rummet, burde give enhver kuldegys.
Det er efterhånden sivet ind hos de fleste, at finansministeriet er et ideologisk ministerium. Lad os nu komme videre og få et grønt superministerium, så finansministeriets magt kan blive brudt.

Elisabeth Andersen, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Torben Skov, Kurt Nielsen, Flemming Berger, Vibeke Døssing, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Frede Jørgensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Årh., jeg ser ikke CEPOS som en tænketank, - mere som et samlingssted for de rige og den lærde eliten landsbytosser", der forkynder falske "sandheder" og sammenhængen mellem samfundets pligter for borgerne og modsat hertil frihedsrettighederne for kapitalen til ikke at deltage i finansieren af samfundet.

Artiklen for nyligt, - og vist endda her i mediet fra et seminar, citeres "vidunderbarnet" Martin Ågerup for alle de udgifter som samfundet opkrævet danske familier til både børneinstitutioner, skoler, sygehuse osv., osv. i nærmest en uendelighed, - og hvad værre var en svær økonomisk belastning for familiernes økonomi.

Man fremstiller det som en svøbe for familiernes økonomi, men også som noget samfundets borgere får begrænset deres økonomiske frihed af, og sikkert også gerne som noget der hindrer iværksættere i at skabe vækst i samfundet.

- AL sammen lirekasse musik for tilhørerne, og helt ude af såvel proportioner og økonomiske sammenhæng, - hvor kun "teserne"(de selvopfundne sandheder som ikke kan bevises) hører hjemme i fantasierne rige, - for så banalt, uigennemtænkt og usammenhængende er det.

Hvis ikke vi betalte skat i og til samfundet ville vi ikke have sygehue, veje, politi, beredskab osv., osv., i de tilfælde hvor "lokummet brændte", og vi selv havde brug for disse ting, - for det er jo til vor egen fordel at samfundet har pengene til at drive disse institutioner, - for kapitalen gør det netop ikke med deres penge.

Et af de skjulte budskaber som CEPOØS ikke fortæller i deres historie, er hvis familierne får alle disse dejlige penge tilbage, - så behøver de ikke så meget i løn, hvilket er et drømmescenarie for kapitalen, der næppe samtidig vil sænke priserne på deres varer og dermed fortjenesten.

Et andet aspekt er, når vi fjerner disse penge fra staten som skatterne giver adgang til i form af beredskab, sygehuse, veje broer, politi osv., osv., vil kapital så betale med deres penge for driften af disse beredskabet, sygehusene, politi veje, broer af den merfortjeneste de har opnået ved denne "øvelse".

Nej selvfølgelig ikke for merfortjenesten vil de da beholde for sig selv, og i stedet sælge forsikringer til borgerne imod alle disse fortrædeligheder - der kan ske i samfundet, for kapitalen har ingen "gratis varer på hylderne", - der skal betales ved kasse 1 af borgernes penge.

Hvis kapitalen virkelig mente det som CEPOS hylder kapitalen for, hvorfor har kapitalen så ikke allerede gjort det for længe siden, og vist at det er sådan det hænger sammen, - og de ubetinget vil såvel samfundet og dets borgere det allerbedste?

Virkeligheden ser derimod således ud, når der skal laves nye veje, broer osv., osv., så står kapitalen der med hænderne fremme og vil have penge for deres arbejde, - jovist skal de betale lønninger til medarbejderne, - men også til direktørerne og deres forunderlige pensioner og aftrædelsesordninger, men mærkelig nok ikke til medarbejderne i marken.

CEPOS bedrag og selvbedrag er at staten skal have pengene til at drive samfundets goder med, men de samme penge skal borgerne ikke levere - fordi som CEPOS implicit forgiver - "får borgerne ikke noget for deres skattepenge.

- JO, borgerne får et velfungerende samfund med kollektiv transport, sygehuse, beredskab, politi, veje og broer, gadebelysning uddannelse, skoler osv., osv., der alt sammen er en del af en åben brugbar infrastruktur som der er behov for i dynamisk udviklet samfund til gavn for fællesskabet, der omfatter såvel den enkelte som kapitalens interesser.

