Diskussionen om nødvendigheden af økonomisk vækst har årtier på bagen, men er stadig præget af uenighed og begrebsforvirring. Måske er den bare spild af tid. Det vigtigste er, at vi har mad, vand og et sted at bo – og en planet at leve på
Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje
Det er en overkommelig økonomisk opgave at holde verdens temperaturstigning på to grader, konkluderer vismændene og OECD. Men så er der lige den tørkeramte virkelighed derude
Danmark er nu omgivet af lande, der beskatter flybilletter – modsat os. Og den ekstra skat til gavn for klimaet er blevet positivt modtaget hos vores naboer
Såkaldt varige forbrugsgoder har kortere og kortere levetid og er næsten umulige eller unødigt dyre at reparere. Men der findes råd for at omgå ’køb og kassér’-kulturen: Reparer mere
Det kan være, jeg er sortseer, men mig forekommer vejen frem til et CO2-neutralt Danmark stadig lang og usikker. Staten kunne understøtte tempoet ved at give os større forskelsbehandling – af sort og grøn el.
I dag vil en række indbudte økonomer forklare Folketingets skatteudvalg, hvordan topskatten påvirker dansk økonomi. Nogle af dem har beregnet, at en afskaffelse af topskatten er vejen frem. Men reelt er der tale om usikre modelkonstruktioner. Den eneste sikre konsekvens er større ulighed
Diskussionen om nødvendigheden af økonomisk vækst har årtier på bagen, men er stadig præget af uenighed og begrebsforvirring. Måske er den bare spild af tid. Det vigtigste er, at vi har mad, vand og et sted at bo – og en planet at leve på
I sidste uge fik vi først en politisk plan for øget økonomisk vækst og så en lærebog om økologisk økonomi. Den sidste forklarer, hvorfor den første snakker uden om, og hvorfor det frie marked er en illusion
Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje