Nanna Bøndergaard Butters

Artikler
  • Læserbrev
    18. marts 2017
  • 8. februar 2013

    Giver aktivitetstimerne plads til eksperimenter?

    Folkeskolereformen indeholder en uhensigtsmæssig skelnen mellem faglig undervisning og aktivitetstimer. Lad os håber det alligevel kan medføre noget godt, nemlig øget fokus på udvikling af eksperimenter og helt nye måder at tænke fag og faglig undervisning på. På Blågård Skole er en ny profil vores måde at gøre det på
    Folkeskolereformen indeholder en uhensigtsmæssig skelnen mellem faglig undervisning og aktivitetstimer. Lad os håber det alligevel kan medføre noget godt, nemlig øget fokus på udvikling af eksperimenter og  helt nye måder at tænke fag og faglig undervisning på. På Blågård Skole er en ny profil vores måde at gøre det på
  • 16. december 2012

    Farveblindhed i folkeskolen

    Er interkulturel pædagogik ikke bare fine ord fra `pladderhumanister´, der undlader at se de virkelige problemer med indvandrere i øjnene? Ikke hvis vi dropper forestillingen om, at etnicitet og kultur ikke har nogen betydning for vores identitet
  • 30. november 2012

    Den multikulturelle skole er en dårlig idé

    Dialog mellem kulturer lyder godt, men det fastholder en forestilling om at vi alle tilhører én bestemt kultur. I mine øjne medfører forsvaret for multikulturelle skoler og ideen om kulturrelativisme, at skolerne får svært ved at danne myndige personer, der kan reflektere over egne og andres virkelighedsforståelser.
  • 24. november 2012

    ‘Vores perkerdansk bliver aldrig godt nok‘

    Perkerdansk tæller ikke, når elevernes evner måles i nationale tests og PISA-undersøgelser og deres forhold til verden uden for Danmark er mindre gyldig end de etsprogede etnisk danske elevers viden om Esbjerg, København, HC. Andersen og Christian d. 4. Deres erfaringsverden dømmes ude. Det gør vi op med på Blågård Skole
    Perkerdansk tæller ikke, når elevernes evner måles i nationale tests og PISA-undersøgelser og deres forhold til verden uden for Danmark er mindre gyldig end de etsprogede etnisk danske elevers viden om Esbjerg, København, HC. Andersen og Christian d. 4. Deres erfaringsverden dømmes ude. Det gør vi op med på Blågård Skole
  • 30. december 2008

    Historiefaget og magtkampen om de offentlige sandheder

    Historielokalet er - grundet kulturforskelle - en kampplads, hvor elever og lærere forhandler deres identiteter
  • Kronik
    20. november 2008

    Skal nogen eje skolefaget historie?

    Skal den offentlige skole i Danmark være en dansk, en multikulturel eller en interkulturel skole?
    Måske har der i Danmark altid været tale om et broget folk inden for det territorium, der udgør den danske nationalstat.
  1. 30. november 2012

    Den multikulturelle skole er en dårlig idé

    Dialog mellem kulturer lyder godt, men det fastholder en forestilling om at vi alle tilhører én bestemt kultur. I mine øjne medfører forsvaret for multikulturelle skoler og ideen om kulturrelativisme, at skolerne får svært ved at danne myndige personer, der kan reflektere over egne og andres virkelighedsforståelser.
  2. 16. december 2012

    Farveblindhed i folkeskolen

    Er interkulturel pædagogik ikke bare fine ord fra `pladderhumanister´, der undlader at se de virkelige problemer med indvandrere i øjnene? Ikke hvis vi dropper forestillingen om, at etnicitet og kultur ikke har nogen betydning for vores identitet