CEPOS fantasi er, at bilde os alle sammen ind, at alle disse goder "falder ned fra himlen" - ja.., det vil sige i overført betydning, for det betaler kapitalen selvfølgelig uegennyttigt for at borgerne skal have det bedste af det bedste - og så i virkeligheden alligevel på kapitalens betingelser!

CEPOS er direkte imod statens tilstedeværelse, men på betingelse af at staten opfylder borgernes og samfundets behov for infrastruktur uden at opkræve skatterne hertil, og de sparede penge, skal folk så i stedet betale til kapitalen i form af afgifter ved kørsel på vejene, deres børns skolegang og uddannelse, forsikringer hos private for behandling på sygehuse, tandpleje osv., osv., hvilket samtidig afskærer borgernes rettigheder overfor virksomhederne ved køb af varer og tjenesteydelser, og samtidig giver virksomhederne den økonomiske overhånd via dyre sagførere imod sagsanlæg - ganske som vi ser det i dagens Amerika.

Summa summarum for CEPOS, - det politiske samfund er fjenden for kapitalens udfoldelse, og skal bekæmpes med idiosynkratiske "sandheder"!

Lars Løfgren, Lillian Larsen, Elisabeth Andersen, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Flemming Berger, Steen K Petersen, Anders Reinholdt, Kirsten Lindemark, John Poulsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov, Ib Gram-Jensen, Harald Strømberg, Mogens Holme, Niels-Simon Larsen, Eva Schwanenflügel, Jan Weber Fritsbøger, Katrine Damm, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Kurt Svennevig Christensen

Mathias Sindberg (læs. redaktionen) begår den fejlslutning at han slutter ud fra en påstand der lyder "Danmark er grundlæggende et godt samfund i dag" og det er jo noget sludder. Hvis ikke er løbet jo kørt for dagbladet Information. Og derfor burde det også være læsernes (som formodes at holde af avisen) opgave at kritisere redaktion for valget af denne overskrift. Man kunne måske også mener at lederen mere var tænkt som en provokation, men i så fald til hvilket formål?

Sidst men måske ikke mindst kunne man se lederen som et udtryk for noget Rune Lykkeberg overtryk. Jeg er en af de læsere som mener at Rune Lykkeberg, hver dag, må gøre sig store anstrengelser for at holde sin liberalisme i ave. Og som alle ved, holder man på luften så lugter den også fælt, når den endelig slipper ud.

Thomas Tanghus, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Flemming Berger, Vibeke Døssing, Steen K Petersen, Lise Lotte Rahbek, Kirsten Lindemark, Dennis Tomsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

"A democracy cannot exist as a permanent form of government. It can only exist until the majority discovers it can vote itself largess out of the public treasury. After that, the majority always votes for the candidate promising the most benefits with the result the democracy collapses because of the loose fiscal policy ensuing, always to be followed by a dictatorship, then a monarchy."
-Alexander Fraser Tytler

morten rosendahl larsen, Niels Duus Nielsen, Torben Skov og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Hvis Cepos er en gave, er mor Karen en sten.

Jan Boisen, Hans Houmøller, Jan Damskier, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Katrine Damm, Espen Bøgh, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen, Torben Skov, Kim Houmøller og Ida Trier anbefalede denne kommentar
Ib Gram-Jensen

Ib Christensen,
Citatet er ifølge Wikipedia af tvivlsom herkomst, næppe i den citerede form med Alexander Fraser Tytler som ophavsmand. Under alle omstændigheder døde han for over 200 siden, og det citatet forudsiger er vel ligesom ikke rigtigt sket endnu?

Bettina Jensen

På en måde er CEPOS en gave, fordi organets udsagn ofte giver rig mulighed for at analysere hvor begrænset og overfladisk et samfundssyn, neoliberal tænkning lægger til grund for sin politik.

Problematisk er det imidlertid at CEPOS langt hen ad vejen kan skråle i et populistisk og historieløst mediehav, hvor de mest 'breakende' nyheder/fortællinger oftest er de krusninger på overfladen som medieejerne via de etablerede nyhedsproducenter beslutter. Indlysende nok lancerer disse mediehavets diskurssættere samtidig fortællinger om at alternative nyhedskilder og uafhængige journalister leverer 'fake news' til 'populismen'.

Samuel Grønlund, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Nej, bare nej.
CEPOS er ikke mere en gave end hesten foran Trojas port.

