Nanna Bøndergaard Butters

Seneste artikler af
Nanna Bøndergaard Butters
  • Ikke kun flygtningebørn har traumer

    Læserbrev
  • Giver aktivitetstimerne plads til eksperimenter?

    Folkeskolereformen indeholder en uhensigtsmæssig skelnen mellem faglig undervisning og aktivitetstimer. Lad os håber det alligevel kan medføre noget godt, nemlig øget fokus på udvikling af eksperimenter og helt nye måder at tænke fag og faglig undervisning på. På Blågård Skole er en ny profil vores måde at gøre det på
  • Farveblindhed i folkeskolen

    Er interkulturel pædagogik ikke bare fine ord fra `pladderhumanister´, der undlader at se de virkelige problemer med indvandrere i øjnene? Ikke hvis vi dropper forestillingen om, at etnicitet og kultur ikke har nogen betydning for vores identitet
  • Den multikulturelle skole er en dårlig idé

    Dialog mellem kulturer lyder godt, men det fastholder en forestilling om at vi alle tilhører én bestemt kultur. I mine øjne medfører forsvaret for multikulturelle skoler og ideen om kulturrelativisme, at skolerne får svært ved at danne myndige personer, der kan reflektere over egne og andres virkelighedsforståelser.
  • ‘Vores perkerdansk bliver aldrig godt nok‘

    Perkerdansk tæller ikke, når elevernes evner måles i nationale tests og PISA-undersøgelser og deres forhold til verden uden for Danmark er mindre gyldig end de etsprogede etnisk danske elevers viden om Esbjerg, København, HC. Andersen og Christian d. 4. Deres erfaringsverden dømmes ude. Det gør vi op med på Blågård Skole
  • Historiefaget og magtkampen om de offentlige sandheder

    Historielokalet er - grundet kulturforskelle - en kampplads, hvor elever og lærere forhandler deres identiteter
  • Skal nogen eje skolefaget historie?

    Skal den offentlige skole i Danmark være en dansk, en multikulturel eller en interkulturel skole?
Mest læste
  1. Dialog mellem kulturer lyder godt, men det fastholder en forestilling om at vi alle tilhører én bestemt kultur. I mine øjne medfører forsvaret for multikulturelle skoler og ideen om kulturrelativisme, at skolerne får svært ved at danne myndige personer, der kan reflektere over egne og andres virkelighedsforståelser.
  2. Perkerdansk tæller ikke, når elevernes evner måles i nationale tests og PISA-undersøgelser og deres forhold til verden uden for Danmark er mindre gyldig end de etsprogede etnisk danske elevers viden om Esbjerg, København, HC. Andersen og Christian d. 4. Deres erfaringsverden dømmes ude. Det gør vi op med på Blågård Skole
  3. Historielokalet er - grundet kulturforskelle - en kampplads, hvor elever og lærere forhandler deres identiteter
  4. Er interkulturel pædagogik ikke bare fine ord fra `pladderhumanister´, der undlader at se de virkelige problemer med indvandrere i øjnene? Ikke hvis vi dropper forestillingen om, at etnicitet og kultur ikke har nogen betydning for vores identitet