Elisabeth Andersen, Hans Houmøller, Jan Damskier, Alvin Jensen, Anders Reinholdt, Flemming Berger, Katrine Damm, Torben K L Jensen, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen, Torben Skov, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Jeg ville også have skrevet en HADEGAVE, men Torben Skov (10. februar, 2019 - 23:22) kom mig i forkøbet.
Det kan ikke understreges nok, at medierne spiller med på en falsk melodi, når de bevidstløst gentager Cepos' og Finansministeriets økonomiske modeller og forklaringer.
Særligt vækker det undren, når affejningen af klimaændringerne som menneskeskabte bliver supporterede, og argumentet om stigende vækst ikke udfordres.

Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Runa Lystlund, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek, Mogens Holme, Niels Duus Nielsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Der findes ingen objektiv sandhed, hverken i økonomi eller i andet her i livet.

De økonomiske modeller fra Adam Schmidt, John Maynard Keynes, Friedrich von Hayek og frem til superliberalisten Milton Friedman med laissez-faire økonomien, hvor superliberalistisk økonomi bidrog til en gevaldig finanskrise i 00erne. Hvis menneskets iboende grådighed ikke bliver styret, ender vi et dårligt sted.

Måske spilder det ikke så stor rolle, fordi denne superliberalistisme tankegang er ved at ødelægge vores klode. Kloden ender som en delvist oversvømmet ørken.

Hvis vi følger CEPOS's økonomiske ideer om et samfund, får vores børn og børnebørn mange klimamæssige problemer.

CEPOS er en både gammeldags og traditionelt tænkende tænketank, der i sine modeller presser gamle teorier ned i en nutidig form, i håb om, at op vokser en smuk blomst, en samfundsorden, hvor alle kender deres plads. Deres ideer skaber samfundets kastesystemer.

En af de få socialt tænkende og historisk analyserende er Thomas Piketty. Han har knap nok ramt deres hylder.

For menigmand opfattes CEPOS's repræsentanter bedrevidende og dybt arrogante. Men de betjener også den rigtige elite, de rige.

Katrine Damm, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Henrik Rasmussen, Steen K Petersen, Kim Houmøller, Eva Schwanenflügel, Niels-Simon Larsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Hvor er det vandene skiller i dag? Det er ikke svært at se. Det drejer sig om modstand eller kattevenlighed over for forskellige magtgrupper: Kirken, kongehuset, finanseliten, militæret, landbruget, erhvervslivet, skattelettelsespartier, medierne, amerikansk underholdning, villigheden til at sælge ud af dansk jord og ejendom m.m.
Der tegner sig tydelige billeder samtidig med, at der endelig ikke må tales om et ‘dem og os’. Vi skal alle være søde ved hinanden, mens det hele skrider sammen om ørerne på os, og sammenskridningen bliver kaldt fremskridt. Vi har aldrig haft det bedre, nej. Aldrig er så mange fattige blevet så rige. Aldrig har vi set et vareudbud så stort som nu. Dyt, båt, hvor går det godt.

Alvin Jensen, Torben Skov, Kurt Nielsen, Flemming Berger, morten rosendahl larsen, Katrine Damm, Steen K Petersen, Kim Houmøller, Hans Larsen, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Efter os kommer fluerne, hed det i sidste århundrede.
Men det var vist en lille fejltagelse..

Faktisk står det så grelt til, at fortsætter vi med ødelæggelserne i denne retteligt benævnte antropocæne tidsalder, så vil der slet ikke findes insekter om blot 50-60 år.

Hans Houmøller, Alvin Jensen og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Forskere advarer om at Golfstrømmen er i færd med at ændre sig.

Hans Houmøller, Alvin Jensen, Steen K Petersen og Runa Lystlund anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PPS. Vi har ikke råd til mere VÆKST..
Forstå det dog !!!!!!!!!

Hans Houmøller, Alvin Jensen, Kurt Nielsen, Steen K Petersen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Lige akkurat Runa. Kloden som en delvist oversvømmet ørken med et forfærdeligt vejr, er hvad der venter. Og hvis vi lader det komme dertil, vil civilisationen være forsvundet forlængst. Uanset hvad Ågerup mener.
Det er mig en gåde hvad der foregår i hovedet på disse indoktrinerede mennesker som udgør cepos.

Desværre er Informations kommentarspor stort set det eneste offentligt tilgængelige sted, hvor deres udgydelser får lidt modstand. De store elektroniske medier lader ceposudgydelserne vælte ucensureret ind i folks stuer og fylde deres trætte hoveder.

Jeg kan stadig huske overraskelsen, da jeg fortalte familiemedlemmer, at cepos ikke er et statsanerkendt universitet for den højeste viden og sandhed, men blot en særligt kolporteret lobbyorganisation, betalt af nogen som ønsker at udbrede et bestemt samfundsyn.

Det første spørgsmål jeg fik tilbage var:"Jamen hvorfor kommer de hele tiden i fjernsynet?" Og det er fanme et godt spørgsmål!

Nu viser det sig så, at være fordi de er en gave til befolkningen :OP

Elisabeth Andersen, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Runa Lystlund, Ib Gram-Jensen, Flemming Berger, Mogens Holme, Katrine Damm, Steen K Petersen, Kim Houmøller, Bettina Jensen, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Har du et link til "Forskere advarer om at Golfstrømmen er i færd med at ændre sig" Eva. Det eneste jeg har læst er, at en større ferskvandshvirvel har sat sig igang i Beauforthavet. Staten bør måske overveje at genopbygge statens istjeneste.
Mindskes strømningsintensiteten af Golfstrømmen mindskes den afsatte effekt, og så finder vi skandinaver ud af hvilke bredegrader vi bor på!

Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

@Torben Skov Muligvis dette?
Nu er der nogle pseudo økonomer, der tror det bliver istid, når golfstrømmen går i stå, men det er ikke tilfælde så længe koncentrationen af CO2 stige samlet set i atsmofæren, selvom det bliver koldere i nord med stigende frekvens af ekstremvejr og samtidig med voldsomme ekstreme havvandsstigninger.

Det kommer der snart mere om fra IPCC.

Golfstrømmen er i fare: Et lignende fænomen er ikke set i 1600 år
Link: http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-04-12-golfstroemmen-er-i-fare-et-ligne...

Thomas Tanghus, Alvin Jensen, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Eva Schwanenflügel.
Jeg kender en forsker, der forsker i Golfstrømmen og andre kolde strømme ved Canada. Det er alvorlige sager.

CEPOS er blevet støbt ind i en fast forestilling om verdenen akkurat som Trump.

Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Katrine Damm, Steen K Petersen, Philip B. Johnsen, Kim Houmøller, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Fra ovennævnte artikel :

"Vi ved, at hurtige udsving i havcirkulationen imod slutningen af den sidste store istid førte til ekstreme, globale klimaændringer.

Blockbuster-filmen 'The Day After Tomorrow' fra 2004 skildrer, lidt overdrevent (men også skræmmende), en sådan pludselig hændelse med naturkatastrofer og ekstreme vejrfænomener i stribevis."

Hans Houmøller, Alvin Jensen, Katrine Damm, Philip B. Johnsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Samuel Grønlund

Jeg forstår ikke hvorfor Information så ofte lader sig misbruge af samfundsundergravende institutioner som CEPOS, Bæredygtigt Landbrug mfl. og villigt kolporterer deres normative
nyliberale pseudo-videnskabelige propaganda.
Der er ikke tale om videnskab eller rimelige partsindlæg i den demokratiske diskurs, som selvfølgelig skal have plads - der er tale om åbenlys løgn og manipulation.

Jeg forstår ikke hvorfor man vælger at skrive en fjollet og useriøs leder som ovenstående, og derved reklamere for en undergravende organisation som CEPOS - for hvem 'dårlig presse' ikke eksisterer.
Hvorfor ikke behandle emnet seriøst og kritisk?
Hvorfor har man ikke et filter der fanger løgn og bedrag inden det kommer i avisen - igen og igen?

Lars Løfgren, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Erik Boye, Jørgen Tryggestad, Flemming Berger, Vibeke Døssing, Mogens Holme, Katrine Damm, Steen K Petersen, Harald Strømberg, Torben Skov, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Lidt curiosa..
I filmen "The Day After Tomorrow" blev Nordamerikas befolkning nødt til at søge asyl i Sydamerika..
Hvilket de fik (i filmen) uden hurlumhej med snak om 'karavaner', 'voldtægtsforbrydere' og 'kriminelle indvandrere'..
Så kan man jo tænke sit om den nuværende mur-falbelade..

Lise Lotte Rahbek, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Katrine Damm og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Ikke nok med vejrets hærgen. Når civilisationen bryder sammen ser jeg mest filmen, The Road, med Viggo Mortensen for mig. Det bliver svært. Meget svært.

Alvin Jensen, Bettina Jensen, Steen K Petersen, Katrine Damm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ejnar Søndergaard

"Cepos en gave". Igen form i stedet for indhold. Fog Rasmussen lykkedes med udrensning af anderledes tænkende gennem nedlæggelse af alle de udvalg og organisationer, der ikke bakkede op om hans linje, samt en total omfattende krigsgørelse af det danske samfund (Danmark har konstant været i krig lige siden Irakkrigen - 15 år). Baggrunden var og er en særdeles medløbende presse, der dengang og stadig i dag hovedsageligt fokuserer på form og ikke indhold: "hvor dygtig han var til at kommunikere" - "jeg holder det jeg lover". Sikke dygtig han var i pressens øjne, men stort set ikke et oplysende eller kritisk ord om hvad indholdet var, i det han lovede. Først nu 15 år efter Irak krigen kan pressen se at vinden begynder at blæse den anden vej og igen føler efter. Endog med en spirende kritik af den neoliberale økonomi og finansministeriets regnemodeller.
Det samme nu i Information med rosen til Cepos: En gave for debatten, når vi gennem 10 år stort set blot blev bombarderet med CEPOS's analyser og AE analyserne blev betragtet som partsinlæg fra fagbevægelsen eller ignoreret af den så vigtige 4. statsmagt.
Hvorfor fortæller Information ikke hvem der er der finansierer CEPOS? Det skulle I bruge kræfterne til.

Lars Løfgren, Lillian Larsen, Carsten Svendsen, Lise Lotte Rahbek, Hans Houmøller, Alvin Jensen, Bettina Jensen, Torben Bruhn Andersen, Marie Jensen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Anders Reinholdt, Jørgen Tryggestad, Kim Houmøller, Flemming Berger, Ib Gram-Jensen, Steen K Petersen, morten rosendahl larsen, Mogens Holme, Torben K L Jensen, Katrine Damm, Niels-Simon Larsen, Torben Skov, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Fra ovennævnte artikel :

"Hvis tabet af insektarter ikke kan stoppes, vil det få katastrofale følger for både verdens økosystemer og for menneskehedens overlevelse«, siger en af rapportens forfattere, Francisco Sánchez-Bayo fra universitetet i Sydney, til Guardian."

Hans Houmøller, Alvin Jensen, Bettina Jensen, Torben Bruhn Andersen, Kim Houmøller, Torben K L Jensen, Steen K Petersen, Katrine Damm og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Cevea, Cepos og alle andre frie organisationer er gaver til samfundet.
De har den betydning, som de, der vil lytte, giver dem. De er ikke politiske partier.

Flere indlæg her antyder, ja forlanger, at Cepos skal forhindres i fri ytring.
Det siger mere om skribenterne end om det Cepos, kritiseres for.
Så ses, hvad vi kan forvente, hvis socialister får magten. Historien viser det også.
Husk den berømte udtalelse : Jeg er uenig med dig, men vil kæmpe til min død om din ret til at udtrykke dig.

Et eksempel, der taler for sig selv :
Samuel Grønlund : "Jeg forstår ikke hvorfor Information så ofte lader sig misbruge af samfundsundergravende institutioner som CEPOS, Bæredygtigt Landbrug mfl. og villigt kolporterer deres normative nyliberale pseudo-videnskabelige propaganda."

Skam jer !

Tjo - først kom der en artikel om, at Cepos var normsættere i den økonomiske debat, og så fulgte en Leder om, at Cepos var en gave.

Vi er naturligvis ikke ubekendte med Voltaires ord om andres ret til, at have en mening og viljen til, at kæmpe for denne ret, som det mest positive man kan sige om det borgerlige demokrati er, at det har en vis rummelighed.

Men en gave? Lever vi ikke et eller andet sted i et klassesamfund? Og er Cepos ikke en politisk aktør og skal tolkes som sådan?

På Leksikon org kan man læse om den Italienske socialist Gramsci der fremførte, at borgerskabet vil have hegemoniet i ideologisk forstand under kapitalismen, og synspunktet kan vel henføres tilbage til Marx. Det er naturligvis et punkt der kan diskuteres, men udsagnet rummer vel en stor flig af sandhed. Har vi ikke overvejende en borgerlig presse i Danmark der raskt væk fører Cepos liberale synspunkter til torvs og ophøjer tænketanken som en seriøs kilde?

Et stort hurra råb for Cepos er ikke hvad vi bifalder på Information. I alle tilfælde kan en overvejende liberal dagsorden falde for brystet al den stund, at det er gået tilbage for venstrefløjen de seneste 30 års tid og den ene reform efter den anden har medført nedskalering af velfærdsstaten. Vi råber sgu ikke hurra for borgerlige trendsættere - og har vi en udpræget hang til borgerlig propaganda så kan vi læse andre medier. Det skorter ikke på dem !

Mogens Holme, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Bolsen - Jo, Cepos er politisk aktør - som alle de andre af slagsen. Men du skal ikke stemme på dem.
Du skal glæde dig over Information som alsidig dagblad, født ud af ufriheden - istedet for at forlange ensidig propaganda. Det kendes så rigeligt fra andre lande, som vi nødigt vil ligne.

Jeg synes ikke man skal skamme sig særligt meget, Leo Nygaard! Jeg mener det kan og bør diskuteres om ytringsfrihed kun gælder personer eller om det også gælder uindskrænket for organisationer og firmaer, som cepos. Det er i demokratisk sammenhæng ikke uvæsentligt. Jeg vil henvise til USA og sagen om "Citizens United v FEC ". Døm selv...

https://storyofstuff.org/movies/story-of-citizens-united-v-fec/

Steen K Petersen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Palle Dragsted fra EL, roser CEPOS's for deres retoriske og argumentative kunnen. Måske er det vigtigere for Palle Dragsted, hvordan CEPOS udtrykker sig, end hvad de udtrykker sig om? Palle Dragsted har en master i retorik og formidling.

Hvis vi ser på CEPOS's udtalelser, ligger de logisk i spænd med det de repræsenterer, og det er superliberalistisk økonomi. De kan deres Hayek og de kan deres Milton Friedman mm., derfor passer deres udsagn som fod i hose.

At kunne udtrykke dig om det bestående, er ikke et udtryk for ekstraordinær begravelse og indsigt i, hvad der kunne være fornuftigt i verdens fremtidige økonomi. Deres udsagn nærmer sig mere en udenadslære i det bestående og allerede benyttede økonomiske teorier, samt de regnemodeller staten arbejder ud fra. De giver på ingen måde et prej om, at de forsker på deres felt. De repræsenterer intet nyt og tænksomt i forhold til verdensøkonomien og det sociale aspekt. Det sociale aspekt omhandler dem, der udfører arbejdet. For der er ikke noget overskud, hvis ikke nogen på gulvet udfører arbejdet. Der er heller ikke nogen handel, hvis befolkningen ikke har råd til at købe firmaernes varer.

CEPOS repræsenterer de allerede kendte teorier. Måske er de bare blevet for gamle og er gået i stå. Når lønnen lander slavisk ind på bankbogen hos mange, er der en tendens til stagnation.

Således er det også for Enhedslistens politikere. Enhedslisten er på vej til at forvandle sig til et politisk akademikerparti. De repræsenterer ikke længere den mindre bemidlede, hvis de nogen sinde har gjort det?

Deres nye energiudspil viser med al tydelighed, at de ikke ved hvad en bil koster. Den billigste nye bezinbil koster knapt 100 tusinde kroner og en ny elbil ca. 300 tusinde kroner. Selv om man nedsatte prisen på elbiler med 100.000, som de forslår, ville den bil stadigvæk koste 100 tusinde kroner mere, end den billigste benzinbil. Derfor ville de mindre bemidlede måske have råd til at betale af en lille benzinbil, hvis de i det hele taget har råd til en bil.

Det er fornuftigt, at EL tager fat i den grønne tankegang, men den bør være udførlig, ellers nytter deres indput ikke. Det bliver efter Martin Ågerups udsagn, ikke CEPOS, der går forrest.

Sider